Schoolpresentatie

Kan Fate niet even een paar kantjes schrijven voor die jongen?

12 likes

vergeet Rosskopf niet… door zijn uitvinding, het Penanker werdt het fabriceren van goedkope horloges mogelijk, zodat bijna iedere sterveling zich een horloge kon veroorloven… (een beetje de Swatch van zijn tijd)…

2 likes

Ik weet niet welke leeftijd de groep heeft maar bijvoorbeeld die gasten van AVW maken oudere horloges ook voor jongeren interessant. Sommigen van ons moeten niets hebben van hun manier van doen maar je kan niet zeggen dat ze er geen succes mee hebben.
Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden natuurlijk en misschien kan je iets van hun manier van doen “lenen” qua presentatie stijl.

2 likes

Onder deel groote merken en waarom zij nou zo goed zijn en bekendt denk aan omega van nasa en olimpics enz rolex formule 1 en bijv dat het het eerste water dichte horloge is

1 like

Zeker leukere onderwerp, maar lijkt me sterk dat zijn leeftijdsgenoten daar veel interesse in zullen hebben…

4 likes

Misschien is het leuk om dit aan de hand van bekende personen te doen

Dan blijft het ook leuk voor leken

Succes in elk geval :+1:

2 likes

Hoe het het ook wendt of keert: Rolex of AP zijn voor jongeren misschien wel interessant.

Vertel iets over de Royal Pak aan de hand van Lil kleine die z’n zoontje er eentje gaf. Kun je alle kanten mee op. Wat aandacht voor Gerald Genta

2 likes

Ik weet niet of die nu helemaal lekker ligt. :see_no_evil: Draagt Glennis Grace ook horloges? :rofl:

Memphis Depay misschien of een andere sporter.

1 like

Wellicht dit voorbeeld maar niet gebruiken :weary:

2 likes

Ik probeer mee maar even in de gemiddelde schoolgang er te verplaatsen. Spraakmakend is het in ieder geval wel.

3 likes

Beste Brandon,

Ik denk dat je vraag iets te algemeen is.
Voor welke leeftijd is de presentatie? Welk niveau? Hoe lang moet de presentatie zijn?
De werking van horloges is best complex voor een leek. Er bestaan grote schaalmodellen van uurwerken. Deze kan je gebruiken om het te visualiseren.

Je mag me best een prive-berichtje sturen als je specifieke vragen hebt.

Succes ermee!

4 likes

Wil je de aandacht pakken dan zou ik het over dure merk horloges/bekende influencers/instagram/statussymbolen/berovingen en hoe dit allemaal is ontstaan etc. hebben.

Uitleggen wat het verschil is tussen een automaat en quartz kun je mee nemen. Maar vooral het bovenste vind men het meest interessant.

3 likes

Ik zie NA topics voorbij komen die langer zijn dan dat :laughing:

3 likes

Middelbare school of?

Je kunt het ook hebben over de meest bekende merken. Mensen vinden Rolex altijd interessant.

3 likes

Of een alfabet maken.
De A is van Altijd te laat. Dat ben je zonder de tijd.
De B is van Bitches. Die heb je zo met een Rolex om.
De C is van Chronograaf. Daarmee vloog men naar de maan.
De D is van Duiker. Die zijn waterdicht.
De E is van Elgin. Dat is een onbekend merk.
De F is van Fuck mijn budget is weer te laag.
De…

Succes :grin:

10 likes

Er zijn een paar opties.
Als het over techniek wil hebben, copy-paste je gewoon 3 posts van onze @Arie_Kabaalstra en je hebt je 3 pagina’s :+1:
Wil je gewoon heel veel tekst, copy -paste dan 3 posts van @Fate_Amenable_To_Change :joy:

Wil je toch wat over Rollies, Jasper van AVW heeft hier een paar topics geschreven over speciale Stone dials en zeldzame modellen.

8 likes

:point_up: Zo zou ik het ook aanpakken. En dan gekoppeld aan historische samenwerkingen en waarom de horloges gekozen zijn:

Speedmaster en maanlanding
Doxa en Jaques Cousteau.
Glycone airman in vietnam…
Seiko 6105 met uemura
Marina nationale squale
Marine national en tudor
Longines en lindenbergh

Nu ik er aan denk: je kan ook enkele bekende fliegermodellen en of duiker modellen chronologisch behandelen die de moderne flieger en of diver gevormd heeft, zonder het al te veel over de techniek te hebben

4 likes

Pcies

Zeg maar waar en wanneer, zal er zijn.

Qua horloge presentatie , ik zou bespreken, oorsprong polshorloge , nut polshorloge (type verdeling evt) tot aan mode en luxe artikel polshorloge.

4 likes

En ik maar denken dat ze dat met een raket, een datacenter en 500 man op mission control deden.

Laten dat nou allemaal cult of personality-voorbeelden zijn waarbij men iets totaal anders aan het doen was, en daar toevallig een horloge bij aanhad, wat later door marketing-bobo’s jaar na jaar na jaar uitgemolken werd.

Voor welk vak ga je het doen, @Brandon2005?

