Seiko KS loopt te snel

Wou deze ochtend mijn Seiko 5626-7110 rond de pols zwieren. Ik zie plots dat hij erg snel loopt: 5 minuten geleden volledig opgewonden en hij zit al weer aan 3 minuten over tijd. De tijd loopt niet normaal snel maar toch krijg ik vreemde resultaten op de timegrapher: -70sec./dag verlies.
Demagnetisering doet overigens niets.
Enige suggesties wat te doen, of alleszins waaraan het kan liggen?
Groetjes

Misschien gemagnetiseerd? Balansveertje gekleefd?

Oplossing: demagnetiseren of balans laten reinigen en steen opnieuw oliën.

2 likes

:sweat_smile:

3 likes

Dan kan door stoten of vallen de regelsleutel zijn verschoven. Oplossing: laten afregelen.

1 like

Bij Seiko 5jes wil de balansfeer nog wel eens blijven haken. Mogelijk gebeurt dat ook bij een KS de oplossing is heel simpel bij een vijfje dan gewoon een paar keer hard met het glas tegen de handpalm slaan dan komt de balansfeer los en loopt het weer normaal.

1 like

Volgens mij is dit model er een waar het uurwerk via het glas eruit moet worden gehaald. Afregelen is dus zo heel simpel. Als je er geen verstand van heb, dan zou ik een horlogemakermaker op het forum zoeken.

Hopelijk heb je wat aan de tip van @vouwfietser

2 likes

Dank voor jullie reacties. Ik had gehoopt het probleem zelf te kunnen verhelpen omdat ik me nu al enige tijd aan het verdiepen ben, maar ik durf niet goed (voorlopig sleutel ik enkel wat aan mijn Seiko 5’s).
Hopelijk is het met een afregeling gesteld en kost het mij inderdaad niet zoveel.
Ik weet nog dat ik met ditzelfde horloge ooit naar een horlogemaker ging die het wou herstellen voor een vierhonderd euro, ben vervolgens naar een andere gegaan die wel wat van vintage Seiko’s wist en het kostte mij toen iets van een 120€.

Bedankt alleszins!

Uurwerk moet er inderdaad via het glas uit, maar bij deze King Seiko zit er een fijnregel schroef tussen de kastpoten op 6u.
Best een mooi systeem dat ze hebben gemaakt zodat je na service nog handig wat kunt bijregelen en niet steeds opnieuw het uurwerk eruit hoeft te halen.

Maar goed als het uurwerk zo belabberd loopt en het niet gemagnetiseerd is dan zal alleen wat bijregelen waarschijnlijk ook niet heel veel uithalen, wellicht tijd voor een beurtje

1 like

Wat is de amplitude eigenlijk van dit uurwerk? Want zo snel lopen en niet gemagnetiseerd klinkt als klevende balans veer en dan zit je toch al gauw tegen een service aan te kijken.

2 likes