Seiko 7s26 laten servicen of tzt vervangen?

Ik heb al een jaar of tien een Seiko SKX007K, met dus een 7s26 uurwerk. Het loopt heel constant, maar de olie zal op een gegeven moment toch verdwenen zijn. Gevoelsmatig heb ik het idee dat ik het horloge een keer een onderhoudsbeurtje zou moeten laten geven. Want om het nou “kapot te laten lopen” is niet mijn ding. Anderzijds wegen de kosten van een onderhoudsbeurt waarschijnlijk niet op tegen de vervangingswaarde van het complete uurwerk.

Wat zouden jullie doen met een SKX007 duiker? Onderhouden of laten lopen totdat hij ermee stopt?

Bedankt!

1 like

Dit dus.

Een nieuw uurwerk kost 5 tientjes.

1 like

Mijn SKX na 10 jaar geserviced; bleek nog opmerkelijk goed in conditie. Loopt voorlopig nog wel even door… Uurwerken mishandelen c.q. droog laten lopen is natuurlijk niet mijn ding, en af-fabriek moet de beat-error meestal nog verbeterd worden en bijna altijd nog wat afregelwerk; ook moeten de wp en wijzers worden omgezet, stofvrij gemaakt en gehouden, pakkingen gecheckt/vervangen/ingevet, wd-test - met die 5 tientjes ben je er niet.

2 likes

Maar met een nieuw uurwerk bouw je dan inprincipe wel een frankenwatch. Want in zo’n oude SKX hoort geen 7s26c :wink:

4 likes

Ligt er een beetje aan hoeveel waarde je aan het horloge hecht. Wanneer ik er veel waarde aan hecht laat ik ook goedkopere horloges gewoon onderhouden. Als er een ander uurwerk in zit is het toch niet helemaal meer “mijn” horloge.

:nerd:

:smile: :+1:

1 like

Ik heb wel eens een service van een 7S26 gezien.
Het enige wat echt vies was was de binnenkant van de mainspring trommel.

Vergeet de grafietvet-deeltjes niet die in de loop der jaren van de rand van het Magic Wheel af kruimelen. Ik gebruik daar ander vet voor trouwens, good old Molykote DX.

1 like

Ik zou zelfs overwegen er een uurwerk uit de R serie in te zetten :grin:

Dan is de volgende vraag natuurlijk … waar heb je dat laten doen?
Mijn “dure” horloges laat ik onderhouden door Wesselink & Vreeker. Daar ben ik heel tevreden over, maar ik kan me voorstellen dat het voor een “basic” uurwerk als de 7s26 goedkoper moet kunnen.

Spotgoedkoop. In m’n kelder. :smile:

3 likes

haha ok, die luxe heb ik niet :wink:

1 like

Zo makkelijk is-ie nog niet eens… Een 2824-2 doe ik bijvoorbeeld veel liever.

1 like

Waarom is dat eigenlijk? Is dat meer gewenning van Zwitserse uurwerken of zitten die Seiko’s echt zoveel lastiger in elkaar?
(off topic)

In ieder geval het afregelwerk. (geen fijnafstelling bv). Kan me ook voorstellen dat in een ETA alles beter past. Een Rolex kaliber monteert nog weer makkelijker bv. (ik heb meer dan eens gehoord dat “het zo lekker in elkaar past”). Maar ik speel niet voor horlogemaker dus @PeterLC moet nog even terugkomen hier.

2 likes

Ik mag binnenkort mijn vintage Longines Ultra-Chron ophalen in Alkmaar, dus dan zal ik het daar eens vragen :slight_smile:

Als ik ze maar vaak genoeg zou doen, zou de 7S26 op een gegeven moment ook wel een stuk makkelijker gaan. Maar ze zitten ook een beetje minder “service-friendly” in elkaar. Je hebt soms drie handen nodig. :slight_smile: Hieronimus slaat de spijker geheel op z’n kop - het gemis van een fijnregeling is ook echt jammer en soms ERG vervelend. Je schuift de kompaspennen dan telkens te ver, en weer terug - niet ver genoeg, dan weer te ver - etc. Dat verschuiven gaat redelijk zwaar, je schiet zo uit als je niet oppast. En elke tiende mm is zo 10 a 20 seconden per dag afwijking.

Mijn SKX loopt trouwens plus 3s/24h. Man, wat een klus was dat. :sweat_smile:

Een Rolex valt bijna vanzelf in elkaar. Als je alles van een 3135 op een hoopje gooit, is-ie al half gemonteerd. :wink:

5 likes

Ik heb wel 's gelezen dat ze geen (lower end) Seiko’s servicen, omdat het relatief te duur wordt. Hebben ze wel een punt…

1 like

Als het uurwerk al 10 jaar zonder problemen en nauwkeurig heeft gelopen voor jou vind ik dat het wel een dure service gegund is :slight_smile:

4 likes