Schoonmaakmachine witte vlekjes

Hallo allen,

Ik heb mijn eerste uurwerk door de Elma reinigingsmachine geslingerd. Het resultaat is verbluffend. Alles is weer kraakhelder.
Nu is het zo dat de laatste twee baden zijn om te spoelen en door meerdere personen is me wasbenzine aangeraden. Om te voorkomen dat het wit uitslaat heb ik als tip gekregen wat naaimachine-olie aan het laatste bad toe te voegen. Toch zitten er nu witte vlekjes op vooral de platine en de raderkloof.
Moet ik meer olie toevoegen of zijn er nog andere tips?

Grtz Melvin

Demi water?

Nog een keer naspoelen met gedemineraliseerd water, bedoel je?

Witte vlekjes zouden kalkrestjes kunnen zijn, beetje schoonmaakazijn toevoegen
aan een badje.

Bedankt voor de tip, maar ik ben er geen voorstander van om schoonmaakazijn bij de wasbenzine te gooien :wink:

Uiteraard niet erbij, maar een apart schoonmaakbeurtje:)

Melvin,

Alles er uit mikken en investeren in L&R reinigings vloeistof. Eerste bad L&R reinigingsvloeistof, 2 en 3e bad vullen met een L&R spoelmiddel. Ik blijf verre weg van waterhoudende producten. Oppassen met drogen d.m.v. het verwarmingselement, als je deze te heet laat worden bestaat ook de kans om vlekjes te krijgen (zelfs met L&R).

Succes
Men

Ja, dan is het effect van een machine weg. Alsof je een stofzuiger koopt, gaat stofzuigen en dan de kamer nog een keer doet met stoffer en blik :wink:

Dank je wel Men,

Ik gebruik nu Gelbar in het reinigingsbad. Ik zat serieus te kijken naar L&R #3 rinse voor de andere twee baden, maar meerdere personen vertelden dat wasbenzine net zulke goede resultaten boekte. 1 van die personen is een professionele horlogemaker met 25 jaar ervaring ::o. Waar bestel je deze rinse van L&R?
Ik heb wat meer onderzoek gedaan en de witte vlekjes blijken parafine te zijn die in de wasbenzine zit. Als je niet goed droog draait voordat het in de droogkorf gaat, wil dat wel voorkomen. Ik krijg het er wel weer af maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

mvg Melvin

Vreemd… Ik gebruik ook wasbenzine in mijn reinigingsmachine… geen last van witte vlekjes… ik laat het korfje ook altijd even “droog draaien” boven het bad voor ik em in de droger laat zakken…

Ohja… de droger zet ik aan, als ik de korf in het bad laat zakken… en na 10 minuutjes zet ik de droger weer uit… en dan gaat het korfje er in… ik droog alleen met de restwarmte…scheelt mogelijk ook…

Het kan best zijn dat het aan mij ligt hoor. Ik heb het maar heel even laten droog draaien voordat ik het in de droger liet zakken. Heel enthousiast en ongeduldig hè, de eerste keer :smiley:
Ook is het zo dat er verschil is in wasbenzines tussen verschillende fabrikanten. Bij de ene zit meer parafine in dan in de andere.
Beetje uitvogelen, maar als het zo blijft dan stap ik toch over naar L&R rinse.

Edit: drogen met restwarmte ga ik ook eens proberen. Ik doe trouwens elke cyclus 6 minuten.

Ultrasoon >X

(:d

Tegen de paraffine: naspoelen in zuivere Heptaan?

Om te laten zien wat ik bedoel.

Het maakt wel goed schoon. Het renurerad en transmissierad voor en na:

Maar de wittige vlekjes, vooral op de raderkloof en de tonkloof:

Ik hoop dat het met het droogdraaien te maken heeft.

Mvg Melvin

Ik ben overgestapt naar wasbenzine van de Gamma. Daar zit minder paraffine in. Elke cyclus 6 minuten en de droogkorf aanzetten terwijl het bakje droog draait van het laatste bad. Alles glinstert, kurkdroog en geen witte vlekjes.
Voor als iemand ooit aan zoiets zou beginnen of hetzelfde probleem tegenkomt.

mvg Melvin

Dat was mijn Tip… .:slight_smile:

Ik vond het al zo vreemd… ik heb nooit witte vlekken… Ik gebruik altijd wasbenzine van de bouwmarkt… ook voor het modelbouwen… en dat staat bij mij bijna gelijk aan horlogemakers werk… :slight_smile:

Nou…je was wat vaag met bouwmarkt, dat zeg ik…Gamma. Maar bedankt :slight_smile: Ik heb toen waarschijnlijk net de verkeerde gekocht bij de drogist.
Ik mag me gelukkig prijzen met tips en wijsheid van verschillende mensen. Dat is natuurlijk het doel van een forum, maar ik ben er blij mee.
Ik moet nog een keer goede foto’s en een verslag maken van mijn eerste volledige servicebeurt en met bedankjes gaan strooien.

Grt Melvin