Restauratie Omega zakhorloge GSTP

Beste vintage liefhebbers,
Bij het opruimen van mijn ouderlijk huis kwam dit Omega zakhorloge tevoorschijn. Buiten dat ik meer info zoek over dit horloge is ook 1 van de wijzers beschadigd, er ligt een stuk van de minutenwijzer op de los wijzerplaat (bij 10 uur op de foto). Als iemand een adres weet in de regio Den Haag om dit te repareren hoor ik het graag. Verder loopt ie mooi, fraai dingetje!

2 likes

Wat wil je precies weten?
Het bouwjaar is ca. 1939, Cal: 38.5 LT 1 en het is een Brits militair zakhorloge uit WWII.
Hier kun je wel het e.e.a. vinden over GSTP horloges maar er zal vast nog wel meer te Googlen zijn.
Waarschijnlijk is er wat (radio actief) lume van de wijzer geraakt, onderhoud zou je misschien kunnen laten
doen door iemand van het forum die niet bang is voor wat straling…

Zelf heb ik eenzelfde (ongedragen) exemplaar uit 1944 waar nog meer lume op zit :roll_eyes:


Hopelijk kun je hier iets mee…

4 likes

Denk dat dat meevalt. Lume van de wijzerplaat is allemaal al verwijderd en de lume in de wijzers ziet er heel erg nieuw uit dus is hoogst waarschijnlijk een relume met luminova o.i.d.

3 likes

Dat zou kunnen maar kan ik niet beoordelen van een plaatje dus vandaar mijn waarschijnlijk en radio actief tussen haakjes :wink:

1 like

Je waarschuwing is zeker op z’n plaats, beter safe than sorry. :+1:

Het lijkt mij alleen gezien de felgroene kleur onwaarschijnlijk dat dit nog radium lume is, dat ziet er over het algemeen uit als op jouw exemplaar, bruinig van kleur. :thinking:

1 like

Bedankt voor de info! De enige aanwezige lume op de wijzers is dermate geel/groen dat het me inderdaad sterk lijkt dat het nog origineel is. De wijzers zelf zijn ook opvallend blauw.

2 likes

Je zal vast gelijk hebben hoor maar ik probeer me hier op het forum een beetje voorzichtig te houden de laatste tijd qua uitspraken daar er nog al wat zeikerds en hakkers rond zwerven de laatste paar jaren :wink:

4 likes

Vorige week eenzelfde pocket watch gekregen. Loopt niet, omdat de veer gebroken is (zie foto). Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Door een nieuwe veer te monteren.

Dit is nog een oude, blauwe, veer.
Je wilt een iets dunnere metaalkleurige veer erin gaan plaatsen.

3 likes

Dank je voor je reactie. Enne, hoe kom ik daaraan? Echt geen idee.

Als je niet weet waar je aan begint…

Anders op youtube filmpjes kijken. Nieuwe veren kan je bij een groothandel halen.

2 likes

Wellicht Cousins?

Volgens mij 1.35mm hoog, maar de diameter van de trommel en de veerdikte weet ik niet. Goed meten dus.

1 like

Volgens de opvolger van Ranfft zijn de afmetingen 2.10 x 14.5 x 0.18mm
En dit is wat Cousins ervan vindt

3 likes

Dank je Maurits, ik heb inmiddels iets gevonden.

2 likes

Bij Timeparts.nl een nieuwe veer kunnen kopen voor € 13,90 inclusief verzendkosten. Na een paar uurtjes knutselen, mijn allereerste restauratie uitgevoerd. Met een app op mijn telefoon (Watch Accuracy Meter) getest. Ziehier het resultaat, ik ben zeer tevreden.

4 likes