Seamaster only II

Ik heb een beetje een lat-haat/liefde relatie met de nieuwe Seamaster 300m. Lat omdat ik hem zelf niet heb en haat/liefde omdat ik steeds wisselende gedachten erbij heb. (waarbij haat hier niet echt de meest passende term is btw)
Mijn fascinatie voor de Seamaster begon ergens rond de periode toen de twee generaties terug gelanceerd werd. Een premium horloge voor een goede prijs. Het is een icoon met onbeschrijflijke aantrekkingskracht, maar dat hoef ik de fans hier niet uit te leggen.

Eerst kocht ik de blauwe quartz-versie maar binnen no time dik gevoel van spijt. Compleet met automaten aangestoken door het Horlogeforum. Binnen 3 maanden verkocht en overgegaan op mijn eerste automaat; een TAG Heuer Aquaracer. Erg content mee geweest (pas verkocht) maar de aantrekkingskracht van de Seamaster werd sterker en sterker. In 2010 uiteindelijk een nieuwe Seamaster gekocht die ik 8 jaar met enorm veel plezier heb gedragen.
Omega was in die tijd al bezig met het opwerken in de markt, concurrerend met voornamelijk Rolex. De 300m, enorm populair, had destijds nog het 2500C (op basis van ETA 2892-A2) uurwerk en was daarom wat toegankelijker in aanschaf dan de duurdere modellen.
Als ik een horloge koop, kies ik altijd voor een merk (of model) waarvan ik deze om de zoveel jaar kan blijven kopen. Ik ga een soort binding ermee aan. Daar is het bij de Seamaster bij mij misgegaan. De generatie erna (zoals RLC hierboven laat zien) is prachtig, maar ik heb altijd het idee gehad dat Omega bewust de golfjes heeft weggelaten, wetende dat Semasterfans zullen smeken om een nieuwe versie, wat voor Omega reden is om de prijs weer op te pompen bij een nieuwe generatie. Precies dat is gebeurd met de huidige generatie, nu met inhouse uurwerk. Voor het dubbele van wat ik in 2010 voor een nieuwe Seamaster betaald heb, redt je niet de nieuwe versie. Het is persoonlijk, maar ik vind het echt jammer dat Omega zo’n hoog prijskaartje aan de Seamaster heeft gehangen. Het hoort bij het merk, maartoch.

Los van de prijs heeft de Seamaster als model nog steeds een zekere aantrekkingskracht op mij. Het is de kracht van het model en het merk. Inmiddels vele reviews gezien op Youtube, maar toch voel ik me niet over de streep getrokken om de juwelier te bellen. Qua uitstraling mis ik de subtiliteit van de voorgaande generaties en de golfjes zie ik als een tussenstap van Omega. Ik durf erop te wedden dat de nieuwe generatie weer de oudere, kleinere golfjes krijgt en dat het Omega-logo opgelegd is in plaats van gedrukt, en dan met de prijs van de Submariner. Wat denken jullie??

2 likes

Prijs is gestegen, maar kwaliteit is in mijn ogen evenredig mee gestegen.
De Seamaster van 2010 is zeker niet dezelfde dan die van 2021. Daar gaat de grootste hap naartoe.
Ook inflatie (de prijs van mijn wagen die ik in 2010 kocht, kom ik nog niet in de buurt om dezelfde in 2021 te kopen bv) erbij gerekend en kom je aan de huidige prijs.
Voor mij valt de verhouding prijs kwaliteit nog steeds juist.

2 likes

9 likes

6 likes

Pffff

1 like

Toch echt één van mijn favo’s

1 like

Snap ik

1 like

Niet vervelend bedoeld en oprecht gemeend. Misschien moet je eens wat creatiever worden met je foto’s. Ik heb de indruk dat het steeds dezelfde foto’s zijn die je post. Telkens andere (nieuwe) foto’s met een leuke achtergrond zou wel beter zijn.

3 likes

Is al meermaals gevraagd want vaak meerdere posts per dag met exact dezelfde (dubbele) foto’s is storend. Maar helaas… :expressionless:

1 like

15 likes

10 likes

6 likes

Hij blijft mooi :smiley:

18 likes

Blijft toch echt een prachtig horloge!

17 likes

Ja heel mooi. Prachtig dat rosé-goud. Zou ook zeker mijn keuze zijn. :star_struck:

2 likes

Mooi horloge de seamaster mid-size maar heeft de mid-size ook een fijnafstelling in de clasp??

1 like

14 likes

Echt mooiste horloge tot nu toe gehad en gezien heb… Toch mag de mijne gaan door de verhalen die er, helaas, voor mij aan kleven… Dus mocht iemand interesse hebben, hoef ik geen advertentie aan te maken…

Plaatje voor het idee:

11 likes

Nee, helaas, de fijnafstelling in de clasp ontbreekt, net als bij de full size. Ik denk dat die aanpasbare clasp wel ga bestellen, is wel extra comfortabel.

Heb je daar een typenr. van?