Roskopf en ELKA zakhorloges

Hallo allemaal!

Ik ben een 56 jarige Belg die meer informatie zoekt over deze twee zakhorloges; een ELKA ( waarover ik hier op de fora al veel informatie vond), die van mijn grootvader komt. Ik zou hem graag herstellen maar weet niet waar ik de juiste spare-parts (nog) kan vinden. Iemand die meer weet ? Ook heb ik een Roskopf patent verkregen uit een erfenis. Hier ontbreekt de opwindknop. Ik zou ze graag herstellen maar ik ben nieuw in dit wereldje. Alle opmerkingen , adviezen, sites e.d. zijn welkom!

Groetjes,

2 likes

Horlogerie museum Mechelen die kunnen je ongetwijfeld helpen, die repareren ook, en hebben de onderdelen.

1 like

Het uurwerk is van Tavannes, als je onderdelen zoekt moet je daarmee verder zoeken.

1 like

4 likes

Wow die Elka :heart_eyes:

1 like

Het horloge in je eerste post is bijna “beyond repair”. De balansspiraal is vernield. Tevens ontbreekt de pitonhouder met voorsteekpen.

De Elka is inderdaad wel erg mooi!

2 likes

Zoals @PeterLC zegt, en een foto zoom op de balans en spiraal zou ons helpen om de spiraal te zien.
Een piton kan men vervangen.

1 like

Foto downloaden, en vervolgens zelf uitvergroten. Zelf al gedaan. Ziet er niet goed uit.

1 like

Ik zie alleen maar krullen, en dat kan ook soms hersteld worden.

1 like

Zelf laatst nog een spiraal die aan de virole scheef lag, weer recht/vlak gekregen - ik kan gelukkig ook wel iets… …maar als jij deze spiraal weer goed krijgt, kun je echt wat. :+1: :grinning:

1 like

Spiraal Breguet voor en na :wink:

4 likes