Seiko 6138

Dit is de mijne, zal binnenkort wat goede foto’s proberen te maken als hij geserviced is. Iemand nog een goed adres daarvoor?

Oja, ik ben trouwens ook op zoek naar een 6138-300X. Hopelijk de volgende Rikketik.

Neem eens kontakt op met Lucien,heb ik ook gedaan.
met vriendelijke groet,
Aad

Weliswaar (nog) niet van mij.

Deze heb ik onlangs laten opknappen voor mijn vader die het al jaren in de la had liggen omdat een juwelier voor onrepareerbaar had versleten.
Gelukkig was Lucien het daar niet mee eens

Bedankt voor de tip Aad, ik heb even 'm even ge-pb’t

@ Eric: mooi exemplaar is dat!

eric128 Schreef:

Weliswaar (nog) niet van mij.
http://i36.photobucket.com/albums/e2/eric128/Horlo
ges/seikopa.jpg
Deze heb ik onlangs laten opknappen voor mijn
vader die het al jaren in de la had liggen omdat
een juwelier voor onrepareerbaar had versleten.
Gelukkig was Lucien het daar niet mee eens

Mooie Seiko (tu)

Eric,

Deze is werkelijk prachtig. Moeilijk te vinden, en een van de meest bijzondere van het Seiko-chronografen-spectrum.

Wat moet je er voor hebben? :wink:

Groet,

Johan

ps. Lucien heeft voor mij ook een Seiko chrono opgeknapt. Alle hulde voor deze man.

j.haringsma Schreef:

Eric,

Deze is werkelijk prachtig. Moeilijk te vinden, en
een van de meest bijzondere van het
Seiko-chronografen-spectrum.

Wat moet je er voor hebben? :wink:

Groet,

Johan

Zit er weer geld in de kast… :smiley:

Zou Eric de horloge van zn vader gaan verkopen…?!

De geschiedenis van de automatische chronograaf zal voor velen bekend zijn. Maar is toch te aardig om hier bij dit item niet even kort aan te geven. Zoals we weten, kwam de voorloper van de Seiko 6138 – de 6139 – in 1969 op de markt. De Seiko 6138 verscheen in 1970 en is tot 1979 in productie geweest. Er waren enorm veel variaties van kastvorm en kleur wijzerplaat. Dit om een breed publiekt te kunnen bedienen. Enkele exemplaren zijn echter min of meer tijdloos.

Vrijwel gelijktijdig de 6139 kwamen twee andere automatische chronografen op de markt: de ene was cal. 11 (met micro-rotor), gemaakt door een consortium van Buren/Heuer/Breitling/Hamilton/Dubois Depraz. Het uurwerk met micro-rotor was technisch hoogwaardig, maar enigszins kwetsbaar.

Het andere was het El Primero van Zenith/Movado (door het hoge tikgetaal van 36.000 extra nauwkeurig). Zenith claimt als eerste een automatische chronograaf op de markt te hebben gebracht; vandaar de naam ‘Primero’. Het feit is dat alle drie chrono’s binnen enkele maanden aan het publiek bekend werden gemaakt. Verder is het zo, dat Seiko al weer in 1970 een opvolger had van de 6139: de 6138.

Het is opvallend dat vrijwel gelijktjdig drie soortgelijke innovaties op de markt kwamen. De reden daarvan was, dat de komst van quartzuurwerken producenten van mechanische uurwerken dwong meer gecompliceerde uurwerken te maken. Een strijd die overigens werd verloren, want eind jaren '70 lag de mechanische horloge-industrie op zijn gat. Seiko werd gedeeltelijk slachtoffer van zijn eigen innovatie (quartz), en staakte eind jaren '70 de productie van de 6138/39.

Ook de productie van El Primero werd gestaakt, maar de productiemachines zijn bewaard gebleven, en zo kon Zenith jaren later weer met de Primero op de markt komen toen de markt weer aantrok.

Alle drie uurwerken zijn iconen. Maar de vraag is: wie van de drie is de de echte icoon? Alle drie zijn baanbrekende, vernieuwende concepten. Alle drie hebben er recht op. Zenith, Heuer/Breitlng zijn prestigieuze namen. De Primero is nu nog steeds onomstreden toonaangevend.

Toch kies ik voor Seiko. De Seiko 6139/38 was namelijk de enige van de drie die voor een brede consumentenmarkt was geproduceerd. Robuust, betrouwbaar en vooral: betaalbaar. Om die reden kunnen velen van ons zich verheugen op het bezit van een echte onvervalste icoon van de horlogemakerij.

Groet,

Johan

Zoals ik al aangaf is deze nog in het bezit van mijn vader tzt zal het mijn horloge worden en deze zal nooit verkocht worden.

Johan je hebt een PB!

Nu krijg ik als het goed is deze week een 6138-3002 binnen. Er zit alleen een probleempje aan zover ik op de foto kon zien, en dat is dat de schaal met de 5-minutenmarkering (dus tegen de rand van de kast onder het glas) verschoven is. Kent iemand een adres waar ik dat recht kan laten zetten? Hier even het horloge in kwestie.

Naast dat probleempje heeft deze jongen hier onder een kroon die er gelukkig nog in zit, maar helaas los zit:

Kortom, iemand een goed adres waar ik Seiko’s kan laten maken? Lucien heeft het moment helaas druk, dus zoek ik iemand anders waaraan in een Seiko kan toevertrouwen, ik ben nogal huiverig met horloges uit handen geven namelijk. Het liefst in Brabant!

Freddy, brand jij je wonderhanden ook aan Seiko’s? Wat dan overweeg ik jou natuurlijk.

Lijkt niet zo’n ingewikkelde oplossing. Vraag het anders een aan een plaatselijke juwelier. Wellicht kan die het zo oplossen. Uurwerk uit de kast en ring opnieuw goed plaatsen.

Maar misschien zie ik het te simpel.

Hoi Lacroix,

bedankt voor je reactie.

Juweliers durf ik niet meer aan, alleen horlogemakers of juweliers waarvan ik gehoord heb/weet dat ze een goede horlogemaker in dienst hebben. Het zal inderdaad in beide gevallen een niet al te moeilijke klus zijn, maar het lijkt wel of sommige (vooral juweliers) er een sport van maken je horloge(kast) te beschadigen als je begrijpt wat ik bedoel.

Kortom, ik wil iemand die weet hoe die te werk moet gaan.

Ik begrijp het, wellicht dient nog iemand zich aan.

Na wat vergelijking zie ik dat de kroon volgens mij niet origineel is, kan iemand daar iets over zeggen?

Ik kwam net deze tegen op internet, in uitmuntende staat op een prachtige band. Mooie combo toch? De kast is precies op de goede plaatsen mat of glanzend in mijn ogen. Helaas niet te koop…

1 like