  • Economie: ga het over de ontwikkeling van de markt hebben. Bespreek wat Veblen goederen zijn. Leg uit waarom Rolex en Patek zo populair zijn, en ga het misschien hebben over geldstromen en beleggingen die buiten schot van de fiscus erg mobiel blijven. :slight_smile: Misschien nog iets over de invloed van de industrialisatie, de uitvinding van de trein en de uitvinding van de telegraaf op onze perceptie van tijd, en de invloed daar weer van op de structurering van werk sinds, zeg, 1850.

  • Geschiedenis: Ga het hebben over de water-klokken die in 1600 BCE door Amenemhe in Egypte uitgevonden zijn, Theodosius of Bithynia die rond 150 BCE de moderne zonne-klok uitvond, en ga dan even stil staan bij het Mechanisme van Antikythera, wat rond 100 voor Christus de eerste bekende mechanische navigatie-computer was die de positie van hemellichamen (en dus de tijd) bij kon houden.
    Ga vanaf dat vertrekpunt naar Peter Henlein met de eerste draagbare klokken in Nuremberg, dan door naar Christiaan Huygens die de pendulum-klok uitvond en Robert Hooke die rond die tijd het rudiment van het huidige anker-echappement uitvond, dan door naar de vijf navigatie-chronometers van John Harrison. Dan zou ik even stil staan bij Abraham-Louis Breguet omdat die de automaat, de definitieve vorm van het anker-echappement, breguet-balansveren, shock-proofing van de balans en de tourbillon uitvond, vervolgens naar Patek die in 1868 het eerste polshorloge voor een gravin maakten, door naar de Railroad- en Deck watches van de industriële revolutie en de toenemende mechanisatie van werk, waardoor tijd en klokken belangrijk werden in fabrieken, maar ook op schepen en bij treinen.
    Dan door naar de boerenoorlog waar mannen horloges rond de pols begonnen te doen, Cartier die in 1904 de Santos maakte en dus het eerste pilotenhorloge uitvond, door naar John Harwood die in 1922 de eerste moderne rotor-automaat uitvond, dan naar de experimenten met waterdichtheid die in 1932 in het eerste duikhorloge culmineerden, de 120 meter waterdichte Omega Marine, terwijl rond 1924 Willy Breitling de Chronograaf met aparte pushers uitvond zoals we die nog steeds gebruiken. Ondertussen vond Fritz Marti de incabloc-vering voor de balans-as uit in 1934.
    In diezelfde tijd, rond 1927, werd er door Warren Marrison van Bell Labs in de verenigde Staten per ongeluk geconstateerd dat je een klok kon bouwen door gebruik te maken van piëzo-electriciteit en quartz kristallen. Deze komt nog even terug. :slight_smile: Dus. Door naar 1948. Eterna vond met de Eterna-Matic de automaat uit waarbij de rotor op kogellagers liep.
    Het is een spannende tijd, na de oorlog. Het eerste GMT horloge wordt door Glycine gemaakt in de vorm van de Airman rond 1953. In dat jaar komt ook Blancpain uit met de moderne vorm van een duikhorloge zoals we die allemaal nu kennen, samen met Zodiac die de Seawolf introduceerde. In 1955 maakten Louis Essen en Jack Parry bij het National Physical Laboratory de eerste accurate atoomklok, waarna Hewlett Packard in 1964 al een geminiaturiseerde rack-mount versie verkocht. Hamilton introduceerde intussen in 1957 het eerste electrische horloge, de Hamilton Electric 500.
    Door naar 1969, waar twee zaken gebeurden (los van de maanlanding, waarbij ze nog zo’n ouwerwetse knaken-handwinder mee hadden met een veerton). Heuer, Hamilton en Breitling zitten in een race om de eerste automatische chronograaf te ontwikkelen. De tegenstanders zijn Seiko en Zenith, en het is nog steeds niet duidelijk wie nu won. Maar de automatische chronograaf is geboren, en direct al vrijwel irrelevant omdat Seiko in dat jaar de gouden Seiko Astron introduceert, het eerste quartz horloge ter wereld, naar aanleiding van de klokken van Bell Labs. Omega verloor die race.
    Dan door naar 1971 toen de LED revolutie begon met Hamilton en de Pulsar. Roger W. Riehl vond in 1972 met de Synchronar 2100 het eerste Solar horloge uit, en in 1973 was daar 's werelds eerste LCD horloge van Seiko wat de LED industrie te grave droeg. Dan even bespreken hoe quartz een commodity wordt in de jaren 80, door naar 1990 waar Junghans met de Mega 1 de eerste radiografisch gesynchroniseerde horloges uitbracht, waar Casio in 1999 overheen ging door het eerste GPS-synched horloge ter wereld uit te brengen. Da’s hetzelfde jaar waarin Seiko Spring Drive uitvond.
    Dan door naar Citizen die in 2019 de 0100 uitvond, het eerste quartz uurwerk wat accuraat is tot +/- 1 seconde per jaar.
    Uiteraard hebben we daarbij het afscheid van variabele uren-klokken in Japan genegeerd, zijn we niet stil blijven staan van Ulysse Nardin’s toepassing van silicium en al dat soort details, maar het is een aardig overzicht van de horologische geschiedenis.

  • Techniek: Pak een onderwerp en spit het uit, zou ik zeggen.

  • Marketing: Rolex lijkt me een goed onderwerp. Want ja, goeie marketing is toch wel wat die aan de horologie hebben bijgedragen.

30 likes

Zo de drie pagina’s hebben we in ieder geval al.

12 likes