Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ik heb ook een " Starter" chronograaf met een Minerva 19-9 uurwerk.
Over Starter als horlogemerk is niets te vinden :spy:, en ik vermoed dat ze net als Velona in opdracht bij diverse horlogemerken lieten maken :tools:
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Leuk te weten dat Starter ook Minerva uurwerken heeft gebruikt.
Ik kon ook niets over het merk vinden, maar ik heb wel een starter chronograaf gezien op de duitse ebay.
Misschien ook wel met een Mineva uurwerk?

2 likes

Ne dit is niet Minerva uurwerk maar zoals ik benoemde, ze zin niet zo merkvast :grin: maar ik heb ze vaak met een Minerva gezien :scream:

1 like

6 likes



3 likes

Potverdikke…, je was me weer net vóór! :grin: :smiley:

Mooi klokje trouwens!!! :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

waarom dat nummertje??? :confounded:

Omdat dit klokje deel uit maakt van een collectie van meerdere horloges, die ik voor het gemak heb genummerd. Voor deze snelle reactie met foto had ik geen zin om dat nummertje eraf te gaan pulleken, om het er dan daarna weer opnieuw op te plakken.

Stoort het je heel erg? :laughing:

Edit: of dacht je dat het voor twee euro te koop was? :grinning:

2 likes

Vandaag nam ik het bewuste zakhorloge van mijn overgroot opa even mee naar huis

Er zit een Alpina 19’’'H5.6 uurwerkje in, een variant met zwanehals (Reed’s regulator)
Alpina was voorheende “Swiss Watchmakers Corporation” (“Union Horlogère Suisse”, UH). Het uurwerk wordt door Ranfft gedateerd rond 1913.
Maar het horloge zelf is ‘merkloos’, afgezien van het UH werk, wat suggereert dat het is gemaakt voor de ‘Alpina’ naamgeving (een suggestie, ik heb me er niet een hele avond in verdiept. Verdere info: welkom)

Het horloge is ooit gevallen waardoor de balans achter het anker schoot. Dit bleek gelukkig binnen 5 minuten hersteld. Het begon direct enthousiast te lopen. Het nette vergulde uurwerk straalt kwaliteit uit en loopt nu na twee uur te “swingen” aan de standaard, en houdt -vooralsnog- keurig tijd.

Mijn vader zei gisteren weer 'neem ‘m maar me joh, je mag hem hebben’ , maar hij gaat retour naar dadyo en hij krijgt mn standaardje erbij. Zn opa overleed toen hij een kleuter was en hij heeft aan hem helaas weinig herinneringen, dan is het extra leuk om dit setje dagelijks te kunnen gebruiken vanuit zijn boekenkast!

Omdat het horloge een familiestuk is en ik in dit geval twijfel aan een poetsbuurt (zoals ie nu is werd ie door mn overopa nagelaten) heb ik mn vader gevraagd wat hij zelf zou willen. Hij zou hem wel gepoets willen zien.
Het is een massief zilveren geheel, dus dat gaat vast weer enorm glanzen (best mooi!), wat zouden jullie doen met zo’n familiestuk?

12 likes

gna gna … ja dat laatste dacht ik ja … :slight_smile: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Een service beurt : na al die jaren vuil afnemen en nieuwe olie overal waar het moet tot in de veerton, buiten kant licht poetsen om de zilver te laten glanzen. Niet met oude en gedroogde olie laten lopen…

2 likes

Ik zou proberen ook een glazen stolp te kopen die over de houder en horloge heen past… ze zijn er wel … mooi hoor en goed van je dat ie terug gaat naar je vader, tzt komt ie toch wel jouw kant op en kun jij er dubbel van genieten (opa en vader) :slight_smile:

1 like

Mijn Alpina uit erfenis van de eerste eigenaar, met alle paperassen :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:



21 likes

Mooi zeg! Mooi uurwerkje ook! :relaxed:

1 like

Hahaha… hij is niet veel meer waard :laughing: :joy:

1 like

@brunod Dat zou inderdaad het beste zijn. Het uurwerkje is nu brandschoon en ik denk dat mn vader het niet dagelijks zal gaan opdraaien. Ik laat 'em eerst even zo, maar zal hem toch zn poetsbeurtje gaan geven

@RobertGerard Dank je :slight_smile: Ik hoop dat dat nog minstens twee decennia gaat duren!

Ah, en nog een vraag. Ik kocht een aantal jaren geleden een set fraaie messing art deco fotolijstjes uit de jaren 30 in een van de hele vele franse brocante winkeltjes (die je echt overal aantreft, in dit geval in het Loire gebied in een boerderij -bordje langs de weg, tussen de koeien door, et voilla-)
Ik heb ze gepoetst, daar had ik achteraf best spijt van want het contrast was enorm met de vintage geoxideerde messing uitstraling…
Nu, na jaren beginnen ze weer wat doffer te worden, langzaam weer richting hun oorspronkelijke ‘look’. En vind ze er inmiddels beter uitzien als destijds voor de poetsbeurt.
Ik overweeg een heel klein beetje om ook het messing standaardje uit de 30’s te poetsen …
Doen of niet doen?

Ik zou hem zeker zo laten, echter hij is van je vader. Je zou hem wellicht kunnen proberen uit te leggen waarom je hem zo wil laten, dan kan die er nog eens over nadenken.

1 like

Als ik mn gevoel volg, dan vind ik dat eigenlijk ook. Dankje, ik laat het horloge verder zoals het is, en ook de standaard :+1:

1 like

Gewoon zo laten, tenzij ergens putjes ontstaan door het invreten van oxidatie :thinking:
Mooi oud is niet lelijk, en ouderdom’s patina is nu helemaal in :scream::wink::heart_eyes:


Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Hier een eigen fotootje, vandaag gemaakt. Werkje loopt goed, maar wijzerplaat moet schoongemaakt worden (hangt wat vettigheid op), en er moet een nieuw glas op. Dat laatste is best lastig gegeven de 6,2cm diameter.
Deze klok zou nog tijdens de falklandoorlog gebruikt zijn, maar mijn exemplaar heeft wel geen militaire markeringen op wijzerplaat of achterop.

6 likes