Zo, dat is nog eens iemand op weg helpen! Heb ik gelijk weer wat zoektermen voor het weekend
Leuk dat je het over horloges wilt doen @Brandon2005!
Er zijn boeken vol geschreven over diverse onderwerpen. Je kunt het hebben over
- De geschiedenis van het horloge
- De ontwikkeling van de technieken
- Horloges in deze tijd
- Een enkel merk; Rolex, Patek, Lange, Moser, Seiko
- het gereedschap wat horlogemakers vroeger gebruiken of juist nu
- Waarom bepaalde horloges nu in waarde stijgen zou zelfs kunnen
Ik denk dat als je een beetje je best doet, je zelfs een kwartier kunt vullen over Grand Seiko en waarom dat niet Seiko is maar een eigen merk.
Kortom, je kunt van alles bespreken. Maar wat wordt nu echt je onderwerp? Ik zou zelf waarschijnlijk een ākleinā onderwerp pakken. Een enkel merk; geschiedenis, wat modellen en wat dat merk nu iets unieks geeft.
Het is de taak van de maatschappij om die zo breed mogelijk te maken. Ik had ooit een erg bevlogen geschiedenisleraar, die man wist iedereen te boeien met zān verhalen, maar hij was alleen aan de onderbouw bevoegd, dus liet ik het vallen. Hij pakte ook vaak een hedendaags iets, en redeneerde dan ver terug.
Je kunt wel een onderwerp dove-tailen vanuit een verhaal over influencers, maar net wat jij zegt, dan moet je de verdieping er wel in verwerken. Anders blijft die denk-wereld plat.
Zou dat kunnen zijn omdat ze er een breed publiek mee weten te triggeren? Precies wat je zou willen als spreker.
Beetje zoals dit dus
Tuurlijk.
En Brandon2005 is geen ervaren leraar, en heeft ook geen uur de tijd. Kortom :
Of dus iets wat actueel is, en waar ze allemaal van rechtop gaan zitten.
Het gaat om Brandon zijn cijfer, en niet om zijn leeftijdgenoten wat bij te brengen in deze boze suffe wereld. Nogmaals, hij is geen leraar.
Maar goed : @Brandon2005 succes, ik zou zelf niet te moeilijk doen
Nouja eigenlijk dit dus. De kunst van een spreekbeurt is niet om je luisteraars iets te ālerenā maar om ze te boeien.
Als ik een spreekbeurt moet aanhoren over tractoren (waar ik helemaal niets mee heb) dan boeit mij het niets als het gaat over wiel diameters of kruiskop koppelingen.
Maar wat ik wel interessant vind is een verhaal trekkertrek races met 1500pk brullende motoren en een hoop spektakel.
Om even een zijstraat te benoemen.
Kijk, hier steek ik ook nog wat van op! Nu weet ik eindelijk waar jouw naam vandaan komt @Fate_Amenable_To_Change
Grappig. Daar zitten we exact omgekeerd in, ik zou het liever over de koppeling hebben.
Kortom: @Brandon2005, je verhaal staat of valt met het aanpassen van de boodschap aan je publiek. En als er dertig man in de zaal zitten die zich kapot vervelen, maar je weet de ene meneer of mevrouw te boeien die je een cijfer gaat geven, ook prima. Want je moet je altijd afvragen welke sponsor je wilt overtuigen.
Nederlands
Mooi lang antwoord. Ik hou mān hart vast.
Maar even serieus, dan kun je lullen tot je een ons weegt, want het gaat alleen over taalvaardigheid. Wat heb je zelf voor horloge, en waarom heb je het gekozen? Want dan kun je dicht bij huis blijven, en wij kunnen je op basis van dat horloge vertellen hoe het werkt.
En Worstje Overmars?
Ik doe bb. Het moet gewoon voor de leeraar zijn
Moet ik nog ff na vragen dan hahaš
Dit helpt veel bedankt!
Heb zelf ook ooit een presentatie over horloges gegeven in de klas. Ik heb het gehad over de verschillende soorten horloges, vintage horloges en waarom deze terug populair zijn, wat horloges in de geschiedenis hebben betekend / welke invlied deze hebben gehad, redenen waarom sommige mensen een kostbaar horloge aanschaffen, korte geschiedenis over Rolex, (was voor het vak Retail, dus ook even gehad over de waarde van de horloges en de welbekende Rolex schaarste )
Veel succes allesinds! Is een prachtig onderwerp om over te praten!
Begin dan met een goede titel.
Bv. Van zakhorloge tot klokkenspel.
Dan bouw je gelijk de spanning een beetje op voor de juf.
Een stukje geschiedenis, ook belangrijk om mee te nemen in je presentatie:
Zie 1926:
https://www.fortis-swiss.com/company-history/
https://www.fortis-swiss.com/wp-content/uploads/2020/01/fortis-roskosmos-booklet.pdf
Ik vind deze woordkoning-waardig. Mag ik hem voordragen?
Van mij wel