Seiko 7009A vervangen door ander uurwerk

Weet iemand welk gangbaar uurwerk als vervanging voor een defecte 7009A kan dienen? Mag van Seiko maar hoeft niet. Tips voor een echt goede referentie-database zijn ook welkom.

Snelle blik op Google leert dat het waarschijnlijk mogelijk is deze te vervangen voor een 7S26/4R36, maar niet 1 op 1. Er moeten wat onderdelen geswapt worden en het is afhankelijk van waar de datum nu zit. Succes.

1 like

De plaat past inderdaad op een 7s26, de wijzers weet ik niet aangezien ik die niet gebruikt heb.
Of de 7s26 in de 7009 kast past weet ik ook niet, maar een upgrade naar een 7s26 kast was bij mij een mooie upgrade vanwege een grotere kastvorm.

Heb hier een 6309 en 7009 plaat in een andere kast gezet.

De upgrade naar een 7s26/4r… kast brengt ook andere voordelen mee zoals de optie voor saffierglas, nieuwe en mooiere wijzers evt. vol met lume.

Dank voor jullie tips. Het gaat om een 7009A in een 7009-3040-kast met de kroon op 3.8 positie. Ik ben op zoek naar uurwerk dat die 7009A in die kast kan vervangen.

7s26A

Volgens mij deed Seiko dat zelf ook bij service.

Je kunt het 7009 uurwerk ook (laten) repareren, zo hou je het horloge origineel.

1 like

Ik heb eventueel wel een goed lopend geserviced 7009 uurwerk voor je.

2 likes

Beste PT_Seiko,
Ik ben bang dat de kosten van laten repareren niet in verhouding tot de waarde staan. Het gaat om een zgn. refurbished horloge uit India. Leuke kast met de kroon op een eigenwijze plaats, maar het uurwerk is zeer twijfelachtig. Zou zijn geserviced maar arriveerde niet in werkende staat. Eén tandwieltje vlak onder de rotor is losgekomen… Ik denk dat ik handig genoeg ben om het uurwerk te vervangen (ik heb al eens een horloge geassembleerd met een Miyota automaat), maar reparatie aan dit uurwerk is nog even een vraag. Hoeveel zou je voor het 7009-uurwerk willen hebben? Als het je interesseert kan ik een foto posten waarop te zien is welk tandwiel is losgekomen.

Wij forumleden zijn ook benieuwd naar een foto van het horloge. India, of eigenlijk Bombay-special, is niet niet echt betrouwbaar.

Klopt, niet betrouwbaar. Ik heb er ook geen fortuin aan uitgegeven , gelukkig. Ik post wel een paar foto’s. Ik moet nog even kijken hoe ik dat voor iedereen zichtbaar doe. Ben ik nog niet zo lang op het forum.

Ik denk dat deze wijzerplaat niet door Seiko is gemaakt. Kast klopt ook niet.

1 like

Het type nummer 7009-3040 zou dit moeten zijn

Gaat goed, de foto’s zijn zichtbaar.

Dit kan je gewoon als leergeld beschouwen. En eerlijk gezegd zou ik niet eens het uurwerk van @PT_Seiko er in stoppen.

Geen leergeld, hoor. Ik had niet de verwachting dat dit een originele vintage Seiko zou zijn.
Die heb ik ook, maar dat soort horloges zitten in een totaal andere categorie bij mij.
Namelijk die van: niet aankomen alleen naar kijken of door een fatsoenlijk opgeleide horlogemaker laten service.
Het horloge dat ik liet zien zit voor mij in de categorie “zelf aan knutselen”… :slight_smile:

Je post zelf je antwoord op je eigen vraag in je Topic.

Ik wens je veel knutsel plezier bij het repareren van je 7009 zodat je geen vervangend uurwerk meer hoeft te zoeken :+1:t2:

Toch wel een vervangend uurwerk, want dat is de eenvoudigste weg naar een werkend horloge … kan ik daarnaast ook nog proberen om het kapotte uurwerk te repareren

Prima.
Je kan dan alleen je ‘gerepareerde werkende’ horloge hier niet gaan showen.
Volgens de HF regels mag je geen namaak horloges plaatsen :+1:t2:

Haha, is goed, en begrijp ik ook. Ik zit er niet mee.

Beste PT_Seiko, ik heb ondertussen het uurwerkje voor een deel uit elkaar gehaald. Volgens is het probleem dat het spanrad niet horizontaal gefixeerd is, en dayt komt denk ik weer doordat het asje aan de onderkant niet goed gelagerd is… . Denk je dat dat op te lossen is? Of anders toch dat goed lopende uurwerk van jou? Uitwisselbaar met de 7019A? En hoeveel wil je er voor hebben?

Ik ga er vanuit dat je de barel /veertrommel bedoeld, bij dit uurwerk komt idd slijtage voor van het lager waarin hij draait.
Dit probleem is op te lossen, als je het juiste gereedschap hebt.