Seiko monster begint achter te lopen

Dat is jouw mening. Ik deel hem niet. Als je dat ding voor jezelf houdt boeit het toch niet wat er onder de wijzerplaat wegtikt? Althans, als je geen purist bent. Niet iedereen hier vind het nodig alles maar bij het oude te houden.
Het is maar één van de vele opties die mogelijk zijn. Het is aan TS om te kijken wat bij hem past.

1 like

Waarom dan geen originele Seiko NH36??

Wist niet dat het paste in een Monster, maar zeken een mooie upgrade van de 7s26…

1 like

Even wat betreft het wisselen van een 7s26 voor een Nh36:
Ik meen te weten dat je de originele kroon en stem van de 7s26 niet kan gebruiken op de Nh36 en deze dus moet wisselen/aanpassen??
Iemand hier die deze swap al heeft gedaan en weet hoe dit zit?

Hallo,
De 4R36/NH36 stem is voor beide te gebruiken.
7s26 past niet op NH36
Je moet dan een stem op maat knippen en er een kroon op vastzetten.

1 like

Laten servicen…originele monsters zijn behoorlijk geld waard tegenwoordig.

En hoe zijn de verschillende generaties Monsters te herkennen?

Aan het uiterlijk, andere platen.

1 like

Gen 1 heeft rechthoekige indices.
Behalve de ‘12’

1 like

Om terug te komen op TS, je kunt altijd advies vragen aan een horlogemaker…kast open, demagnetiseren, beetje afstellen ziu mss al wonderen kunnen doen.

Gelet op de vervangingswaarde van een origineel 7s26 uurwerk lijkt me een service op een dag/datum uurwerk niet de moeite…

Gemagnetiseeed gaat het uurwerk sneller van lopen, niet langzamer.

Afstellen zou je kunnen proberen.

Uiteraard!
Bedoelde meer…we kunnen hier gissen, maar openmaken geeft een boel meer duidelijkheid.

15 minuten per dag lijkt me geen ‘normale’ slijtage…

Niet plotsklaps zou je denken

Dat vind ik ook het vreemde.

Een uurwerk kan in principe ook langzamer gaan lopen als hij gemagnetiseerd is.

Ik dacht eigenlijk altijd sneller.

Dat zijn het voor zover ik weet gewoon.

Nederland is natuurlijk een postzegel, en als een half uur rijden niet je ding is kun je 'm head-only in een bubbelenvelop opsturen. :slight_smile: Dat doet me er aan denken dat ik m’n Rus nog even op moet sturen. :thinking:

:point_down:

@Bobbes geeft inderdaad aan dat hij dat ding al vele jaren draagt. Ik zou dan inderdaad voor de upgrade van het uurwerk gaan. Je zou dus inderdaad een ebauche kunnen scoren en 'm er in laten mieteren. Ik zou dat wel bij een service-boer doen, want wat ik dan weer belangrijk vind is dat je de 200m WR kunt blijven garanderen.

Niks tegen een donoruurwerk, maar wel iets tegen rotte pakkingen, als ik 'm nog jaren moest dragen. :+1:

1 like

Bizar hè. Ook echt ineens.

Je hebt kans dat Seiko er ook een nieuwer caliber in zet. Heb ik ook gehad met een Kinetic. De 7s26 wordt niet meer gemaakt.

Ik heb hem nog een aantal keer aangeslingerd. Het is anders. Hij loopt niet achter. Hij houdt op een of andere manier zijn energie niet vast. Opwinden met de Seikoswing was normaal voldoende er weer leven in te blazen. Maar na een na steeds een andere tijd staat hij ineens stil. Ik heb Rob een mail gestuurd of hij er een andere uurwerk in kan zetten. Ik krijg geen reactie. Iemand suggesties?