Haha dankjewel. Is inderdaad een fantastische band, het is een Eulit Palma.
Er is ook een 2 piece versie van:
Het is geweven Perlon. Ze zijn niet heel goedkoop, maar de kwaliteit is echt super. Het is bijzonder materiaal. Het is heel licht en vrij stug en hard, en blijft dat ook. Na een tijdje dragen (of als het nat is geworden) neemt het echt de vorm van je pols aan waardoor het supercomfortabel is.
Eulit is volgens mij de enige bandenmaker die op dit moment echt Perlon gebruikt. Perlon wordt gemaakt door BASF in Duitsland en is zuurbestendig, waardoor het bijna niet slijt. Het droogt ook sneller dan andere nylons waardoor het erg geschikt is voor duikhorloges.
Ik heb ze allebei en vind ze allebei best goed, mijn citizen is met het mapje dus rubberband en stalen band, die prettig draagt en een fijne traploze verstelling heeft.
Ik heb een aantal Citizen NY0040 duikers (met een Miyota 8203a movement) en een SKX009. De Citizens staan voor mij op gelijke hoogte met de Seiko.
De gebruikte uurwerken zijn gelijkwaardig. Beide niet hoogstaand, maar prima uurwerkjes, die een stootje kunnen hebben. Het gaat dan vooral om het type dial en de 60-clicks Citizen bezel tegen de 120-clicks van Seiko.
Eerlijk gezegd heeft de Citizen mijn voorkeur, maar dat komt denkt ik omdat de Seiko behoorlijk gehypt wordt en ik niet zo met de meute mee wil lopen.
NY0040 is nog te vinden voor onder de 200 E, de 2300 wordt voor zover ik weet inderdaad niet meer gemaakt. Als je interesse hebt om die van mij over te nemen stuur je maar een PB, er valt vast wel iets te regelen .
Voor mij geldt dat als ik gedwongen moest kiezen tussen de Citizen NY en de Seiko SKX ik vrijwel zeker de Citizen zou kiezen. Keuze op basis van onderstaande criteria.
Ik vind zelf de Citizen slechter afleesbaar en toch minder solide aanvoelen dan de SKX. Het oogt sjiek en met meer detail maar op de een of andere manier ook wat rommeliger.
De SKX is zo clean, makkelijk afleesbaar en solide !
Uurwerk van de Citizen voelt ook wat minder solide aan bij opwinden. Dat kan bij de SKX natuurlijk niet.
Desalniettemin heb ik nog geen afscheid genomen van de Citizen…Ik draag em niet maar hij blijft hier tóch plakken!
P.s. ze lopen beide niet op tijd want het zijn mijn vrijetijd/vakantie horloges.
(#watchsnob)
Zou voor mij de Citizen zijn. Ik heb zowel de NY als de SKX gehad.
Mij viel op dat de NY echt veel prettiger draagt (ligt steviger op de pols door de vorm) beter is afgewerkt en een beter uurwerk heeft. Toch blijft de SKX ook een tof ding!