Wat nu volgt is niet om je te overtuigen of zo, het is puur een stukje achtergrond informatie. Tegen het argument dat het font meer vintage en de kroon eleganter is wil en kan ik niet eens in gaan, maar het is misschien goed om de andere punten te relativeren:
Die moet je met een korrel zout nemen. Ik heb ze allebei langere tijd vast/om gehad en in mijn beleving zijn ze gelijk. Da’s bij Seiko vrij normaal, die “de JDM versie is beter dan de internationale versie” achtige discussies. Zo werden er ook de wildste verhalen verteld over de verschillen tussen SKXen met een J1 productnummer versus een K1 productnummer, terwijl ik ze naast elkaar in de kist had liggen en zelfs met een loep in de aanslag geen verschil zag of merkte.
Ook weer een beetje een korreltje zout: De 6r15 wordt altijd als hoogwaardiger beleefd dan de 4r35 serie, maar in feite zijn er meer overeenkomsten dan verschillen:
- allebei 21600 bph uurwerken
- allebei hacking and handwinding
- allebei met magic lever bi-directionele winding
- allebei met een beetje mazzel 20 jaar zonder service te gebruiken
Tuurlijk, op papier is de accuratesse beter, maar ja, zo heet wordt die soep in mijn ervaring nooit gegeten. Mijn meeste Seiko’s hebben rond de +/- 10 sec geschommeld, inclusief de 7s uurwerkjes van weleer. Ik heb daar mazzel mee gehad, zo zegt men, maar toch.
Kortom: veel argumenten voor danwel tegen bepaalde modellen zijn navelstaarderig geleuter in de marge wat door Seikoholics veel en veel te serieus wordt genomen.
Als je de SARB dus mooier vind: Gewoon doen. Eigenlijk had het topic na de eerste twee posts, die van @Kahan en @koekoek dus ook dicht gekund.
Maar van langere topics gaat je trustlevel sneller omhoog.