Re: Interesse in een cursus horlogemaken...?

“Gewoon lekker beginnen” is mijn strategie tot nog toe eigenlijk ook. Veel lezen, veel vragen op forums, iedere keer een gereedschapje erbij, zelf een beetje prutsen enz.

Heel leeuk. Zelf zou ik ook wel zoiets willen kunnen.

Maar wat zijn eigenlijk de basistools?

-kastopener
-kasthouder

en verder?

-Schroevendraaiers
-Pincetten
-Loepje

ijk hier eens: http://shop.conrad.nl/Gereedschap/Handgereedschap/Horlogemaker_gereedschap/

Ik weet niet of conrad de perfecte leverancier is voor horloge gereedschap
ik koop alles bij friederichs en heb er goede ervaring mee
als we die cursus willen doen is het misschien wel leuk om gezamelijk in te kopen

Aan de reacties te zien komt het over van gouw eens een kursusje te volgen in de horlogerie.
Alleen met een goed handboek en liefst nog in het nederlands kan men wel wat theorie onder de knie krijgen, maar het is een praktijk gericht vak. Men moet het kunnen zien hoe iets moet gedaan worden. Een foto alleen kan een idee geven hoe iets moet gebeuren maar de handelingen met de vingers zijn van zeer groot belang. En kan men alleen opbouwen door zeer vele uren te oefenen. Natuurlijk is het de bedoeling niet van professionals te worden. Zoals ik vroeger al heb gezegt, beginnen met een groot caliber, liefst zakuurwerk dat men alles goed kan zien en beginnen met demonteren en terug monteren. Voorbeeld een UT ETA 6497 of 6498.
Nederlandstalige boeken zijn zeldzaam. Er bestaan wel de schoolboeken maar die mogen niet gecopyeerd worden, auteursrecht enz. Ik heb hier nog een nederlandstalige Jendritzki liggen, maar ik geloof dat deze nog moeilijk te vinden zijn.

Freddy; natuurlijk begrjip ik dat het erg onwaarschijnlijk is om na een korte thuiscursus binnen een paar maanden een goede/vollerde horlogemaker te zijn. Dat is ook helemaal niet mijn doel.

Voor mij zou het gewoon bij een hobbie blijven, zo nu en dan eens een oud horloge wat geen tot weinig waarde meer heeft schoonmaken of iets dergelijks. Het is meer kennis verzamelen, ik vind het interessant en wil er meer over weten. Zo’n cursus lijkt mij dan de ideale manier om meer te leren en een beetje lol te beleven aan het leren.

Overigens, de persoon die helemaal zelf het horloge in de volgende url heeft gemaakt heeft een correspondentiecursus gedaan! (las ik ergens op timezone, ik kan dat nu niet zo snel meer vinden) Dat doet hij toch erg netjes:

http://web.ticino.com/dcorson/watch/index.html

Zeker wel interesse

Bij deze…

Zeker! Ben al een hele tijd van plan om dit te doen. Wil een cursus volgen zodat ik zelf ook een beetje kan gaan knutselen.

Laat maar weten wat je plannen zijn!

Ik heb er wel aan zitten te denken, maar een “cursus” vind ik zelf meteen een belasting, want “de tijd is mijn handboei” om met Tom Koerts te spreken.

Zelf heb ik wel eens hiernaar gekeken:

http://www.timezonewatchschool.com/WatchSchool/

Voordeel is dat je het in je eigen tempo kan doen (spreekt me erg aan). De instructeur is Machiel Kalf uit Amsterdam.

Bij TimeZone hebben ze verder een apart forum voor “Watchmaking and repair”… Misschien ook iets voor Horlogeforum? Zodat we daar onze technische vragen kunnen stellen aan de horlogetechneuten terwijl we aan het voortploeteren zijn om enige vaardigheid te krijgen?

Ik ga echter eerst een van de boeken aanschaffen die Paul K ooit eens aanbeval:

Het boek van Jendritzki, Stern en Heydt, “Die Armband- u Taschenuhr in der Reparatur”.

Ik kan dus geen helder ja of nee op je vraag antwoorden op dit moment.

Lunesa Schreef:

Bij TimeZone hebben ze verder een apart forum voor
"Watchmaking and repair"… Misschien ook iets voor
Horlogeforum? Zodat we daar onze technische vragen
kunnen stellen aan de horlogetechneuten terwijl we
aan het voortploeteren zijn om enige vaardigheid
te krijgen?

Bij DZVL gaan we dit waarschijnlijk in de wintermaanden doen. Dus een apart subforum zodat we elkaar kunnen helpen als het lastig word.

Een groot nadeel van die goede Duitse boeken is dat ik geen Duits kan.

Misha Schreef:

Een groot nadeel van die goede Duitse boeken is
dat ik geen Duits kan.

Er zijn denk ik Engelse alternatieven, zoals boeken van Donald de Carle, maar de kenners moeten me evt. verbeteren dienaangaande. Paul K benadrukt bij meerdere gelegenheden op dit forum, dat goede documentatie heel belangrijk is. Zo heb ik ooit eens een Flume aangeschaft terwijl iedereen me voor gek verklaarde, maar dit naslagwerk begint steeds meer voor mij te leven.

ik ben voor.

Ik heb zeker voor

Afhankelijk van locatie, dag en tijdstip (in onderling verband bezien) heb ik er veel zin in.

Roemer Schreef:

Afhankelijk van locatie, dag en tijdstip (in
onderling verband bezien) heb ik er veel zin in.

tuurlijk dit geldt ook voor mij.

Ik was van plan om tegen eind september de spullen voor de TimeZone WatchSchool te bestellen en te beginnen met die cursus…

Altijd leuk als er andere mensen ook zo’n cursus doen waarmee ik kan overleggen dan…

ja dat lijkt mij ook wel wat ik heb hier al vaker aan gedacht,alleen hoop ik dat het een beetje uit komt met mijn tijd.

Goed idee.
Ik heb zelf de TimeZone cursus besteld maar ik begin er uit mezelf niet aan. Wat ik zou moeten hebben is iets schools, op een vaste dag en een vast tijdstip. Maar dan wel van huis uit!
Ideaal zou zijn om een leraar te vinden die ons van Nederlands materiaal voorziet en op een vast tijdstip een uur of twee online is. Wij doen dan tijdens die tijd een paar lessen met de leraar en kunnen online vragen stellen bij problemen. De lessen van te voren als huiswerk doen is misschien nog beter en dan de problemen of vragen doornemen.
Ik zet als dit met een leraar en Nederlands materiaal te regelen valt hier graag een besloten forumpje voor op Hans.