Schoonmaken van een horloge

Hoi allemaal,

Dit horloge is van mijn vader geweest en aangezien hij het niet meer draagt mag ik deze aan mijn verzameling toevoegen. Weet iemand hoe ik dit horloge weer kan laten glimmen? Of waar ik hiervoor terecht kan?


Je kan iemand contacteren van deze lijst

De kast heeft zo te zien wat last van aanslag, zie je vaker op vergulde kasten. Je zou eens voorzichtig kunnen proberen met een zachte doek en een beetje koper- of zilverpoets (of autopoets, werkt vaak ook). Meestal verdwijnt dit soort aanslag vrij gemakkelijk.

Niet te hard poetsen op de randen, dan poets je op den duur door de goudlaag heen.

2 likes

Ik zie helemaal nergens goud :grin:

Maar dit klusje is zeker te klaren met Cape Cod of zelfs met
een beetje car wax op een zachte doek.

Het plexi kan je doen met tandpasta. ( no joke )

Succes! :+1:

1 like

Aannemende dat het inderdaad plexiglas is zou ik toch Polywatch kopen en gebruiken.

1 like

Bedankt allemaal. Het is erg goed schoon geworden met Cape Cod en Polywatch.

5 likes

Ziet er inderdaad stukken beter uit :+1:

Mocht je het regelmatig gaan dragen is het waarschijnlijk raadzaam om het uurwerk een servicebeurtje te laten geven.

Ik ga deze horloge niet dagelijks dragen maar heb hem nu wel in de winder zitten dat is dus ook niet verstandig? En wat zijn de kosten ongeveer van een service beurtje?

Ik denk dat je moet rekenen op een 100-150 euro, ook een beetje afhankelijk van of er nog dingen vervangen moeten worden.

Incidenteel een dagje dragen is niet meteen een probleem, maar in de winder stoppen zou ik zeker niet doen. Alle smeermiddelen in het uurwerk zijn waarschijnlijk volledig uitgedroogd, en als het uurwerk dan continu loopt geeft dat veel slijtage.

3 likes