Van een forumlid heb ik een fraaie Seagull 1963 overgenomen. PostNL is misschien niet zo netjes met het pakje omgesprongen (hoewel heel goed verpakt!) en nu reset de chronofunctie niet meer naar 0.
Is hier een simpele oplossing voor? kan ik dat zelf of moet er iemand er zich over buigen.
Mijn ervaring met de Seagull is dat je de pushers “nauwkeurig” moet bedienen.
De mijne heeft dit ook eens gehad maar ik drukte min of meer scheef op de reset pusher.
Als ik er recht op druk,richting het hart van het horloge,gaat het goed.
In mijn geval moest ik gewoon weer starten en stoppen met de bovenste pusher en met beleid resetten met de onderste.
na elke keer de chrono te hebben gebruikt reset hij een paar seconden verder dan de eerste keer. Als ik hem 30 seconden laat lopen, reset hij er maar 25 terug. Laat ik hem 15 seconden lopen, dan reset hij er maar 10.
Wijzer(bus) zit los op de as. Of de wijzer verdraait t.o.v. de wijzerbus zelf.
Een van de laatste horloges die ik servicede, stuurde ik echt bomvrij verpakt op. Alles was top. Eenmaal ontvangen regende het klachten van de eigenaar. Teruggestuurd, hier alles gefixt, hij is hem later zelf maar komen ophalen voor de zekerheid. 300 km round-trip…
Er wordt echt met die pakjes gesmeten.
Zoek hier even iemand voor een - waarschijnlijk vrij simpele - ingreep:
Alleen als de wijzer zelf als geheel loszit, niet als de wijzer rond de (nog wel op de centrale secondenteller-as geklemde) wijzerbus draait. Meestal is het het eerste. Kwestie van uurwerk uitbouwen, en de wijzer stevig aandrukken - met alle beleid en voorzorg die daar bij hoort. Hij moet nl. wel EXACT op de 12 staan. En risico, ook. In welke regio zit je?
Mocht de klemming van de wijzer op het busje niet meer goed werken, dan kun je met een kleine soldeerbout een miniem kleine soldering aanbrengen aan de onderkant van de wijzer. Even een staaldraadje door de boring steken, anders soldeer je hye met iets teveel tin gelijk dicht.
Eventueel het teveel aan tin kun je met een kleine schroevendraaier wegkrabben.
@Floris155
Ja, maar dat is mij nog nooit gelukt, om het zo vast te krijgen dat het niet meer losschiet.
Als ik de reactie van @PeterLC lees, ben ik niet de enige. Vandaar mijn opmerking