Voor wat ik uit de aangehaalde voorbeelden haal, bestaan de logo’s die gedrukt zijn uit losse letters, bij de opgelegde logo’s is het woord één deel wat waarschijnlijk met 2 voetjes in de wijzerplaat zit geplaatst. Het is eigenlijk nogal logisch ![]()
Dank
Je voor het compliment ![]()
Klinkt logisch David. Het losse logo lijkt inderdaad gedrukt.
Nu rest alleen nog de vraag waarom Seiko het onderscheid maakt. Misschien is de structuur of coating van de wijzerplaat bepalend
Afwerking van de plaat zal vast meespelen in opties. Maar daar weten ze wel omheen te werken
Zie mijn SARX055 onderaan, “Seiko” is hierbij opgelegd en de tekst “presage” etc is gedrukt, op een toch vrij groffe plaat.
Opgelegde logo’s zijn extra delen, en die moeten ook gemonteerd. Dat maakt het duurder, maar dat zegt ook niet alles want dure Seiko duikers hebben gedrukte logo’s en relatief goedkopere 5’jes hebben weer opgelegde logo’s. Je ziet het bij sportmodellen en meer dressy modellen ![]()
Ik denk dat het op de beoogde stijl uit komt. Opgelegd oogt wat chiquer, is ook vrijwel altijd metaalkleurig - goud of staal, hoogglans of geborsteld- waar een gedrukte tekst makkelijker kleur kan hebben.
Wie weet gebruiken ze een dobbelsteen om te bepalen opgelegd of gedrukt…![]()