Bij een SARB065 nog goed navragen hoe hij loopt en wat de dagelijkse afwijking is.
Ik moet toegeven dat ik even getwijfeld heb om beide te kopen, maar dat is me toch net teveel geld.
Ik had inderdaad al een keuze gemaakt, maar dan las ik over het minder betrouwbare uurwerk en de mogelijke problemen van de sarb. Dat, in combinatie met mijn onwetendheid van horloges, begon ik dan toch weer wat te twijfelen. Zeker voor dergelijk bedrag.
Vandaar dat ik even jullie mening/advies wou vragen en ook of de prijs correct is volgens jullie.
Wat is zoal een normale afwijking? Ik heb al gelezen dat ±30 seconden normaal is bij dergelijk uurwerk?
Wat bedoel je exact met “hoe hij loopt” of hoe herken je een slecht lopend horloge (naast de dagelijkste afwijking)?
Allereerst welkom bij de club.
Me confused: bedoel je niet de SRPB43J1 (SARY075; of SARY161 op staal)? Die lijkt uiterlijk namelijk wèl op de SARB.
De 41 heeft een donkerblauwe plaat.
De specificaties van het uurwerk zijn +25 en -15 sec per dag. Maar de 6r15 uurwerken willen op termijn nog wel ns wat onregelmatig en slecht gaan lopen. Vandaar dat ik in zo’n geval dat altijd nog even zou willen dubbel checken.
Ik heb het wel degelijk over de SRPB41, dus met de donkerblauwe plaat.
Dat vind ik het mooiste model van de ‘nieuwe’ Presage reeks.
(ik weet dat de sarb een lichtblauwe wijzerplaat heeft en dat vind ik net mooi in combinatie met de fijne kroon, de dials en het opschrift).
Dus best even vragen en wanneer de verkoper beweert dat alles in orde is, nadien best zelf een test doen?
Ga voor de echte cocktail time, no brainer
Ik heb vanwege meerdere factoren de sarb gekocht:
- JDM
- Automatic op de dial
- uurwerk
- iets beter afwerking
En gewoon “de echte”
Mag ik opmerken dat je twee totaal verschillende horloges aandraagt? Even een paar plaatjes er bij.
Dan is de gedoodverfde keuze hetzij een SRPB43J1,
of een SRP841j1
De SRPB43J1 is de daadwerkelijke Presage opvolger van de SARB065.
Wat zijn de verschillen?
-
SARB065 is 13,1mm dik, de SRPB43J1 11,8mm. 1,3mm is best een verschil op een dress watch. Score voor de SRPB43J1.
-
SARB065 heeft een 6R15c uurwerk, de SRPB43J1 een 4r35. Op papier zou de 6r15 beter zijn, maar gegeven het feit dat ze al vijf jaar uit productie zijn en je de SRPB43J1 nieuw vindt, heft dat mekaar in mijn ogen gewoon op.
-
Cursief “Automatic” op de SARB065 versus blokletters “PRESAGE” op de SRPB43J1. Eerlijk gezegd is mij dat lood om oud ijzer.
Verder zijn het allebei horloges met een 40,5mm diameter, rond 47mm L2L, en helaas allebei maar 50m WR. Ook hebben ze allebei Hardlex glazen.
Mijn advies? Ga naar Brandfield of één van de andere grutters, horloge.nl of zo, en scoor een nagelnieuwe SRPB43J1 voor 399,- Euro.
Want 1,2mm platter en nagelnieuw wint het in mijn wereld van cursief font en een 6r15 in een tweedehands horloge.
Zo. Dat is mijn oordeel, en daarmee moet u het doen.
Ik neem aan dat als je een horloge koopt je altijd kijkt hoe die loopt? Maar ik zou de verkoper er zeker even naar vragen van te voren.
Ik heb 'm gehad, hij was mooi, maar hij deed me niks. En de secondenwijzer was niet hitte-geblauwd, wat me stoorde. Ik vind de kast van de SARB/Presage mooier op leer, die SDGM is een kille die het alleen op bracelets goed doet.
Aangezien ik de vintage dressy vibe van de cocktail time juist zo cool vind zou ik met de kennis van nu zelf één van twee modellen kiezen:
Of
De Mockingbird. Met een mooie secondenwijzer die er niet gelakt uitziet, en een prachtig groene plaat.
Dat mag zeker, maar daar was ik wel van op de hoogte.
De wijzerplaat van de SRPB41J vind ik ook gewoon prachtig. Daarom twijfelde ik tussen de SRPB41J1 en de SARB065.
Bedankt voor je mening en de info!
