Re: Wat is de reden van altijd speling

Ik heb dat bij geen enkele klok waargenomen.
Ik heb het wel eens gezien bij een Tw Steel. Daar zat dan ook een minuscuul klein quartz-dingetje in, en veels te grote wijzers.
Mijn klokken lopen op 7750 of Unitas handopwinders envolgens mij zit daar nooit speling in.
Mijn conclusie zou zijn dat je dit dus hebt bij quartz horloges?
Jur

ja… dat heb ik ook bij een prisma en een Pulsar horloge
bij die Pulsar staat in de handleiding zelfs dat dit mogelijk is maar dat dat "geen defect is"
best lastig bij het instellen en dus hoezo “geen” defect

uiteindelijk lukt het instellen me dan wel, maar dan moet je je horloge wel door en door kennen

( edit : de uren wijzer schijnt tijdens het instellen
soms een geheel eigen leven te leiden alsof er opeens toch een electrische spanning op komt waardoor deze iets "tegen"
de klok in beweegt )

Hieruit blijkt toch maar weer wat een topproducten Ingersoll levert.

Bert1 Schreef:

Hieruit blijkt toch maar weer wat een topproducten
Ingersoll levert.

Als je een krentekakker bent krijg je de speling er graties bij B)-

Probeer eens een degenlijk klokkie.

Ik heb dit ook bij een chronograaf met Ronda uurwerkje. Op de secondenwijzer zit zo’n halve seconde speling.

Bij mijn Pulsar heb ik echter geen last van speling.

Ik heb er ook echt overal last van, behalve bij mijn Ingersoll :slight_smile:

Eric

Ik moet toch eens een Ingersoll gaan kopen :smiley:

Bij het instellen van de tijd de wijzers een tikje terug draaien zodat deze goed uitlijnen en je hebt er geen last van.

Bij uitstek een vraag voor Arie Kabaalstra, aka as Jan?

Present!

Alles wat beweegt heeft speling KLAAR… zonder speling is geen beweging mogelijk, zonder speling staat alles stil…

vanuit mijn vak, Gereedschapmaker weet ik uit ervaring dat als je 2 onderdelen hebt die in elkaar moeten passen… dat het binnenste onderdeel altijd wat kleiner moet zijn… al is het maar 5µm… als je beide delen op dezelfde maat maakt… dan zit het VAST…

Ik heb één keer een extreem geval meegemaakt… een dieptrekstempel ( met meerdere concentrische delen die langs elkaar konden bewegen… )
we hadden dat stempel echt mooi gebouwd… alles met niet meer dan die 5µm speling… bij 20°C welteverstaan…
tijdens een verbouwing aan het pand, was een deel van het dak verwijderd, dat moest worden verhoogd vanwege de plaatsing van een Robot magazijn… 't was november… en dientengevolge was het in de productieafdeling 5°C… 15 graden kouder dan normaal… de insteller zette het stempel onder de pers, en liet de pers 1 keer een slag maken, zonder product, om de instelling van de pers te controleren… meteen zat het stempel zo vast als een huis… bij het opengaan van de pers braken de bevestigingsbouten van het bovenste deel af… en het stempel werd bij ons op de gereedschapmakerij afgeleverd met de mededeling:"ik snap er niets van… ik liet de pers één slag maken zonder product… ik hoorde niets breken… tot de pers weer omhoog ging en de bouten afbraken…

we hebben geprobeerd het stempel open te wrikken… tevergeefs… 2 dagen later… toen ie weer op “temperatuur” was… ( in de gereedschapmakerij was het wel 20°C… sprong het stempel spontaan open… krimp, in combinatie met de krappe maattoleranties maakte dat het stempel bij 5° eigenlijk niet meer pastte…

hoe vertaalt dit zich naar horloges?.. simpel… de speling op de wijzers wordt veroorzaakt door een aantal factoren… ten eerste de speling van de asjes in de lagertjes… en ten tweede de speling tussen de flanken van de tandwielen in het uurwerk… en met name die laatste is verantwoordelijk voor de meeste beweging als gevolg van de speling…
die Flankspeling moet echter wel aanwezig zijn… als je dat niet hebt… dan lopen de tanden aan 2 kanten tegen de tanden van het andere wiel aan… en dat geeft een enorme bak wrijving, en slijtage… Daar komt nog bij dat een tand niet recht is… het is een complexe curve die tot doel heeft bij de overbrenging de hoeksnelheid constant te houden…

