Restauratie Omega Genève Automatic 1973

Hallo,
Ik ben newby op dit forum en hoop antwoord te krijgen op een paar vragen.

Ik heb mijn vaders Omega Genève Automatic uit 1973 geërfd; een gouden horloge dat hij van IBM kreeg voor 25 jaar trouwe dienst. Kom daar nog maar eens om vandaag de dag (ik heb daar ook gewerkt en kreeg bij indiensttreding gouden manchetknopen, alleen omdat mijn vader er ook werkte)!

Het horloge loopt nog maar heeft nogal wat manco’s: het glas (met Omega-symbooltje) is gebarsten, de rotor klettert tegen het achterdeksel (lager?), de datum kan niet meer worden ingesteld (de kroon indrukken gaat niet) en een servicebeurt is hard nodig. A propos dat rotor-geluid: Ik ben linkshandig en nogal eens bezig met timmerwerk (hakken en zo). Ik ben dan dom genoeg geweest om mijn horloge niet af te doen en dat zal wel niet zo goed zijn voor Zwitserse uurwerkjes.

Hoewel ik zeer aan dit klokje ben gehecht wil ik niet “de wereld” betalen voor een restauratie. Heeft een van jullie een suggestie?

Alvast heel erg bedankt!


9 likes

Dit is een lijst met horlogemakers die op HF bekend zijn.

Omega zelf zou ik niet benaderen

Mooi horloge en mooi verhaal!
Ik ben ooit begonnen met werken bij de C&A en ondanks dat mijn moeder er al werkte kreeg ik zeker geen gouden manchetknopen :rofl:

Er zijn hier op het forum ook wel horlogemakers actief die veel met Omega doen, maar die zullen zich wel melden als ze dit zien zitten.

Ik ken dit type uurwerk niet precies, maar kan je garanderen dat de datum niet verzet wordt door de kroon in te drukken. Met een beetje geluk heeft hij een snelverzet, dan trek je de kroon 1 klikje uit en kan je de datum verzetten. Bij nog 1 klikje uittrekken verzet je dan de tijd.

Of gewoon oldskool, voorbij de 12 zodat de datum verder klikt, dan terugdraaien voorbij de 9 en weer opnieuw voorbij de 12 etc, dit is een semi-snelverzet.

2 likes

Nooit te vlug roepen :smiley: lijkt op een calibre 1481 die hebben inderdaad een push quickset :slight_smile:

3 likes

Zo leer je elke dag wat bij :rofl:

1 like

:sunglasses::sunglasses::+1:

1 like

Welnu - glaasje is meen ik al 110 - als je dat Omega-symbooltje terugwilt; en originele onderdelen - die zo te horen nodig zijn - zijn reteduur en lukken praktisch alleen maar via een Certified Watchmaker van Omega. Daar hebben we er wel enkele van op het forum; als je bereid bent om en nabij 750 euro uit te geven, heb ik die tips wel voor je per PB.

In alle andere gevallen zal het allemaal wel gaan, met deels gebruikte/donor-onderdelen (lastig online te vinden hoor - je kunt het maar beter alvast in je voorraad hebben liggen als horlogemaker) en een passend maar niet origineel glas. Kijk je alsnog tegen 3 a 400 euro aan.

Leuker kan ik het niet maken denk ik, tenzij iemand een beter voorstel heeft… :sweat_smile:

9 likes

Hoi,

Ik heb prima ervaring met " http://www.horlogemakerfilippo.nl " in 's Gravenzande voor het herstellen van je Omega. Die van mij was er veel erger aan toe, kosten waren toen iets van 900 euro.

Gr. Arjan

1 like

Het is een erfstuk en dan is de emotionele waarde onbetaalbaar.

Buiten het feit dat het horloge het ook nog zeker waard is qua marktwaarde als hij origineel is, zou ik ergens een Omega gecertificeerd horlogemaker zoeken.

Gebruikte onderdelen kosten op e-bay net zo veel als nieuwe onderdelen bij Omega.
En een origineel glaasje is voor verzamelaars een must.

En, je hebt voor het geld bij een Omega horlogemaker weer een waterdicht horloge met 2 jaar garantie.

Ik zou in de zure appel :green_apple: bijten en hem weer top maken om mijn vader te eren. Horloge past prima bij gouden manchetknopen. :grin:

4 likes

Dat is inderdaad een 1481 :sunglasses:

Wat dan weer gewoon een Tissot 2481 in een ander kleurtje is. Dat andere kleurtje zorgt er helaas wel voor dat je niet tussen de Tissot-onderdelen kunt shoppen voor een vervangende rotor, want die hebben een andere kleur. Tenzij je dat geen probleem vindt, voor de werking maakt het niet uit natuurlijk.

2 likes

Dank voor de deskundige commentaren. Ik heb “kaliber” in de Duden, het gezaghebbende Duitse woordenboek, opgezocht en de betekenis van dat woord is ruimer dan in het Nederlands. Het betekent ook “soort” en “type” en niet alleen “diameter” of “boring”. Ik houd het er dus op dat ik een Omega-uurwerk van het type 1481 heb, oftewel een Tissot 2481 (trouwens een beetje die cijfers wisselen en je hebt een 1482 ;-). Het zegt blijkbaar alleen iets over de herkomst, niet over de afmeting. Weer wat geleerd dankzij jullie. :grinning:

4 likes

Zou dan toch voor insturen naar Omega gaan. Kost € 750,- + porto en de rotor, glas, kroon etc worden voor originele delen vervangen. Ben zelf voor Omega geautoriseerd maar voor de prijs van 750,- kun je dit zelf niet doen.

Optelsommetje geeft duidelijkheid:

  • Rotor = € 270,- + as € 27,-
  • Automaat veerton compleet € 140,-
  • Glas = € 110,-
  • Kroon = € 30,-
  • Pakking = € 6,-

Blijft er € 167,- over voor het werk en mag er geen enkel ander defect onderdeel aanwezig zijn, dat zal met een horloge van 50 jaar oud niet gebeuren dus insturen is eigenlijk de enige juiste oplossing.

Tevens zijn er de nodige verbeteringen uitgedacht en die worden dan ook direct ingebouwd, onder andere de snelverzetting van de datum is verbeterd!

4 likes

Wow, hebben ze zelfs nog een verbeteringen bedacht voor zo’n oud uurwerk? :astonished:
Of is die verbetering ook al 30 jaar geleden bedacht?

Die snelverzet is inderdaad nogal een crappy systeem, als de draaipunten in de platine te ver versleten zijn krijg je het gewoon niet meer werkend.

2 likes

Ze zitten bij Omega op dit vlak gelukkig niet stil, in 2014 hebben ze verbeterde onderdelen ter beschikking gesteld.

3 likes