Dank je voor deze tip!
Ik ga het eerst proberen met een Scotchbrite.
Ik dacht als je met de hand, cape cod gebruikt, je een mat effect krijgt.
Wil je hoogglans effect, je machinaal moet werken.
Heb 1 x een bracelet ermee bewerkt.
Resultaat was niet naar mijn zin.
Maar zeker geen hoogglans.
Wanneer iets “hoogglans” is, is ook een beetje arbitrair. Ik heb geen ervaring met Cape Cod, maar heb er wel over gelezen, nieuwsgierig omdat ik een ouder horloge weer wat wil ophalen. Je schijnt met Cape Cod wel echt de glans op te halen. Echt polijsten gaat machinaal altijd beter waarschijnlijk. Mat is in elk geval niet de bedoeling
Vorige keer riep ik “staalborstel”. Lijkt me inderdaad wat ruw, hoewel je daar ook fijnere in hebt. Er bestaan natuurlijk ook (kleine) koperborstels. Die zijn een stuk zachter. En er zijn ook uitvoeringen die in kleine handboortjes passen (modelbouw), zodat je én mechanisch én in randjes en hoeken kan werken. Heb er zelf nooit een horloge mee gedaan, ga dat ook zeker niet doen, maar als je toch met scotch brite of schuurpapier wilt gaan werken, is koper wellicht ook een overweging. Succes.
Die koperborstels ben ik ook wel benieuwd naar, kan ook lijkt me. Of dunnere staalborstels zoals bijvoorbeeld Dremel wel heeft. Het lijkt me alleen wat veiliger om met de hand te beginnen, met een zacht schuurmatje kan je dan goed de contouren van de kast volgen. Als je machinaal gaat borstelen dan wordt het geleiden/controleren van je werkstuk misschien iets complexer, en misschien maak je sneller grotere fouten
daar doelde ik ook op, of alle setjes van derden die daarvoor geleverd worden. Het vereist wat oefenen, maar ik denk juist dat (voorzichtig) machinaal werken met een snel roterend borsteltje beter te doseren is dan wat schuren met scotch brite in de hand. Zou de te borstelen kast ook altijd in een klem zetten, zodat je twee handen vrij hebt om te werken. Kolomboor met kruistafel is nóg mooier.
Ik denk precies andersom Handmatig maak je misschien net zo snel een fout, de impact is alleen minder groot. Denk aan verf schuren, machinaal vs handmatig. Met een schuurmachine ga je eerder door je laag heen.
En zeker bij machinaal werken zou ik de machine vast zetten, en de kast er gecontroleerd langs bewegen. Met een machine kun je minder fijn gecontroleerd bewegen lijkt mij.
Zo werken de meeste polijsters ook denk ik.
Mooi, is er nog wat te kiezen voor de bewerker. Ik vergelijk het niet met verf afschuren, maar kom vanuit de metaalbewerking. Bij draaien en frezen zet je je werkstuk vast, en stuur je het t.o.v. de machine. Kun je uiterst precies doseren. Ik deed dat met een Proxxon kolomboor/frees (niet op horloges). Echter als je die gereedschappen niet hebt houdt het op. Daarbij zoals gezegd: ik zou mijn horloges überhaupt niet op deze wijze martelen.
Dank zover voor alle tips heren!
Ik zal denk ik straks toch eerst met zo’n scotchbrite beginnen. Dan heb ik naar mijn gevoel en “kunde” meer controle.
succes. Benieuwd naar het resultaat, dus: foto voor én na.
Da’s het beste toch, die weten meestal het beste wat ze doen
Je hebt helemaal gelijk hoor, misschien mis ik iets. Op de hobbybob wijze waarop we het nu hebben, kun je inderdaad wel je werkstuk inklemmen en voor wat ik begrijp stil houden, maar dan moet je juist heel gecontroleerd een dremel of boor erlangs bewegen - zoals op een freesbank. Maar die controle is met de hand erg moeilijk. Kun je beiden opspannen en dan nog bewegen tov elkaar, dan snappen we elkaar
Goed idee…
Bedankt!
Als het zover is laat ik het sowieso weten/zien.
Gaat denk ik wel snel gebeuren. Straks liep ik langs een deur en in mijn onoplettendheid knal ik mijn horloge zo tegen de ijzeren deurklink 🫣:flushed:… resultaat: klein putje in de kast.
Dat ik hopelijk er een beetje uit krijg met het brushen.
Gelukkig heb ik dit 5je laten voorzien van een Saffiertje. Dus het glas zou in principe krasvrij moeten blijven.
Pak er ff een loupe bij, dan zie je het beter…
zie ik daar in je andere hand al dat scotch briteje??
Neh… nog niet, ik ben op mijn werk. Ff kijken hoe het met de planning zit… óf komend weekend of het weekend erop.
Maar het kriebelt wel ja…
Glas afplakken, kroon bij voorkeur verwijderen, anders ook afplakken.
Zou zelf niet alles brushen, bijvoorbeeld de zijkanten ff ophalen met Cape Cod oid en de bovenzijde van de kast brushen.