Teveel flankspeling geeft dus die speling op de wijzers… maar er zijn meerdere factoren die de effectieve flankspeling veroorzaken… ten eerste de maatvoering van de tanden, en (het stuk tussen de tanden) de Tandkuilen… als je een tandwiel ook maar iets te klein maakt… dan heb je al meteen een flinke bak extra flankspeling te pakken… of… als je de tandwielfrees te diep instelt… dan krijg je ook meer flankspeling… of… als de lagers van de tandwielen te ver van elkaar af staan… zelfde effect. en tenslotte nog de speling van de asjes in de lagers… als een lager 0.01 mm speling heeft… dan heb je bij twee tandwielen al snel 0.02 mm te pakken…

en… dan moet de fabrikant ook nog rekening houden met temperatuurverschillen… de meeste kalibers worden gemaakt van Messing… Messing heeft een uitzettingscoëfficiënt van anderhalf keer zoveel als Staal… daarom worden de raderen ook van messing gemaakt… de enige stalen raderen in een uurwerk zijn de opwind raderen… die hebben zulke grote tanden dat het daar niet uitmaakt… bovendien… een beetje speling in het opwindmechaniek?.. boeie… :slight_smile:

even ter leringhe ende vermeack… uitzetting van een paar metalen…
in 10^-6m/m per Kelvin
staal: 12
Brons 17.5
Messing 18.4
Aluminium 23
Titanium 10.8
Platina 9
Alu zet dus 2 keer zoveel uit als Staal…

Miyota en Ronda worden hier genoemd als merken met de meeste speling… dit zijn ook echt de “massa werkjes”… hier doet men aan kwaliteitscontrole achteraf. is een kalibertje niet goed na assemblage?.. dan flikkeren ze het hele ding weg… de Eta 2824… is ook een en masse geproduceerd kaliber… gaan ze denk ik ook niet te veel aandacht aan besteden… de 7750 is toch wel een model met een goede naam… die moet gewoon goed zijn.
Unitas maakt over het algemeen grotere kalibers ( ik heb hier laatst een 6498-1 op de bank gehad…16½’’’… dat is een hockeypuck vergeleken bij een 11½’’'ETA 2763 of 2428… hoe groter het uurwerk… hoe kleiner de invloed van een honderdste milimeter meer of minder…

Kijk, dat bedoel ik: hier is duidelijk een ervaringsdeskundige aan het woord.
Jan bedankt voor je uitleg, daar kunnen we wat mee (tu)

Maar waarom bij een Ingersoll dan niet? :smiley:

Eigenlijk is het ook gewoon heel logisch…

Erik de Gast Schreef:

Eigenlijk is het ook gewoon heel logisch…

Ja … eigenlijk was dat hele verhaal van Arie totaal overbodig …,

dat hadden we best zelluf kunnen bedenken
(:smiley:

Ja, dat had gekund, maar niemand had dat blijkbaar gedaan…:smiley:
Geeft niet, ik vind het wel leuk om een technisch verhaal neer te pennen

Waarom Ingersoll er geen last van heeft?geen idee eigenlijk, welk kaliber zit er in die horloges. ?

Arie Kabaalstra Schreef:

geen idee eigenlijk, welk kaliber zit er in die horloges. ?

Ingersoll Muurvast Fantasia. Staat 2 keer per dag exact bij.

Allereerst, prima uitleg Arie(tu)

Alle mechaniek moet speling hebben, met slijtage als naar maar waar bijeffect.
smering kan dit weer wat tegen gaan, uiteindelijk moet alles een keer naar de revisie;)

Hallo Fred,

Draag je dit Seagull uurwerk non-stop of s’nachts niet?

Ik heb een Boctok amph, verliest overdag, en wint s’nachts
( plat op achterkant )een paar sec.
Met idd aan het eind van de week een verbluffend resultaat
voor dit uurwerk.

( Overigens draag ik het nu niet meer de hele week )
Er komen steeds meer klokjes bij;)

Grt.

Drex