Reparatie Tissot Navigator Automatic

Beste forum leden wie van de techneuten onder jullie kan mij helpen? of heeft antwoord op mijn vragen.
Bovengenoemd horloge loopt uitstekend, gang reserve is goed, datum schakelt keurig, amplitude 242.
Van de oranje wijzers reset alleen de seconden teller naar 0. De centrale minuten teller en de uren teller op 6 uur resetten niet naar 0. Alle wijzers lopen wel
De drukknop /pusher voor de reset is beschadigd. (Zo gekocht) Inmiddels is me duidelijk dat het zoeken naar de originele drukkers de beroemde spelt in de hooiberg is.
Het gaat om een Lemania 1341 uurwerk/ Tissot 2170 en kast referentie 45501.
En nu een aantal vragen:
-Wie weet welke vervangende pushers in aanmerking komen voor dit horloge? en waar ik ze kan bestellen?
-Zou hiermee het reset probleem zijn opgelost? of zou er binnen in het uurwerk meer kapot kunnen zijn? Zo ja wat?
-Als het uurwerk ervoor uit elkaar moet, zal het uitdraaien op een complete revisie? met welke kosten moet ik voor vervanging pushers tellen/en of voor revisie compleet uurwerk met pushers?
Wie kan/wil dit voor een redelijk bedrag doen liefst omgeving Limburg/Brabant?
Ik wil er best wat aan uitgeven maar het moet wel een beetje leuk blijven.IMG_20230506_154448|375x500


Alvast dank voor jullie aandacht, en eventuele reacties.

1 like

Toke denk ik. Bij nijmegen

Een hoop vragen maar helaas weinig antwoorden, :thinking: Niemand die op grond van ervaring en expertise mij hierin verder kan helpen, zodat ik weloverwogen beslissingen kan nemen, en ongeveer een idee heb wat er aan kosten op mij af gaat komen?
@Tokes ?

Hee,

Is zo lastig te zeggen wat het is kunnen verschillende dingen zijn.
Kan iets kapot zijn of los of…
Uurwerk revisie kost nogal wat voor dit uurwerk en vooral onderdelen als dat nodig is.

Als je de foto bekijkt van de bovenste drukker kan ik mij voorstellen dat die niet meer geheel is terug gekomen uit de maximale ingedrukte stand zie onderste drukker.

Dar kan wijzen op een probleem (of probleempje) in het uurwerk zelf, naast natuurlijk dat je de drukker ook wil vervangen.

Ik zou hem gewoon voor een revisie bij een echte horlogemaker brengen. Die kunnen, indien nodig, ook vaak wel aan de eventuele benodigde onderdelen komen.
Een amplitude van 240 graden is niet bijzonder hoog, ik hou dat meestal aan als grens waaronder een revisie nodig of gewenst is.

Dit is m.i. geen uurwerk voor een welwillende hobbyist. Daar is hij net te complex voor. Is wel iets complexer dan een simpele ETA 2824 of ETA 2892 of een Seiko’tje.

Dat zal bij een vintage Lemania chrono met defecten niet gaan. Helaas. Denk hier aan minstens 4 a 500 inclusief wat onderdelen, als je er al iemand voor vindt. Die onderdelen zijn ook een serieus probleem qua kosten en verkrijgbaarheid.

1 like

Indien het alleen om de pusher zou gaan…die is te draaien te draaien,
Hans van Belle Heure in Zeist is een meester hier in maar het kostenplaatje…tja
Mocht het aan het uurwerk liggen en dat niet te repareren zijn, ik zag een donor uurwerk op Ebay langskomen maar dan ben je al gauw 500 euries kwijt.