Wat een heerlijke Blauwe Ball
Het eerste nummer dat bij mij in gedachten komt als begeleiding van deze review, is een nummer van Skee-Lo. In plaats van een filmpje, volstaat de tekst. Deze krijg je het komende uur niet meer uit je hoofd (althans, de mensen van mijn generatie):
I wish I was a little bit taller, I wish I was a baller
I wish I had a girl who looked good, I would call her
I wish I had a rabbit in a hat with a bat
And a six-four Impala
Ik heb al een tijdje geen NA of review meer gepost. Voor deze maak ik echter een uitzondering. Deze verdient het
Het verhaal
Ik zwerf inmiddels al een jaartjes rond op dit mooie forum. In die jaren zijn redelijk wat horloges de revue gepasseerd. Vaak zaten de horloges kort in de doos en kwamen ze in het blauwe deel terecht. Verkocht om redenen die “normale” mensen niet begrijpen .
Deze blauwe rakker, the Ball Fireman Victory, stond al héél lang op mijn vizier. Natuurlijk omdat de looks wat bij mij teweeg brengen, maar ook vanwege de specs. Voordat ik daar verder op in ga, eerst even hoe ik aan dit horloge ben gekomen.
Mijn plan was om dit horloge bij Gnomon te bestellen voor mijn 44e verjaardag. Gelukkig, voordat ik op de bestelknop drukte, checkte ik nog even de site van Jaap van Ten2Two (@SuperC) en ja hoor, hij staat er gewoon tussen! Ook nog met de juiste specs!
Het heeft blijkbaar zo moeten zijn, dus meteen een mailtje de deur uit om afspraak te maken. Jaap kon helaas niet op de dag van mijn verjaardag, maar een week later ben ik, samen met mijn broer, naar Jaap onderweg. Niet veel later ligt de Fireman om mijn pols.
Ik twijfelde eerlijk gezegd nog heel even, want Jaap had voor mij ook nog wat andere horloges klaargelegd, waaronder een limited Christopher Ward. Deze geel/gouden C65 bracht mij nog heel even aan het twijfelen, want die wijzerplaat is in real life echt prachtig!
Uiteindelijk toch verstandig geweest en gekozen voor het horloge waar ik uiteindelijk voor kwam.
En ik moet zeggen, wat een topper is deze Ball Fireman Victory. Ik ben een blij man. Ook na een paar maanden. Voordat ik het horloge de hemel in prijs, eerst nog wat achtergrondinfo over het merk.
Geschiedenis Ball
In blogs, You Tube, posts en reviews wordt altijd gerefereerd naar de opmerkelijke ontstaansgeschiedenis van het merk. Ik zal je er nu niet mee vervelen (en The Urban Gentry kan dit als geen ander toelichten), maar een betere reden voor het ontstaan van een merk is bijna niet denkbaar. Over de wat recente geschiedenis/ontwikkelingen wordt echter minder geschreven. Soms doet zo’n mystiek een merk goed. In dit geval (in mijn optiek) niet. De enigszins troosteloze aanblik van het gebouw op Google Maps helpt ook niet .
Asia Commercial Holdings
Volgens de Yellow Pages zijn in het pand in “La Chaux-de-Fonds, Zwitserland”, waar Ball gevestigd is, ook twee andere bedrijven ondergebracht. Nader onderzoek wijst uit dat deze bedrijfjes onderdeel zijn van “Asia Commercial Holdings”. Jawel, de holding waar Ball Watches ook onder valt. Het betreft:
- Avner Group SARL (handel en distributie)
- Juvenia Montres SA (horlogemerk) - Juvenia Watches
Asia Commercial Holdings houdt zich na wat speurwerk op het www voornamelijk bezig met de retail en distributie van horloges (98,7%) en er zijn momenteel 103 mensen werkzaam. Wat opvalt is dat zij in China o.a. 5 horloge boutiques bezitten met vooraanstaande merken (Cartier, IWC, Panerai en Rolex/Tudor). Er wordt echter geen Ball verkocht (pun intended ).
Aangezien het merk Ball wereldwijd sowieso een beperkt aantal fysieke verkooppunten heeft, lijkt het er op dat Ball zich voornamelijk richt op de online retail (en de vrijheid krijgt van de Holding om dit soort keuzes te maken). Vreemde vind ik wel dat ik ze, qua reclame, online niet veel tegenkom. Althans, niet op de kanalen waar ik surf.
Merkbeleving
Komen we bij het volgende punt. De merkbeleving. Hier kunnen ze nog wel de nodige stappen maken. Het merk is in mijn optiek namelijk sterk ondergewaardeerd.
Asia Commercial Holdings
Mogelijk dat de onderwaardering voor een deel wordt veroorzaakt doordat het bedrijf dus in Chinese handen is (al is dat reeds sinds de jaren 90).
Assemblage/inkoop/productie
Wat eventueel ook meespeelt is dat ze wat minder “open” communiceren dat ze niet alles “in house” ondergebracht hebben. Volgens een artikel van “A Blog To Watch” produceren zij zelf geen onderdelen en worden alle componenten gesourced. In mijn ogen geen probleem. Ik ben zelf werkzaam in de automotive en met de juiste partners, specificaties en processen kun je een prima product leveren. Iets wat Ball ook duidelijk laat zien.
De momenteel 30 medewerkers lijken zich voornamelijk bezig te houden met productontwikkeling en assemblage. ETA’s reguleren zij zelf, evenals enkele uurwerken uit het hogere segment.
Trots
Het merk heeft genoeg om trots op te zijn. In 2017 hebben zij bijvoorbeeld hun eerste volledig in-house-manufactured calibre 7309 met 80u power reserve uitgebracht. Best een prestatie.
