Rolex gekocht bij Grijze Deal met verwisselde wijzerplaat/bracelet

Beste Horlogeliefhebber,
Recent heb ik bij een grijze dealer met zeer veel positieve recensies een Rolex Datejust gekocht. Voorwaarde was new/unworn/2026 en 36/Mintgreen/Smooth/Jubilee.
Gezien het om best wat geld gaat wilde ik toch bij een AD langsgaan voor een authenticiteitscheck.
Aan de hand van het serienummer bleek dat de wijzerplaat in mijn exemplaar is verwisseld voor een andere kleur wijzerplaat (de nieuw geplaatste wijzerplaat ziet er authentiek uit volgens authenticiteitscheck van door mij ingeschakelde AD).
Ook zat er bij verkoop door de eerst verkopende AD destijds een Oyster-bracelet op het horloge bij verkoop op basis van serienummer, in plaats van de dus verwisselde/huidige jubilee-bracelet (wederom originele ogende jubilee volgens AD).
Op zijn minst is de nog bijna 5-jarige Rolex-garantie compleet ongeldig gezien eraan gesleuteld is door een partij buiten Rolex/AD’s om. Ook is het twijfelachtig wat dit met de waarde doet met het aangekochte stuk (bedoeling is in beginsel niet doorverkoop).
Uiteraard ga ik dit bespreken met de verkopende partij. Hebben jullie ideeën wat jullie zouden doen of wat gerechtvaardigd is in deze situatie?
Alle input wordt gewaardeerd!
Mvg, Mark

2 likes

Tja, als bij een ongedragen Rolex de witte tag mist, waar de origineel geleverde wijzerplaat op staat (zie je aan het nummer van de wijzerplaat) dan blijft het risico van een wijzerplaatwissel. Neemt niet weg dat er alsnog een originele wijzerplaat in zit. Ik weet niet wat gerechtvaardigd is. Ik vermoed dat de grijze dealer niets te verwijten is.

1 like

This gon be good.

Het hangt er net vanaf wat je gekocht hebt. Zijn er afspraken gemaakt over dat je een fabrieksoriginele Rolex koopt? Als de verkoper heeft gezegd dat het een fabrieksoriginele is dan mag je daarop vertrouwen. Uiteraard is hij verplicht een originele Rolex te leveren, maar dat heeft hij geloof ik wel gedaan.

Edit: voorwaarde is new/unworn zie ik. Ik denk dat je dan mag verwachten dat je een fabrieksnieuwe koopt. Zonder een vervangen dial en bracelet dus. Mogelijk is dit dwaling.

Haha, it’s gonna be good/bad (insert Dustin Poirier IYKYK),
Authentiek volgens de website, maar is het nog authentiek als het niet factory-original is, maar er wel authentieke/legitieme onderdelen van andere Rolexen in zit.

Dank voor je toevoeging van new/unworn en verwachtingen :+1:

2 likes

Als een moderator de titel kan fatsoeneren naar bracelet ipv wat er nu staat zou dat fijn zijn btw :slightly_smiling_face: