Helaas niet @domega.
Ik heb een Ruhla horloge wat ik wil schoonmaken omdat het niet wil lopen.
Nou heb ik de veer eruit liggen en het lijkt of er zo weinig kracht in kan zitten??
Ik heb gezocht naar vergelijkingsmateriaal op foto’s en video’s en heb er maar 1 kunnen vinden.
En die ziet er vergelijkbaar uit.
Kan iemand met ervaring vanuit deze foto beoordelen of deze veer nog werkbaar is?
Die Ruhla veren zien er allemaal zo uit.
Daar kun je vanaf een foto niet altijd iets over zeggen. Recentelijk een heel aantal horloges onderhanden gehad met allemaal zo’n veer. Als je een timegrapher hebt en je deze op de juiste lift angle instelt, dan kun je de amplitude goed uitlezen. Denk dat dat het “makkelijkste” is om iets te zeggen over een veer.
Zo te zien ligt hij nog mooi vlak op de tafel. Zou het gewoon proberen en kijken wat hij doet. Vervangen kan altijd nog.
Hmmm ben ik niet helemaal met je eens.
Als je een goede veer hebt en de rest van het uurwerk loopt niet zo soepel dan krijg je ook geen hoge amplitude. En in het geval van een Ruhla zijn vaak de versleten balanstappen de oorzaak van een lage amplitude. Al heb je nog zo’n goede veer.
Heb je inderdaad weer helemaal gelijk in Peter … moet nog een hoop leren
Een echte Timegrapher heb ik niet, enkel een app die ik hiervoor wel eens gebruik.
Ik ga hem gewoon goed schoonmaken en kijken of ik verder geen mankementen kan vinden.
eens kijken of dat de boel weer soepel laat lopen.
Ikzelf vind het wel leuk uurwerken om aan te werken. Of ik moet met allemaal geluk hebben gehad (kan natuurlijk ook). Ik vind sowieso dat bij veel penanker uurwerken het spul in een leuk horloge zit met een mooie wijzerplaat.
Heel vaak hebben penanker horloges erg mooie wijzerplaten. Ze moesten de klanten toch ergens mee trekken.
Ruhla’s zijn makkelijk te monteren. Tenminste hun kaliber 24. Een kaliber 23 is een stuk lastiger.