Risico's van Rolex kopen buiten de EU

Nee maar dat is wel het hele punt: als je van buiten de Eu terugkomt in NL en de douane houdt je aan om wat voor reden dan ook, dan moet je kunnen bewijzen dat over het horloge btw is betaald (bij een horloge met garantiekaart buiten Eu).

Zolang je met een wel of niet illegaal ingevoerd horloge in de Eu blijft zal er geen probleem zijn.

Oei. Wat een stellige uitspraak. Weet je wel zeker op grond van je fiscale expertise dat TS hiermee helemaal risicoloos is…??

Degene die invoert is verplicht invoerrechten te betalen. Als je binnen NL een horloge koopt en je hebt daar een geldig aankoopbewijs van, dan ben ik er inderdaad 100% zeker van dat je vrij uit gaat. De douane heeft immers ook geen middelen om te verifiëren of er ooit invoerrecht op betaald is toen het horloge de EU binnengekomen is. Ze kunnen alleen maar afgaan op de aannemelijkheid van je verhaal in combinatie met de bewijzen die je hebt. Wel kunnen ze vragen stellen om je verhaal te verifiëren. En het case nummer zal ook op de bon moeten staan, samen met een aannemelijke prijs en een aankoopdatum die betrouwbaar is.
Ik ben geen financieel expert maar met gezond verstand kom je ook al een heel eind.

1 like

Dank voor je uitgebreide toelichting.

Ik dacht dat de bewijslast (van het hebben voldaan aan enige heffing indien van toepassing) op de houder van een goed rustte en niet op de douane om aan te tonen dat heffingen nog niet zijn voldaan.
In zekere zin is het een hypothetische discussie want de kans dat TS er problemen mee krijgt lijkt ook mij gering. Maar het verschil tussen geen risico of gering risico kan bij naheffing en evt. boete daaroverheen best vervelend zijn.
In ieder geval kan TS in voorkomend geval beter te rade gaan bij jou dan bij mij want ik weet er duidelijk niet genoeg van…

:sunglasses:
Otto

1 like

Dat klopt ook. Daarom heb je dus ook een aannemelijk verhaal nodig. Dat zal bij twijfel volstaan.

Ik reis veel, heel veel, en heb regelmatig vragen van douane gekregen maar nog nooit 1 vraag moeten beantwoorden over de afkomst van mijn horloge. Ik vermoed trouwens dat de meeste interventies plaatsvinden wanneer er een vermoeden van fake bestaat. Dus bvb bij aankomst van verre (toeristen-) reizen uit het verre Oosten.

Successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst…

Horloge om de pols, en lege doos + papieren opsturen naar NL.

1 like

Dat is een goede tip maar de originele vraag gaat over een horloge dat reeds in NL is.

Volgens mij heeft Rolex S.A. geen connecties met de Nederlandse belastingdienst en wisselen ze geen gegevens uit. Daarbij is van een ouder horloge (want service) meestal de originele aankoopbon niet aanwezig. Ik verwacht daarom geen problemen.

Rolex vraagt gewoon geld voor de servicebeurt. Lijkt me erg gek als ze de service niet zouden uitvoeren bij het ontbreken van een Nederlandse factuur of bewijs van betaalde invoerrechten/btw. Met Rolex heb ik geen ervaring, maar bij andere merken wordt er (behalve een garantiepas bij garantiegevallen) niet gevraagd om aankooppapieren o.i.d.

Weet je hoeveel papieren na garantie worden weggegooid? :confused::flushed::slightly_smiling_face:

Volgens mij is het zo:

  • koop je hem in Nederland bij bv een Zwitser dan zal die hem aanbieden bij de douane voor curstoms en VAT (Btw). Reken op zo’n verhoging van 25 procent, door jou te betalen
  • koop je m zelf in het buitenland buiten de EU dan ben je verplicht het aan te geven voor de invoerrechten en btw. Doe je dat niet dan kunnen ze je beboeten met een forse verhoging. Of je dat risico wilt lopen is je eigen afweging

Gelukkig niet meegemaakt, maar ik geef dan ook zo min mogelijk mee. Bij een service helemaal niets aangezien ze daarbij toch simpelweg werken voor het geld