Sherpa's, KonTiki's, Speedmaster moonwatch etc etc, wie kent er nog meer en wil ze delen....

image

7 likes

… en

2 likes

4 likes

Wat mij betreft is de pret niet bedorven.
Alleen maar vermakelijk.
Het commerciële marketing verhaal van merken is soms uiterst dun.

Het horloge van de eerste Nederlander in de ruimte.
A829601a1-400x500

5 likes

En het horloge van de tweede Nederlander in de ruimte
Screenshot_20190312-080817_Gallery

2 likes

Kijk, helemaal indachtig het thema, en wát een klapper.
Go Wubbo! (… over jeugdhelden gesproken!)

image

4 likes

Met Zenith in de sterren: mooi verhaal :+1:

Gelukkig maar!

Foto (niet de mijne) uit het Kon-Tiki museum in Oslo… de chronometer die blijkbaar werd gebruikt voor navigatie doeleinden. De (zacht gezegd) discutabele “redding” van het verhaal is dus blijkbaar dat Heyerdahl zèlf wellicht een willekeurig - maar sindsdien onvindbaar - ander model Eterna droeg.

Sowieso (en dat drong pas vrij laat echt tot me door…) - de expeditie was in 1947. Het eerste model Eterna Kontiki dateert natuurlijk pas uit 1958… maar goed, blijft een prachtig horloge toch!

image

Maar nou ben ik sowieso een simpele ziel. Want op soortgelijke wijze kwam ik nog maar pas tot de bewustwording dat de Apollo 11 astronauten eigenlijk niet de (cal 861) “Moonwatch” droegen, maar de (cal 321) “Pre-Moon”. Ik weet het, geen schokkende ontdekking - en ik trap vast een paar open deuren in… gewoon overal te lezen - maar dat is dus wat marketing met je kan doen… :smile:

5 likes

De Seiko Spring Drive Spacewalk - http://www.seikospringdrive.com/spacewalk/

image

image

2 likes

Echt jongensverhaal.
Richard had the guts and stamina to fullfil his dreams.
En Seiko heeft maar weer eens bewezen dat het alles van horloge maken weet.
Super!

De seamaster mariner die aan de romp van een zeiljacht werd bevestigd en de wereld rondvoer.

3 likes

Zowel Gagarin als Tereshkova droegen een shturmanskie “type II” op de eerste vlucht van respectievelijk een man en een vrouw naar de ruimte.
Ballen van staal hadden beiden. Raar dat hun horloges niet legendarisch zijn geworden.
Al waren ze als geharde “model” communisten misschien ook niet zo blij geweest met capitalistische uitspattingen a la omega na afloop.

De meeste re-edities van dit horloge waren meestal niet zo geslaagd.
Originelen zoeken is bijna geen doen aangezien meer dan 95% fake is wat aangeboden is.

Mocht je de model details willen weten voor een jacht dan is dit WUS draad je beste start:

http://forums.watchuseek.com/f54/everything-you-need-know-about-sturmanskie-15-jewel-17-jewel-version-1063349.html

Maar praatjes zijn minder dan plaatjes. Dit is geen originele btw. Wel de mijne… (Huisvleit to be exact… :yum: )

1 like

En de Aquastar Deepstar die ik nu heb :slightly_smiling_face:

3 likes