Re: ETA stopt met leveren uurwerken

Als ik hier lees, dat er mensen zijn die denken, dat een Zwitsers merk Chinese werken zou gaan kunnen of willen gebruiken, kijk ik wel even op over dit gebrek aan inzicht.
De Zwitserse wet schrijft heel duidelijk voor wanneer een horloge als Zwitsers verkocht mag worden. (Eine Uhr gilt als Schweizer Uhr, wenn das Uhrwerk schweizerisch ist, die Uhr in der Schweiz eingeschalt wird und wenn die Endkontrolle vom Hersteller in der Schweiz vorgenommen wird.)
Bovendien is Zwitserland sinds 2007 in gesprek met de EU om de kriteria voor het label Swiss Made te verzwaren.

Wat betreft de leverstop door ETA raad ik jullie aan dit lange en in Duits geschreven stuk van de Zwitserse Konkurrentiekommissie te lezen. http://www.weko.admin.ch/news/00008/ETA.pdf?lang=de
Aan het einde (blz 30 en 31) zie je hoeveel Ebauches ETA in de toekomst nog moet leveren.

Ik vraag me erg af wat TAG Heuer zal gaan doen vanaf 2010. Ik vermoed dat ze in zee gaan met Sellita.

Wat jullie?

Als je dat nou maar vaak genoeg roept ga je het zelf geloven…

Naar nu blijkt heb ik me een jaar vergist.
Het is voor de zomer van 2009 geworden.

Ik denk dat er heel veel merken in de problemen komen en het nog niet realiseren.
Het mooie is bijvoorbeeld dat een merk als frederique constant en alpina al sinds vorig jaar alles zonder eta maken.
Dat was wel mooi om te zien toen ik was uitgenodigd om te gaan kijken in geneve.
Vooral merken die eta kits gebruiken gaan het heel zwaar krijgen.

johan195 Schreef:

Vooral merken die eta kits gebruiken gaan het heel
zwaar krijgen.

Dan ga je toch naar een andere leverancier? Koop een SeaGull Ebauche, schroef hem in een schuur in de zwitserse alpen in elkaar, en je mag er gewoon Swiss Made opzetten :slight_smile:

Maar het gaat dus alleen om kits? Merken als Stowa en Archimede en dergelijke gebruiken gewoon een kant en klaar uurwerk van ETA, dat blijft nog wel mogelijk?

JW

Volgens sommige berichten op fora gaat het dus om de kits die niet meer geleverd worden. IWC is zo’n merk die voornamelijk kits van ETA besteld, dus dat merk zal alternatieven moeten zoeken, al lijkt me dat bij dat merk niet moeilijk.

Dat alternatief hebben ze al gevonden. ETA levert complete uurwerken naar de specificaties van IWC. IWC bouwt ze vervolgens in.

Bron van het bericht is een interview met Georges Kern in de voorlaatste Armbanduhren. Na een wat heftige discussie in het duitse forum om iwc.com bleek het heel simpel te zijn. ETA voert de modificaties uit die IWC eerst zelf deed. Op dit moment is er nog wel sprake van een geleidelijke overgang naar de nieuwe situatie.

Bas

Kortom,

Eerst lezen, dan paniek zaaien…

Klopt, maar in dit geval was het betreffende citaat ook op een andere manier uit te leggen. Namelijk dat IWC standaard ETA-uurwerken inkoopt (weliswaar van de hoogste kwaliteit die ETA kan leveren) omdat die ook aan de IWC eisen voldoen. En dat is waar nogal wat IWC liefhebbers van gruwen.

In feite kocht IWC ook standaard uurwerken, die vervolgens werden aangepast naar de wensen van IWC.

Dat die uurwerken in zgn. “kits” werden geleverd scheelde veel demontage-tijd (=geld).

Ik kan me vergissen, maarre… was dit niet al langer bekend?

ja en was het niet zo dat ze stoppen met het leveren van ebauche onderdelen aan derden zodat die niet vanaf een eta basis kunnen modificeren ?

dus wel complete uurwerken afleveren, maar geen pakketjes onderdelen aan bijvoorbeel IWC zodat die ze kan modificeren …

Een monopolist die in z’n eigen voet schiet ?

De vraag is trouwens waarom ze zoiets zouden doen? Rationalisatie ? (met zulke winstcijfers lijkt me dat wat voorbarig) . Of is dit weer de zoveelste “truc” om hun markt en “gecontroleerde leveranciers” af te schermen ??

De onafhankelijke (Zwitserse én niet-Zwitserse) fabrikanten kunnen nog altijd een pact sluiten met de Japanners, de Russen of de Tsjechen (Prim zal het graag horen !). Dus geen nood…

Stel je voor: een Breitling met een Seiko, Myiota of een Poljot werk. Na zorgvuldige réglage waarschijnlijk even goed, kosten meer dan gehalveerd en meteen een full service beurt voor 200 Euro i.p.v. 455 !! :smiley: :D.

Met Swatch Groeten,

Morse.

is het niet waarschijnlijker dat ze gewoon gemonteerde uurwerken kopen en hun naam op de rotor graveren, of staat er in de toekomst vast ETA op?
het is niet dat een rotor afnemen nu zo veel werk is, en ik denk niet dat er anders zo veel aan versierd wordt(ok er zijn uitzonderingen ik weet het)…

greetz Thomas

Helaas heb je het hier over practische zaken als balansen, balansveren, assen kortom losse fournituren en dat is al merkbaar.

Arjay

Let op mijn woorden…

Ik denk dat bv Breitling net als IWC nu zelf uurwerken/calibers gaat maken of een uurwerkfabrikant
overneemt.

En anders kopen ze de uurwerken gewoon in China. De ETA 7750/cal 13 (china) is net zo goed als de ETA 7750 (swiss) Zelfs de diverse onderdelen zijn onderling uitwisselbaar.

Sorry maar de Chinese 7750 is niet zo goed als de Zwitserse. Onderdelen zijn een stuk slechter afgewerkt.

Wat denken jullie van bedrijven als Selita, zij hebben een uurwerk ontwikkeld met dezelfde maten en specificaties als de 2824-2.
Breitling en IWC gaan dus echt geen uurwerken zelf maken…

Ik kan je melden dat IWC dit inmiddels al doet. De calibers in de nieuwe Ingenieur’s zijn uit eigen werkplaats.

En wat breitling betreft wil ik wel een voorspelling doen… voor de zomer van het volgende jaar komen zij met een eigen home made caliber.