Enig advies op vlak van prijs als ik voor de SARB065 zou gaan? is €450 een correcte prijs wanneer in goede staat?
Het horloge zou slechts enkele keren gedragen zijn en geen (micro-)krassen bevatten. Het zou er kortom als nieuw uitzien.
Ik vraag nog even na hoe die loopt.
Kijk net even op de Baai en Chrono, maar het lijkt er op dat 450 een OK prijs is voor een SARB in goede staat. Koop de verkoper, zou ik zeggen. Ik zie horloges van 400-700 Euro voorbij komen, dus 450 lijkt me realistisch.
Mag ik vragen waarom je je vastbijt in specifiek de SARB065 wanneer de SRPB43J1 vrijwel identiek is? Was het het font op de wijzerplaat? Of zit het hem in de cultstatus? Gewoon even nieuwsgierig.
Dan moet de verkoper maar net een timegrapher hebben.
Ok, dan stelt het me al gerust dat ik niet teveel zou betalen (volgens de huidige prijzen).
een combinatie van het onderstaande:
- het font op de wijzerplaat ziet er mij meer vintage uit. Ik vind de naam “Presage” erop ook geen meerwaarde.
- Ik vind het leuk dat de dials uit meerdere delen bestaan en ik lees uit reviews dat de dials van de sarb065 net beter afgewerkt zijn dan die van de srpb.
- het feit dat het een hoogwaardiger uurwerk is. Al lees ik dat de tijd niet altijd even goed doet aan dit type uurwerk, dus zoals je reeds zei heft dat mekaar wat op.
- de kroon van de sarb vind ik veel subtieler en mooier dan die van de SRPB.
Met bovenstaande argumenten vraag je je waarschijnlijk af of ik ooit getwijfeld heb om de SRPB41 te nemen. Maar ik vind de donkerblauwe wijzerplaat van de SRPB41 zeer mooi!
De SRPB41 is meer ‘flashy’ en modern, maar tegelijk zeker classy. En in dit geval vind ik dat de kroon, het opschrift “PRESAGE”, de dials,… wel zeer goed samen gaan en het totaalplaatje ook gewoon klopt.
Vandaar dus m’n dilemma SARB065 vs SRPB41J1.
Wat nu volgt is niet om je te overtuigen of zo, het is puur een stukje achtergrond informatie. Tegen het argument dat het font meer vintage en de kroon eleganter is wil en kan ik niet eens in gaan, maar het is misschien goed om de andere punten te relativeren:
Die moet je met een korrel zout nemen. Ik heb ze allebei langere tijd vast/om gehad en in mijn beleving zijn ze gelijk. Da’s bij Seiko vrij normaal, die “de JDM versie is beter dan de internationale versie” achtige discussies. Zo werden er ook de wildste verhalen verteld over de verschillen tussen SKXen met een J1 productnummer versus een K1 productnummer, terwijl ik ze naast elkaar in de kist had liggen en zelfs met een loep in de aanslag geen verschil zag of merkte.
Ook weer een beetje een korreltje zout: De 6r15 wordt altijd als hoogwaardiger beleefd dan de 4r35 serie, maar in feite zijn er meer overeenkomsten dan verschillen:
- allebei 21600 bph uurwerken
- allebei hacking and handwinding
- allebei met magic lever bi-directionele winding
- allebei met een beetje mazzel 20 jaar zonder service te gebruiken
Tuurlijk, op papier is de accuratesse beter, maar ja, zo heet wordt die soep in mijn ervaring nooit gegeten. Mijn meeste Seiko’s hebben rond de +/- 10 sec geschommeld, inclusief de 7s uurwerkjes van weleer. Ik heb daar mazzel mee gehad, zo zegt men, maar toch.
Kortom: veel argumenten voor danwel tegen bepaalde modellen zijn navelstaarderig geleuter in de marge wat door Seikoholics veel en veel te serieus wordt genomen.
Als je de SARB dus mooier vind: Gewoon doen. Eigenlijk had het topic na de eerste twee posts, die van @Kahan en @koekoek dus ook dicht gekund.
Maar van langere topics gaat je trustlevel sneller omhoog.
Ik miste de plaatjes al in dit topic
Goede bang for buck kan ik uit eigen ervaring zeggen. Wijzerplaat, opgelegde indices en wijzers spelen continu met het licht en zien er steeds weer anders uit. Moet je wel van houden. Als ik een nadeel mag noemen, ik vind de kastvorm wat gewoontjes. Desalniettemin een goede keuze voor het geld en gewoon voor nieuw gaan.