Service en reparatie: Palerma duikertje

Ik kocht een tijdje geleden op een rommelmarkt in Twente een leuk duikershorloge van het Nederlandse merk Palerma. Het is echt een kleintje met maar 32mm, dus het valt wat mij betreft in de categorie dames/kinderhorloge. het glas is niet alleen zwaar gekrast maar is ook gebroken. En eenmaal thuis brak ook nog de kroon af…

Niks getreurd, we hebben een uitdaging!

Ik was deze week bij mijn nieuwe mentor, de gepensioneerde uurwerkmaker Herman, daar heb ik mijn eerste automaat geserviced (Enicar Sherpa D) en heb ik alle ins en outs van het reinigen van het uurwerk goed doorgenomen. Ik zal later een keer een full service echt volledig proberen te vangen in foto’s dus dit keer pak ik er een paar highlights uit.

Dit is het startpunt:

De beschrijving en foto’s volgen in een reactie op dit bericht!

Dit is het startpunt:

Zoals mijn jongste dochter zou zeggen: oef!

De kroon is dan weliswaar afgebroken maar gelukkig zit er nog genoeg aan om hem vast te kunnen pakken.

De duikersring moet er af om de kast goed te kunnen reinigen maar met een eenvoudig mesje lukte dat niet, dus ik gebruik de Timoknack om hem er met geweld af te halen.

Vaak duidt een duiker op de achterkant van een horloge op een penanker uurwerk, in dit geval gewoon een nette FE 233-66.

Ik moest de schatkamer in op zoek naar een vervanging voor de gebroken stift. Overigens is die schatkamer een soort plastic zak met daarin veel meer kleine zakjes met onderdelen op merk gesorteerd… :slight_smile: Lekker belangrijk, ik had gewoon de juiste op voorraad!

Pak de afgebroken stift in een puntbektang en druk deze met zoveel mogelijk kracht dicht en draai dan gewoon de kroon eraf

Met een Presto puller trekken we de wijzers eraf, ik leg meestal een stukje plastic over de wijzerplaat , dat beschermt zowel de wijzerplaat als de wijzers.

Dit is een uurwerk waarbij de veer die het terugdraaien van de datum blokkeert pas na de montage van de dekplaat moet worden geplaatst.

Het is altijd handig om na het verwijderen van de dekplaat even te controleren hoe de onderdelen ongeveer liggen.

We verwijderen voorzichtig het stuk stift dat is achtergebleven in het uurwerk, deze heb ik op de schroef van de houder gelegd.

Met de stift er in kun je het uurwerk opwinden (kan natuurlijk ook door de veerton met een schroevendraaier te draaien), met een volle winding geeft deze een forse beaterror aan met een redelijke amplitude 200-220.

Met de dekplaat, datumschijf en datumonderdelen eraf houd je gewoon een simpele handopwinder over. Ik maak altijd een foto van het uurwerk zonder tiretteveer, als geheugensteuntje.

Verwijder rustig alle onderdelen van de wijzerplaatkant en bewaar deze bij elkaar

Voordat je de andere kant gaat deassembleren moet je altijd de veer ontspannen. Met een schroevendraaier even iets aanzetten en met een pincet duw je de blokkering er af, daarna laat je voorzichtig de schroevendraaier iets los zodat deze begint terug te draaien tot de veer helemaal ontspannen is.

Tip van Herman, haal de steen vast uit de Incabloc voordat je de complete balans weg gaat halen, dat is ook makkelijker als je straks de balans weer terug moet zetten omdat het gat groter is waar de as doorheen gaat.

Haal voorzichtig de complete balans er uit en leg deze op zijn rug in de stolp

Schroef nu de ankerburg los, en pak daarna voorzichtig het ankertje uit het uurwerk

Als ik de raderbrug heb verwijderd maak ik ook altijd een foto, je wilt altijd weten hoe de raderen elkaar overlappen

Onder het veertonrad zit de klikker die het rad tegenhoudt van ontspannen, in dit geval een mooie oplossing waarbij het veertje niet onder spanning staat maar er gewoon tussen ligt.

Verwijder nu netjes alle andere onderdelen en plaats ze in de stolp

Ik maak met een superpuntig pennenhout alle stenen in de bruggen aan beide kanten schoon, , de platte zijden poets ik toch ze echt helemaal spiegelen tegen het licht.

Als ik de veer en de veerton schoon heb gemaakt wind ik deze er met de hand in

Ik klem de nog open veerton in de kleine werkhouder en trek drie streepjes D-5 olie op de veer

Hoe ik nu schoonmaak komt in een andere sessie want dat vereist nogal wat toelichting, dus dat hebben jullie nog van mij te goed.

Ik plaats nu de veerton terug en vervolgens alle raderen en raderbrug en daarna alle onderdelen in de goede volgorde.

Zorg dat je netjes met de stift kunt schakelen tussen opwinden en tijdinstellen en ga dan pas door naar het datummechanisme.

Leg het datumrad op zijn plek en de datumschijf zelf en kijk of deze netjes in elkaar haakt (altijd even controleren of alle datumtandjes nog aanwezig zijn).

Leg de dekplaat terug en schroef deze vast, controleer nu eerst of de datumschijf nog draait bij het verstellen en plaats dan het veertje door het gat van de dekplaat.

Het uurwerkje is nu klaar, en we gaan terug naar de kast

Druk nu met wat kracht het plexiglas uit de kast

Ik maak nu met een satéprikker de kast helemaal schoon (hout krast niet op metaal)

Even met Peek de kast nagepoetst die nu weer een beetje begint te glimmen

Meet met de haken van de schuifmaat de binnenmaat van de kast op, in dit geval 25,4mm

Zoek vervolgens een glaasje op van een iets grotere afmeting (meestal twee tienden groter) in dit geval 25,6mm. Klem het glas in het plateau van een crystal lift.

