Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Ik weet niet hoeveel invloed de high-end zwitserse merken hebben op een Japans merk. Het lijken toch soms wel parallele werelden.

In België was er dan ook weinig van Seiko beschikbaar in de hogere prijsrange.

MM300, nope
Grand Seiko, nope
Samurai, nope
Sumo, nope

Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar tegelijker tijd zie ik voor deze prijs niets mooiers. Of ik een horloge 1k waard vind heeft voor mij weinig met het merk te maken. Van Seiko weet ik dat het betrouwbaar en vrij goed in elkaar steekt, dus dat is prima. Qua uiterlijk vind ik deze gewoon erg mooi en zie ikeigenlijk niets dat in de buurt komt in dezelfde prijs klasse (en daarboven).

Ik denk dat in dit geval overigens het formaat en grote rol speelt; er zijn weinig (nieuwe) duik horloges van dit formaat op het moment.

Overigens weet ik nog niet of ik het horloge ga kopen. Eigenlijk alleen interesse in de blauwe, maar dat kan natuurlijk alleen via pre order en ik wil geen 2k uitgeven staan en horloge dat ik nog nooit gezien heb.

1 like

Ik sta er ongeveer wel hetzelfde in als jij. Daarentegen vind ik het merk en originaliteit dan wel weer belangrijk. Seiko heeft bijv. een enorme lange historie en enkele iconische modellen uitgebracht waar ze nog steeds op varen, dat vind ik wel tof.

Ik twijfel ook nog of ik hem ga kopen, maar dat ligt ook even aan de release van de SPB187 waar ik op zit te azen. Horloge kost trouwens 1.350 euro, geen 2k. Blijft veel geld, dat wel. :face_with_monocle:

1 like

Oeps… typefout :slight_smile:

Ik verwacht ooverigens dat dat andere model gewoon weer ‘normaal’ formaat zal zijn, ondanks dat ze erg fraai zijn!

Heel mooi, zou hem zeker kopen maar niet voor die prijs…

Ik weet dat men in België op sommige vlakken wat achterloopt maar er was 3 jaar geleden toch al wel internet :sunglasses: Ik denk dat de meeste mensen ze gewoon online kopen.

1 like

Ik heb ook interesse in de SPB149j maar ik heb geinformeerd bij een aantal juweliers en hij is volgens mij al bijna uitverkocht. Ik heb gevraagd of ze het nog kunnen bestellen maar de kans is klein.

Lijkt me sterk dat alle 5000 al weg zijn. Meestal gaat dat niet zo snel

1 like

Heb jij meer info? Ik kom niet veel meer tegen dan 1 plaatje samen met de 185… en 1200 dollar…

1 like

Je zult je verbasen hoe hard het gaat.Heeft iemand een idee waar ik deze kan preorderen want ik wil deze toch gaag hebben. Heb al geinformeerd bij Brunott daar is die al gereserveerd. Bij van Willegen in Den Haag heb ik gevraagd of ze het kunnen bestellen.

1 like

Dat zou me zeker verbazen, het duurt bij de meeste seiko limiteds enkele maanden voordat ze uitverkocht zijn. En dit is dan zelfs nog een 5000 piece limited met meer stuks dan normaal :thinking:

Ik heb heel wat fora afgestruind maar behalve dit plaatje van 2 weken geleden is er niet meer officiële informatie gelekt. Natuurlijk wel al veel analyses door ‘kenners’ die uit de render denken af te leiden dat de nieuwe MM200 kleiner wordt. Vanwege de handset, ontbreken van de inner-bezel, plaatsing van het datumvenster, etc. Maar goed, het blijft gissen.

De vraag is natuurlijk wanneer de SPB187 en 185 officieel worden aangekondigd. Ik zit op het puntje van m’n stoel te wachten. :sweat_smile:

2 likes

Denk echt niet dat iedereen die op zoek is naar of zelf geinteresseerd zou kunnen zijn in een nieuw horloge, het internet gaat uitpluizen naar modellen die hij niet eerst lokaal heeft tegengekomen in de winkel, een tijdschrift of in een catalogus.
Niet iedereen is zo geschift als wij (WIS).

Ik heb de Sumo pas voor het eerst gezien in Frankrijk, ik kende het totaal niet en was dus onbevooroordeeld. De band vond ik ruk, maar het horloge en de kast spraken me direct aan.

1 like

Ik had het ook over ons, de horloge gekken op het forum. Ook op het forum gaf men gewoon niet snel zulke bedragen uit voor een Seiko, los van welk model dan ook.

1 like

Alles is duurder geworden Daniel. Kun je helaas niet meer omheen.

Dat staat er helemaal los van toch.

Neen.

Het verbaast me dat het men het merk zo anders is gaan zien dat men er opeens nu veel meer geld aan uit wil geven. Dat staat los van hoeveel horloges duurder zijn geworden. Wat is er verandert dat men nu opeens graag 1000+ uitgeeft aan Seiko’s en dat eerst niet wilde? Opties waren er wel met bijvoorbeeld de marine master, GS etc. Horloges van andere merken zijn veel minder in prijs gestegen, die zijn niet meer dan verdubbeld in 3 jaar in veel gevallen. Zoveel is de hele markt niet verandert. Het is vooral ook Seiko dat veel verandert is, maar apart hoe snel men dat blijkbaar allemaal oppakt.

1 like

Ik ben het helemaal met je eens dat Seiko qua prijs een stuk sneller groeit dan overige merken. Seiko stond natuurlijk altijd bekend als enorme prijs kwaliteit verhouding. Misschien dat de prijs het nu minder aantrekkelijk maakt, maar dat het qua prijs kwaliteit nu meer in balans is en meer in verhouding met andere merken.

Het heeft ook natuurlijk heel erg met marketing te maken, niet alleen Seiko, maar voor alle horloges. Een willekeurig artikel beschouwd een horloge van 1000 tot 1500 euro ‘affordable’, ongeacht wat voor merk het is. Dat vind ik wel apart en jammer.

Ik vind het overigens wel heel jammer.

Maar ik vind dat de nieuwe modellen er vaak ook er mooi uit zien.

1 like