Seiko 6138 only

Ahh, er is dus toch een 6138 topic :smiley:

Mooie Panda @amusicar :wink:

8 likes

De 6138 is volgens mij toch relatief zeldzaam hier op het forum. Er moet hier meer gebeuren, de 6138 staat gelijk aan de El Primero. Het is echt het horloge waarvoor ik in nieuwstaat goed geld zou willen betalen.

De SRQ029 wordt als eerbetoon verkocht, maar is totaal anders. Maar Seiko heeft blijkbaar geen uurwerk in productie met de 6138 wijzerplaat layout. En dag+datum.

Nu ben ik blij met mijn vintage, met een mooi afgewerkte kast. Ook al is eerder in een “uitwisseling” met @koekoek gebleken dat mijn kast opnieuw is opgemaakt. Echte scherpe 6138 panda kasten zijn er nauwelijks meer lijkt het.

3 likes

Ik heb het een tijd geleden op het forum een keer geschreven. Van alle vintage automatische chrono’s is de 6139 ongeveer 60%, de 6138 slechts 30%.

Echt zeldzaam zijn ze imho niet. Afhankelijk van het model wel. Maar bijvoorbeeld bullheads, Jumbo’s, panda’s zijn niet super zeldzaam. Volgens mij zijn er een stuk of 5 panda’s onder de actieve leden op HF.

5 likes

Met een El Primero zou ik hem niet zo 1,2,3 willen vergelijken… maar een super horloge is de panda zeker!
Die re-issues ben ik niet zo kapot van. Lijken er m.i. ook totaal niet op.

Jouw kast ziet er inderdaad nieuw opgemaakt uit. Maar dat mag hem niet minder leuk maken toch?
De mijne is geheel origineel en de kast is ongepolijst, het uurwerk is 1,5 jaar geleden volledig gereviseerd samen met een nieuw plexi glaasje.

1 like

Heel eerlijk, als ik er €1.500 of meer voor zou moeten betalen zou ik eerder iets anders kiezen…
Mijn opa heeft deze zelf nieuw gekocht toentertijd, waarna ik hem een aantal jaren geleden heb gekregen.

Ik twijfel nog wat ik liever heb. Mijn nieuw opgemaakte kast die er echt heel erg netjes uitziet (ik heb ooit betoogd dat het een factory finish zou kunnen zijn), of een originele kast met butsen. Normaliter zou ik voorkeur hebben voor de originele kast met butsen, maar mijn refinish is zo netjes dat ik er denk ik meer plezier aan beleef, en dus ga ik niet op zoek naar een vervanger met butsen.

Liever nog een nieuwstaat originele natuurlijk :slight_smile:

1 like

Hij hoort origineel ook volgens mij geheel gepolijst te zijn. Heb er wel eens over gedacht om de mijne lichtjes op te laten maken, maar ik houd hem liever zo als die is. De originele lijnen zijn er nog goed in te zien en die deukjes en sporen mogen wel van mij, wordt maar zelden gedragen dus prima zo!

Aan de ene kant snap ik dat. Maar aan de andere kant als je ziet wat het horloge biedt, een 40mm formaat (voor een vintage zonder buiten bezel vrij uniek), een prachtig ontwerp met unieke details zoals een linnen dial, in house automatisch chrono uurwerk. Probeer dat maar elders te vinden voor < 1500 euro. Als je het vergelijkt met een speedy reduced doet het horloge los van “het merk” daar dan veel voor onder? En met wat zoeken moet onder de 1500 zeker kunnen voor een goeie panda.

Een foto van een tijdje terug van de 6138 collectie. De Kakume is inmiddels vertrokken en ik twijfel nog over de Tokei Zara en ook lichte twijfel over de Ufo. Het is wel wat veel namelijk 5 stuks. :sweat_smile:

6 likes

Voor mij persoonlijk zou ik een Reduced erboven verkiezen ja. Puur omdat ik voorkeur geef aan een stalen bracelet en de Panda gewoonweg afschuwelijk vind op staal (no offence :smile: )
Dus als ik nu die keuze zou moeten maken ging ik voor een Reduced of SMP300.
Neemt niet weg dat ik de Panda erg mooi vind en met plezier draag!

1 like

Ik zou een 6138 panda kiezen boven een speedy reduced. Met dag en datum erbij is het horloge voor mij praktischer. En ik vind de panda bovendien ook gewoon erg mooi, en een mooi formaat. En ik weet niet wat voor uurwerk er in een speedy reduced zit, maar dat je leest dat een 6138 met zijn column wheel en vertical clutch de beste chrono setup heeft, is voor mij een belangrijk koopargument.

3 likes

Ik zag dat het plaatje erg verkleind werd omdat ik de verkeerde link had gecopypaste. Hierbij de opklikbare grote:

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/8/d/78d3b69cd2c61afde0c31c1b13a5fe27baf0f79a.jpeg

6 likes

Het is niet alleen de Panda die mooi is.

Met zwarte wijzerplaat is ook een plaatje.

9 likes

Haha, zo erg was het niet hoor. Maar ik wilde je dit topic niet onthouden. Ben zelf erg happy met mijn twee 6138 bullheads dus het was niet dat ik wat tegen jouw panda had :sweat_smile::wink:. Gaaf ding hoor! En je hebt er gelijk dit topic even mee afgestoft :muscle:t2:

Groeten van de bruine bullhead:

8 likes

Maar dan het liefste wel met gouden kast :sweat_smile::wink:

Gouden kasten van Seiko 6138 wil je niet echt, die worden zo.
:sunglasses:

1 like

Seiko modificatie by-MarcoT. Wijzerplaat van DAGAZ met als extra een plexiglaasje :rofl: de wijzers origineel.

Nog meer foto’s natuurlijk :+1::+1::+1:

?? Ander topic toch?

Maar meteen even posten ter support van de 6138 ‘quarantaine’, maar ik begrijp ook je insteek wel een beetje hoor😋

7 likes

Een mooie onderhoudsbeurt van een 6138, met nog twee leuke korte filmpjes van het uurwerk in bedrijf (al heb ik geen idee waar ik moet kijken, maar goed):

1 like