Zet de glasklauw rondom het glaasje en draai deze stevig aan totdat deze zonder kracht kan worden opgepakt

Plaats het glaasje nu in het gat draai deze even rond om te zien of deze netjes recht staat en draai dan rustig de glasklauw los. Druk vervolgens nog op het glas om te verifiëren of deze netjes vastzit en niet draait.

Monteer nu de wijzerplaat terug en verzet de tijd totdat de datum verpringt. Leg dan de uren wijzer terug, draai dan de tijd een paar uur terug en dan weer naar middernacht als hij dan netjes verspringt dan kun je met een wijzerzetten de wijzer vast drukken.

Plaats nu ook de minutenwijzer terug (blijf het verspringen testen om te zien of deze zo dicht mogelijk rond middernacht schakelt). En vervolgens de kleine secondewijzer. Test altijd uitvoerig of de wijzers elkaar niet in de weg zitten.

We monteren het uurwerk weer terug in de kast, het enige probleem is nu dat de nieuwe stift veel te lang is.

Zet het horloge in de opwind stand (waarmij hij normaal strak tegen de kast staat), meet vervolgens de overbodige afstand met de binnenhaken van de schuifmaat.

Uit de achterkant van de schuifmaat steekt nu een stukje wat precies even lang is als dat wat je hebt gemeten. Haal de stift uit het uurwerk, houdt deze met een pinvise vast en houdt deze langs het uitstekende deel en teken af waar dit stuk even lang is.

Knip met een tang het overbodige stuk van de stift af

Gebruik een vijl om eventuele scherpe randjes eraf te halen, doe dit altijd in één beweging naar van je af (anders vouw je misschien een braampje plat en krijg je de kroon er niet meer op)

Draai nu de kroon er weer op terug en doe een klein beetje vet op het vierkante gedeelte van de stift.

De stift is nu weer klaar voor gebruik

Nu het horloge weer in de kast zit en helemaal compleet is ga ik het afregelen, bij voorkeur lichtjes in de plus afhankelijk van de afwijking op de andere posities die is bij dit uurwerk trouwens niet erg groot. Let even op de amplitude, dit is het hoogste wat ik ooit heb gehaald, zoals ik al zei de tips voor het schoonmaken waren heel erg nuttig.

Om de kast weer goed strak dicht te krijgen gebruik ik een caseback sleutel, daar heb ik een prachtige Certina set van in de meest gangbare formaten

Met zo’n sleutel heb je echt enorm veel tractie op de caseback en kun je hem echt loeihard vastdraaien

Eindresultaat na de break!

1 like

Voor:

Na:

En om de pols

Het is een plaatje geworden, maar dus wel wat aan de kleine kant. Ik ga nu voor mezelf wat horloges onder handen nemen omdat ik nu het meeste wel aandurf en binnenkort ga ik een keer een volledige service documenteren in alle detailstappen.

Ziet er weer gelikt uit Geert

Dank je wel!

Je maakt ons nog verslaafd met die docuus van je
er lopen nu al hele volksstammen extra op rommelmarkten rond te struinen,
en ik zag laatst nog iemand op het HF
die in alle ijverigheid een Monaco had verprutst.

allemaal jouw schuld vinnik :?

grt. Gerard

Mooi verslag weer Geert.
Ik heb weer genoten van deze fotoserie.
Als je ooit een uitdaging zoekt, moet je eens een simpele Timex penanker proberen. Ik kan je verzekeren dat dan je geduld op de proef gesteld wordt.

Mooi man, alleen die bazel??
Had je even niet op voorraad? :slight_smile:

Hendrik

Het is vintage hè.

Tsja, daar doe je helaas niks aan. Ik denk niet dat je snel nog een exemplaar met een betere bezel gaat vinden…

Dat kan inderdaad kloppen want ik vind de laatste tijd niets meer… :wink:

Die Monaco is wel een triest geval, maar goed de ongelukjes horen er ook bij. Ik heb ook enkele horloges moeten afschrijven om hier te komen.

Horloge lijkt erg veel op de Pierre Laro duiker die ik een tijdje terug van je had overgenomen! Erg leuk ding, maar helaas aan de kleine kant ja.
Misschien dat er op Ebay toch nog ergens een bezelinsert in die maat te vinden is, dat zou het horloge wel echt afmaken.

Erg mooi overigens hoe je alles in beeld brengt! (tu)

Lees je topics altijd met veel plezier! ( 2 linkerhanden hier :sunglasses: )

Als je de wil hebt om het te leren, en geen al te gekke handicaps hebt (ik heb zelf een lui oog), dan kun jij dit ook…

En dat meen ik echt.

:}

Heel knap gedaan weer. Dankjewel voor de reportage, ik ben een fan!

Altijd een van de leukste topics om te lezen!
Ziet er goed uit.
Ik zie uit naar je volgende opknapbeurt.

Heeft iemand een idee hoe deze bezels bedrukt worden ?
is het niet een of andere sticker / plakplaatje ?
ik zou me kunnen voorstellen dat je een blanco bezel op
die manier redelijk goedkoop zou kunnen laten herstellen,

Zou moeten kunnen zoor sublimeren. Bedrijven die typeplaatjes maken zultra het wel kunnen. Of ze het willen doen is een tweede.

Vol bewondering volg ik de opknapitems en de vondst items.

Zeker de eerste verdienen wat mij betreft (tu) (tu) (tu) zeker als je bedenkt dat er is gestart met Peek en satéprikker.

Ondanks dat je zegt dat een ieder dit zou kunnen diepe buiging. Ik kan het nml. niet.