Seagull 1963 ervaring

Na ruim een half jaar gebruik, hier m’n bevindingen. Ik draag de Seagull iedere dag en vind het nog steeds een genot om naar te kijken. Mechanisch, technisch, valt het allemaal wat tegen. Het begon een korte tijd na ontvangst. Het onderste drukknopje was er spontaan uitgesprongen. Naar de importeur gestuurd. Na drie weken kreeg ik het horloge weer terug. Knopje zat er weer op, maar m’n apart aangeschafte bandje was beschadigd. Maar goed, niet zo heel erg, kan ik mee leven. Iedere ochtend wind ik hem op. Ik lees hier overal dat je moet doordraaien totdat het zwaarder loopt, maar niet tot het einde. Nou, bij mijn Seagull loopt het meteen al aardig zwaar en er is geen moment dat het nog zwaarder gaat lopen. Dus winden tot hik zegt ‘ho’. Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar iedere dag loopt hij ongeveer een minuut voor. Geen ramp maar dat zou toch niet moeten? Zeker niet na alle positieve verhalen op dit forum. Ben ik ontevreden? Zeker niet, ik geniet er iedere dag van, maar kwalitatief is het gewoon een goedkoop Chinees horloge gebleken.

1 like

Het is heel moeilijk om een handopwinder kapot te draaien, dam moet je écht kracht zetten als een idioot. Het voorlopen van een minuut kan betekenen dat je horloge gemagnetiseerd is. Je kan dit checken door een kompas naast je horloge te houden en kijken of die beinvloed wordt.

Er is er dan ook een methode om hem te demagnetiseren?

Ja, je kan bij Amazon en dergelijke een demagnetiseerder krijgen voor zo’n €15. Een juwelier zou het ook moeten kunnen. Als je zo’n ding koopt zou ik wel even op youtube een instructie filmpje zoeken, er hoort een bepaalde procedure bij.

@FlorisLok
een half jaartje gelden gaf de leverancier van mijn zeemeeuwtje desgevraagd aan:
qte…
getolereerde afwijking is 20-40 seconden per dag
…unqte
dus 60 seconden is wat veel.
Mijn zeemeeuwtje valt ook buiten de ‘tolerantie’ maar dan, met een +5 sec / 24 uur, aan de ‘goede’ kant van de schaal.
Voor het beetje wee en meer wel van mijn Seagull, check out

Juwelier vertelde dat het demagnetiseren ook wel kwaad kan, en raadde het mij af. Inmiddels ben ik een paar maanden verder met m’n Seagull en heb ik het een beetje gehad met het horloge. Het onderste pushpinnetje was er al eens uit gesprongen. De importeur had er toen drie weken voor nodig om het pinnetje er weer in te draaien. Al na een maand sprong hij er weer uit, en nog een keer. Nu is hij weg. Ook het ‘glas’ is inmiddels enorm bekrast. Tot overmaat van ramp liep ik vanmiddag door een buitje en zit er nu vocht achter het glas. Kortom, het is een mooi horloge om naar te kijken, maar kwalitatief is het een prul. Wat er ook over beweert wordt. Dit is geen horloge om dagelijks te gebruiken. Op zoek naar wat anders.

1 like

Het is toch een redelijk populair model hier op HF. Heb jij toevallig een slecht exemplaar of zijn er meer die deze problemen hebben?

Ik denk dat er maar heel weinig mensen op het forum zijn die het ding dagelijks dragen :grin:

2 likes

Ik heb de mijne zo’n 5 jaar,draag deze met enige regelmaat,en ben dik tevreden.
Ik denk wel dat je geluk moet hebben welke Chinees ‘m in elkaar geschroefd heeft.
Maw QC lijkt niet aan de orde en dat zou niet zo mogen zijn.

Das jammer. Ik dacht er eentje te bestellen via AliExpress.
Iemand daar ervaring mee?

Je zou toch zeggen, een horloge ontworpen voor de Chinese luchtmacht kan wel tegen een stootje…Nee, dit kan niet anders dan een goedkope reproductie van het origineel zijn. Het geld zeker niet waard. Erg jammer want met het uiterlijk is niets mis.

Ik schat zo dat de oorspronkelijke militaire horloges we een iets strengere en grondigere kwaliteitscontrole ondergingen voordat ze werden afgeleverd :sweat_smile: :sweat_smile:

Het uiterlijk trekt mij verder totaal niet, maar dat is uiteraard persoonlijk :innocent:

Die krassen poets je zó weg natuurlijk, voordeel van plexiglas. (Hoe krijg je zoiets voor elkaar trouwens) en als dat knopje mist dan is ie niet meer waterdicht nee.
Verder is het voor zijn klasse een prima horloge, het is geen G shock. Qua kwaliteits controle, gevalletje pech?

Ik ben bang dat de verwachtingen van de TS niet zo goed overeen komen met wat er van deze horloges verwacht kan en mag worden. +60 seconden voor een ST1901 is niet spectaculair veel, moet waarschijnlijk gewoon even gereguleerd worden. Plexiglas krast nou eenmaal, met een beetje polywatch of tandpasta polijst je die krassen er gewoon weer uit. Die pusher, ja dat is wel gewoon slordig. Vocht in de kast kan ook makkelijk gebeuren als de pusher er drie weken uit heeft gelegen en bij de importeur onzorgvuldig opgeborgen is geweest.

Niets blijft mij bespaard. Met het niet gelijk lopen van m’n Seagull leerde ik leven. De onderste pusher was door de importeur ‘gerepareerd’ om meteen weer kwijt te raken. Maar dit weekend reed ik in m’n auto toen spontaan het ‘glas’ er uit plopte. Zomaar! Ben er nu wel klaar mee… afbeelding|375x500

Als ik goed gereken heb, heb je de Seagull nog geen jaar. Het lijkt me dat je dan nog recht heb op garantie of een vervangend exemplaar, gezien de problemen die je er mee hebt. Jammer hoor.

Tsja, hier gaat het overduidelijk niet meer over verwachtingen… wat rot dat je een maandagochtend exemplaar te pakken hebt :sweat:

Dat kan aan je auto liggen. Niet elke auto is geschikt voor de Seagull. Wat rijd je?

1 like

:sweat_smile::rofl:

@FlorisLok , ik begin volgende week aan een uurwerkhersteller opleiding. Je mag het horloge wel aan me doneren mocht je hem in de prullenbak willen mikken. Kan ik op het uurwerk oefenen :grin:

Denk dat ik hem, zonder dat mooie leren bandje, naar de importeur stuur. Ben zeer benieuwd wat zijn reactie zal zijn…

1 like