Seiko Monster. Miskoop ? Grrr!

Het Monster is niet met de hand op te winden. Dat wil zeggen dat aan de kroon draaien wat dat betreft geen zin heeft.
Wat wel zin heeft is ronddraaien met het horloge. Gewoon heen en weer schudden werkt ook wel een beetje, maar is zeker niet de beste oplossing om hem opgewonden te krijgen…
Het is wel de moeite om te kijken of de veer inderdaad voldoende opgewonden is. Bij Seiko gebeurt dat weliswaar al wel snel, maar als hij een tijd stil gelegen heeft en je gaat hem dragen zonder daarbij al teveel te bewegen, kan het best voorkomen dat hij een tijdje loopt en dan weer stil gaat staan.
Of een horloge goed start en/of makkelijk stil gaat staan, hangt ook af van hoe het is afgeregeld.
Mogelijk valt het allemaal wel mee. (Heb het zelf wel eens andersom meegemaakt: via MP eens een horloge als defect gekocht voor weinig met ongeveer dezelfde klachten als die jij beschrijft. Eenmaal aangekomen het horloge uitvoerig op allerlei manieren getest, maar er was echt niks mis mee :).)
Wat niet wegneemt dat jouw werkje toch ook gewoon niet goed kan zijn natuurlijk.

Sam

Het mechaniek van een Monster kan niet met de hand opgewonden worden. Alleen maar de ‘Seiko shake’ werkt. (Plm. 30 sec. horizontaal heen en weer bewegen)

Goh, dat wist ik niet…

Weer wat geleerd dus.

Als ik het horloge aanswing zoals het hoort loopt hij een paar minuten en dan stopt ie precies met de secondenwijzer op 2 uur de eerste keren zie je hem daar ook haperen maar komt er danwel door. Hij lijkt telkens op 2 uur te willen stoppen
Ik heb het dus over de secondewijzer die niet over de 2 heen wil.

loopt de seconde wijzer niet aan (of het tandwieltje wat die secondewijzer aandrijft?

Dan zou ik em open moeten maken. datkan ik niet en durf ik niet.
Daarom toch maar naar Rob er mee. Die moet er toch een Lumpy aan zetten en kan dan misschien er na kijken. Ik heb begrepen dat hij redelijke tarieven hanteerd.
Wat mij betreft. Discussie gesloten.
Allen bedankt vooe adviezen en of meedenken en prettige feestdagen.

M.v.g,

Lone Ryder

Als ik je tekst goed begrijp dan zeg je: de secondenwijzer hapert altijd bij de twee (loopt dan soms door en soms blijft ie hangen) ongeacht waar de minutenwijzer staat en ongeacht of je het uur verzet… ? En op alle andere plaatsen over de gehele wijzerplaat loopt ie mooi en in gelijke stapjes door ?

Dit kan uiteraard verschillende oorzaken hebben, maar…

Als dat ALTIJD het geval is bij exact dezelfde positie (de 2 dus), dan zou het best kunnen dat de secondenwijzer niet exact onder een hoek van 90 graden op de as zit (m.a.w.: wat in de hoogte verbogen ten opzichte van de wijzer-aanzet) en daardoor net op die hoek (op die positie) tegen het glas aanloopt. Of het kan natuurlijk ook dat de secondenwijzer gewoon te hoog op de seconden-as zit en daardoor net altijd op hetzelfde plaatsje tegen het glas wrijft.

Als je een oogloupe hebt dan kan je dit nagaan door haaks op het glas te kijken en te zien of de secondenwijzer mooi parallel met de wijzerplaat loopt of niet. Ook kan je zo zien of de secondenwijzer wel diep genoeg op de seconden-as bevestigd is.

In beide gevallen volstaat het om de secondenwijzer ofwel wat te rechten, ofwel diep genoeg op z’n as te duwen. En da’s een makkie voor eender welke horlogemaker en kost bijna niks om te herstellen.

Wat natuurlijk ook kan is dat de seconden-as verbogen is. In dat geval zal ie moeten vervangen worden, maar ook dat is niet zo moeilijk…

Zo, just my 2 cts, maar hopelijk is het enkel dat… Indien niet… retour zou ik zeggen…

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Hm… de meeste verhalen zijn juist lovend. Grote kans dat er toch iets mis met de jouwe is. Suc6!

Nou, het is eigenlijk wel gek. Het probleem wat ik heb beschreven lijkt dus verdwenen.:S Ik heb et klokkie enige dagen en tot ergernis van mijn vrouw enige nachten kontinu gedragen en het probleem lijkt over te zijn.:slight_smile:
Iemand (ik geloof Bluetooth) gaf ook het advies om het zo te doen en even af te wachten. Ik check nu de gangreserve. Mijn 5je loopt ongeveer 36 uur door. Het monster zit nu aan 18. Raar allemaal.

Bedankt voor het meedenken.
Grtz,
Lone Ryder

da was ik nie :wink:

maar wel fijn dat ie t weer doet hoor.

doe hem nu maar af dan, leuker voor je vrouw ;-0

Hoezo tot ergernis van je vrouw?

Concurentie?

:smiley: sorrie kon 't niet laten >X

Het monster geeft nogal veel licht. Vandaar.:wink:

slot