Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Van mijn opa gekregen toen ik 14 was, ben nu bijna 53. Ik weet nog dat hij hem zelf in Amerika heeft gekocht toen hij nog op de grote vaart zat.
Loopt even na opwinden, stopt dan weer.
Altijd het voornemen gehad dit een keer in ere te laten herstellen. Maar is werk van maken denk ik.

7 likes

Nee, als hij een beetje loopt zou normaal niets te erg zijn. Misschien de veer van de veerton kijken.

1 like

Helaas heb ik er zelf geen verstand van. Ik vraag tzt wel hulp op het forum. Volgens mij heeft er destijds al een “juwelier” mee “gerotzooid”. Het kapotte glas is vervangen door een plexiglas exemplaar, wat ik erg jammer vindt. Er is toch wel een echt glas voor te verkrijgen ?
Zolang ik er geen geld voor beschikbaar heb zal dit toch even moeten wachten.
Heb ook geen idee wat zoiets zou kosten, of een begroting van eventueel herstel te laten maken?

Je zou kontakt met @Koen nemen en hem vragen. Een glas, een veer en een “bélière” (Beugel denk ik) zou niet te veel kosten, maar natuurlijk ook tegelijk een service beurt geven om als nieuw te maken en voor jaren een goed lopende horloge weer te krijgen.
By the way, een plexi heeft ook voordelen :wink:

1 like

Blijft leuk om een paar zakhorloges in een stolpje op tafel te hebben staan. De mooiste van de drie is een erfstuk van mijn opa :grin:. Dat maakt het extra leuk.

9 likes

Patek minute repeater.

12 likes

Beste HF leden,

het is dat de titel heel duidelijk aangeeft “wat voor een dan ook”, anders had ik dit erfstuk niet durven posten tussen al deze prachtige exemplaren. Het horloge is van de grootvader van mijn momenteel 69 jarige vader geweest, dus het uurwerk zal wel op leeftijd zijn. Het is niet onderhouden en het mist dan ook een wijzer, het glas, het horloge loopt niet meer en ziet er niet piekfijn meer uit. Toch hoop ik dat jullie met iets kunnen vertellen over het horloge op basis van onderstaande foto’s (leeftijd, oorsprong, type uurwerk). Daarnaast komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag of het mogelijk te restaureren is en waar ik daarvoor terecht zou kunnen (en waar ik qua prijs op zou moeten rekenen als het mogelijk blijkt). Ik heb niet het idee een verborgen schat in handen te hebben, maar zou het erg leuk vinden als het lopend en enigszins hersteld zou kunnen worden (het is en blijft toch een erfstuk van 4 generaties geleden).

1 like

Volgens mij is dit een Roskopf zakhorloge, en hij is behoorlijk kapot; de balans ligt compleet los en er lijkt ook wel een en ander te ontbreken. Ik denk dat het vrij lastig is om hier onderdelen voor te vinden. Misschien dat @brunod of @koen je hier iets meer over kunnen vertellen.

Ja de hele gang systeem met de penanker en als ik goed zie de gang wiel ook… zonder te weten wat verder nu onzichtbaar nog mist. :confused:
Behalve familie waarde is deze horloge zonder waarde, en het zou nogal duur en moeilijk zijn om alle delen te vervangen.

1 like

Ik word er altijd erg blij van als ik in mijn kantoortje zit.

10 likes

Oei, dat klinkt niet heel hoopvol… :disappointed_relieved:
Ik vond het ook al een lege bedoeling daar in het uurwerk, dus verbaast me niets dat er een en ander lijkt te ontbreken.

Wel erg bedankt voor jullie snelle respons!
Ik heb even gezocht op Roskopf en kan wel een en ander over het merk vinden. De meeste horloges die ik zie, hebben alleen wel ergens de naam Roskopf staan. @wbcoupe: waaraan zie je dat dit een Roskopf is?

Iemand een idee hoe oud dit horloge ongeveer zal zijn?

@brunod: Mocht ik toch overwegen om het op te laten knappen, aan wat voor bedrag moet ik dan ongeveer denken (ik snap dat het een lastige inschatting zal zijn omdat het lastig is te zien wat er ontbreekt en of het te vinden is) ?

Gaaf hoor! Ik ben vandaag wat aan het herschikken geweest en heb oa een aantal horlogekettingen gemaakt :slight_smile:

9 likes

Kun je vertellen wat dat voor stolpjes zijn ? Ik zoek ook zoiets. Alvast bedankt!
Voor deze 2 erfstukjes:

Als je Googled op horlogestolp kom je al een heel eind. Ik heb ze destijdens volgens mij via Alma of Friederichs gekocht (groothandels voor de juwelier).

Aan de opbouw van het uurwerk. Zoek maar eens op “roskopf watch movement” en je ziet soortgelijke uurwerken. Ik weet overigens niet zeker of het merk ook Roskopf is, wellicht is het onder het patent van Roskopf door een ander merk gemaakt, of misschien na het verlopen van het patent.

Het is trouwens geen Roskopf uurwerk, maar eentje die er een beetje op lijkt.

1 like

Voor mij is het heel moeilijk te antworden. Het goedkoopste zou een zelfde horloge/beweging kunnen vinden die loopt, en alles wat nodig is vervangen aan jouwe. Basis bedrag komt van de aankop of een volledig zelfde horloge : voor wat ik weet zou dat misschien 100-150 € voor jullie in NL zijn (Ik zit in België). Anderen zullen zeker scherper schating kunnen geven.
Maar zonder dit oplossing kan het maanden duren voor de goede delen te kunnen vinden. En delen aan passen of maken wordt het onbetaalbar voor de warde van de horloge.
Kan je de eerste 2 lijnen van de deksel hier schrijven ? Ik kan niet goed op de foto lezen. Het lijkt inderdaad op een roskopf gebouw, maar ik denk aan een voor de amerikaanse markt, iets als een dollar watch.

1 like

FWCO
Guaranteed to be made of best material and to last with care.
Five years servus

Tja…een goed werkend horloge uit elkaar halen om dit stukje familiegeschiedenis werkend te krijgen. Ik ga het eens een trapje hoger in de generatieladder gooien. Misschien moeten we hem/haar (hoe benoemen we een zakhorloge?) maar in deze staat bewaren.
Nogmaals dank!

1 like

5 likes

3 likes