Ook hebben zij diverse patenten, waaronder het “SpringLOCK anti-schock system”.
Ook zag ik onlangs The Roadmaster Marine GMT met gepatenteerd quick-set buttons voorbij komen.
Kortom. In mijn optiek is Ball een ondergewaardeerd merk dat best wat meer naar de voorgrond mag treden.
Veel mensen die het merk een kans geven, kopen er vaak nog één (@daffie ), (als zet hij ze vervolgens ook weer in het blauwe deel, dat dan weer wel
)
De looks, en de rest
Tja, genoeg geluld, waarom spreekt dit specifieke horloge mij zo aan?
Ik ga het proberen toe uit te leggen.
Clean, maar toch sportief
De wijzerplaat is heerlijk clean, maar toch sportief op eoa manier. Ook wordt er een soort diepte gecreëerd. Mogelijk door de mooie trapezium uur-markeringen in combinatie met de daar boven opgelegde tritium buisjes. De uurmarkeringen vangen en reflecteren het licht van meerdere kanten door de vormgeving. De mooie donkerblauw plaat en de dieper liggende minuten-ring maken het geheel af.
Gave kast
Ik ben een sucker voor een mooie kastvorm en deze kast is gaaf (subjectief natuurlijk). Allereerst is de kast redelijk dun met 11,6mm. Daarnaast merk ik dat ik best gecharmeerd ben van de bezel. Deze is opgebouwd in 2 stappen, is mooi gepolijst, en door de ronde vorm speelt deze met het licht.
De lugs vind ik al helemaal geweldig! Ze zijn namelijk op de ronding van de kast geplaatst (voor een wat chiquere uitstraling), zijn aan de bovenzijde geborsteld en daarnaast krullen ze prachtig naar beneden waardoor het horloge (met 40mm) heerlijk je pols omsluit.
Stootje
Niet onprettig. Deze Ball horloges kunnen tegen een stootje. Volgens de specs. is een val van 1 meter geen issue voor het uurwerk. Daarnaast is het horloge waterdicht tot op een niveau waar 99% van de populatie van zijn leven niet komt. Ook verbaas ik me over de kwaliteit van het staal. Volgens mij hebben ze geen ander staaltype, of additionele oppervlaktebehandeling aangebracht. Toch heb ik veel minder last van krasjes. Mocht iemand hier meer over weten, dan hoor ik het graag (?)
De kroon
De kroon (en de secondewijzer) is voorzien van het mooie RR logo en is heerlijk oversized. Niet iedereen kan dit “hebben”, maar ik vind dit erg prettig. Ook is het een screw down crown wat toch een extra zeker gevoel geeft.
Bandenslet
Tja. Het is een slet. Ik kan niet anders zeggen. Wat overigens ook cool is; het horloge kan dunne en dikke banden hebben! De lugs krullen zoals eerder gezegd naar beneden. Dat, in combinatie met de positie van de gaten, zorgt ervoor dat bijna iedere band past (en goed staat), zonder tegen de kast te schuren. Dit zorgt er echter wel voor dat MN straps minder goed staan.
Tritium
Hier zijn ze natuurlijk bekend om. Ik had het alleen nog niet “live” gezien. Wat een verademing vergeleken met lume. Je kunt zeggen wat je wilt, maar er zijn maar weinig horloges met lume die de hele nacht goed afleesbaar zijn. Mooi vind ik ook dat ze op 12 een ander kleurtje hebben geplaatst wat de afleesbaarheid natuurlijk ten goede komt. Ook is de verlichting niet “in your face”, maar proportioneel.
The bad
Zijn er dan werkelijk geen minpunten? Jawel. Onder sommige lichtbronnen (bijvoorbeeld TL verlichting), veranderd de mooie diepblauwe kleur, in een wat fletse blauwe kleur. Iets wat ik niet helemaal begrijp (maar gelukkig niet vaak voorkomt). Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen zich zullen storen aan de positie van het datumvenster. Naast dat deze op 4 uur geplaatst is, ligt deze niet helemaal in het midden (tussen 4 en 5), maar 1 mm dichter naar de 5. Ook vind ik de stalen band niet fijn. Deze heeft een vlindersluiting en daar kan ik helemaal niks mee.
Tot slot zal het horloge met 40mm voor sommigen te groot zijn (FYI: ik heb 17,5cm polsen).
De specs
Ball Fireman Victory
Typenummer: NM2098C-S3J-BE
Uurwerk: Ball RR1103 (=ETA 2824-2 of Selitta SW200-1)
Glas: Saffier (licht gebold, bijna vlak)
Diameter: 40mm
L2L: 48mm
Hoogte: 11,6mm
Bandaanzet: 20mm
WR: 100m
Impact res.: 5.000G’s (= val van één meter hoogte zonder dat het uurwerk beschadigd)
Glas: Licht gebold saffier
14 tritium tubes
Kast: Staal 316L
Weetje
De uitspraak “Be on the Ball” is gerelateerd aan het merk (kom op tijd). Ik heb eerlijk gezegd altijd gedacht dat het gezegde sport gerelateerd was….
Conclusie
Genoeg verteld. Ik ben ontzettend tevreden. Zo tevreden, dat ik zit te denken om ook nog een Ball horloge aan te schaffen met een zilveren wijzerplaat. Mogelijk wederom een Victory, maar eerlijk gezegd ziet de “Trainmaster Eternity” er ook erg lekker uit… Luxeproblemen…
Dit is in ieder geval een blijvertje. Mijn 3e Ball is sinds kort een feit.
Nu nog een shitload aan foto’s.
Fijne zondag
En tot slot, in het kader van foto’s die ik vaak zie van mensen die allerlei random voorwerpen toevoegen, bij deze mijn voorwerpen
Wander