Re: Weer een geland

Ik weet niet of dat caliber beter is, maar dat is wel het caliber dat op de maan is geweest, wil je dus een “echte” moonwatch, dan moet je dus een speedie pro hebben met 321 caliber.

Ruud

de nieuwe hebben toch ook een lemania caliber ? en de reduced een eta met module van duprez du nog wat :wink:

ja, de nieuwe hebben een 1861 caliber, ook lemania based. En tussendoor hete dit caliber 861, die zijn ook op de maan gewest, maar niet als eerste.

De reduced is een automaat, en kleiner, dus niet “the real thing” :wink:

Ruud

Dus het enige verschil ligt echt in het feit dat de 321 op de maan is geweest? (Dan zou dat dus niet mee mogen tellen in de modellen van voor '69, toch? :stuck_out_tongue: )

Hallo Gerard,

Van harte met deze supervondst.
Prachtig om te lezen dat er zo nu en dan nog echte koopjes mogelijk zijn (zie ook de aankoop van duikers van Lucien onlangs)

Mooie scherpe foto’s heb je gemaakt. Ik schat ook in dat het hier de kast, wijzers en wijzerplaat van de 105.003 betreft.
Het heeft hier alle kenmerken van:
De rechte “lugs”, geen kroonbescherming, wijzerplaat met opgelegd Omega logo, en natuurlijk het ontbreken van de toevoeging “Professional”.

Het caliber 321 is altijd prachtig om te zien. Het feit dat er een zichtbodem is aangebracht kan een aanduiding zijn dat de vorige eigenaar ook een liefhebber is. Echter, dit is dan weer niet te rijmen met de verkoopprijs (ongelofelijk dat je deze bent tegengekomen voor onder de 1000… Is minstens het dubbele waard…). Immers, een echte liefhebber weet de waarde van dit horloge.

Het zou dus zo kunnen zijn dat de verkoper min of meer toevalig aan dit horloge is gekomen.

Wat raar is dat de bodem het kastreferentienummer 105.012 aangeeft. De kastdiameter van een 105.003 en een 105.012 zijn verschillend… Heb je al geprobeerd of de 105.012 bodem past op dit horloge??

De bodem van een 105.003 heeft een aflopende kant in twee gedeeltes (“two-sloped” caseback). De bodem van een 105.012 heeft een “single-sloped” caseback.

het is bekend dat Omega mid jaren 60 nogal wat verschillende configuraties van de Speedmasters afstuurde. Het lag er maar net aan welke onderdelen men nog had liggen van bepaalde referentienummers. Het zou dus niet helemaal ondenkbaar zijn dat Omega een 105.003 kast afstuurde, met een 105.003 wijzerplaat, maar met een 105.012 bodem (nogmaals, als dit dus wel past…)

Belangrijk hierbij is het serienummer van het uurwerk. Ik meen een getal te zien in de 26 miljoen???
Dat zou duiden op een productiedatum omstreeks 1968. En is een zeer hoog nummer voor een cal 321, maar wel mogelijk.
Ikzelf heb een 105.012-66 met een serienummer 24.952.xxx.

Misschien dat Omega nadere informatie kan geven (je moet wel heel veel geduld hebben, als ze al uberhaupt een berichtje terug doen)

Ik ben blij dat je al zo snel je wens heb kunnen realiseren om een “pre-pro” in de collectie te hebben, en dan nog wel tegen zo’n droomprijs…

Draag hem in goede gezondheid.

Groeten,
Hans Mennink

Nee, de 321 was als eerste op de maan, niet als enige :stuck_out_tongue:

En tja, hoeveel waarde je daar aan hecht is persoonlijk.

Ruud

Weer een mooie aankoop , felicitaties…

Groet Peter

Onder de € 1000 is dat dan weinig voor deze uitvoering?! Ik ben niet bekent met alle Speedmasters, maar toen ik trouwde (12 jaar geleden) heb ik voor mijn Speedmaster chrono in gd/st met leren band oud geld Fl 1.850 betaald, bij Abee op de Waterlooplein in A’dam.

Genesis