Dit horloge gevonden op een rommelmarkt in Frankrijk voor €1 (zonder bandje). Voor zover ik weet betekent S.H.D. - Societe d’Horlogerie du Doubs en dat het in 1950 is opgericht. Maar veel verder kom ik niet. Na schoonmaak en wat smeerwerk en bijstelling loopt hij nu mooi op tijd. Kan iemand iets meer over dit horloge vertellen?
Dank je, ik ben benieuwd.
Het uurwerk is een Lorsa 651 uit ongeveer 1960.
Zie Ranfft.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Lorsa_652
Leuke “hebbeding”
Denk dat dit een beetje thuismarkt horloge merk was
Je kunt het heer informeren 48h autour du Saut du Doubs au Pays Horloger | Doubs | Montagnes du Jura
Groeten Iwan
Ping pong! Ja daar is ie.
Ik ga mijn best doen, Het merk ken ik niet en Mikrolisk geeft geen antwoord.
@Jonker64 Vraagje: wat is jouw bron voor
Doubs is de landstreek aan de Franse kant van de Jura, waar ook het centrum van de Franse horlogeindustrie Besançon ligt. Daar is het horloge dus mogelijk gefabriceerd. Inderdaad een Frans horloge, ook gezien de tekst op de dail en de afwezigheid van ‘Swiss Made’ op de dail. De rode tekst boven de subdial is eveneens een Frans stijlbloempje uit die tijd.
Het uurwerk zegt me helemaal niks. In Ranfft kan ik, ook met de advanced zoekfunctie niets vinden.
Is ook moeilijk want ik kan niet zien of het een gesteend anker of een penanker uurwerkje is. De wat primitieve constructie van de balans zegt mij: Penanker, 15 rubis (lagersteentjes) zegt: gesteend anker. Inderdaad rond 1950, want (nog) geen shoc protection op de balans alleen een klemmetje op de deksteen.
Terwijl ik dit schrijf zie ik inmiddels een berichtje van @Scudo hierboven dat het om een Lorsa 651 uit de jaren '60 gaat. Penanker dus. Daar weet Scudo alles van dus het verbaast me niet dat hij het antwoord wist. Mooi, dat is dan alvast opgelost. In elk geval een Frans uurwerk.
Ik vond verder, net als @Kaleiwan voor mij nog die leuke advertenties uit Parijs. Dat doet miij vermoeden dat het om een generiek vervaardigd horloge modelletje gaat, dat van de Firma SHD (een soort postorderbedrijf?) dit handels merk ,of plakmerk zo je wilt, heeft meegekregen.
Veel meer is er niet over te vinden denk ik.
Wel een leuk horloge om te zien met die mooie art deco cijfers.
Kan wel een nieuw glaasje gebruiken.
Veel plezier er mee!
en daarom past dit horloge ook mooi hier: Uitgesproken cijferfont, freaken met cijfers - 327 van HorlogeHalle
Dank jullie voor de uitgebreide info Lexaf en Kaleiwan. Het is inderdaad een leuk hebbedingetje voor 1 euro. Het glaasje valt wel mee hoor, die heb ik flink gepolijst en ziet er nu goed uit.
Het is zeker een penanker, op de foto niet te zien, maar wel door mij geconstateerd.
Daar ga ik hem zeker ook op plaatsen.
En Scudo natuurlijk ook bedankt