Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IX

Ik kwam op ebay een bijzonder horloge tegen die ik nog nooit gezien had. :face_with_monocle:
Het is een horloge van het merk M&M en het bijzondere hiervan is dat is uitgerust met een Molnija 3602 zakhorloge uurwerk.
Hij is 47mm groot, de balansas was gebroken en de kroon ontbrak.
Een Molnia zakhorloge werd vlot gevonden voor een klein prijsje en het 3602 uurwerk werd in de M&M gemonteerd.
Het donor uurwerk is trouwens van veel mooiere kwaliteit dan de originele, de bruggen zijn veel fijner afgewerkt, en alle boutjes en veerclick zijn gepolijst, de kroon komt uit China en past precies.
Het 24mm brede bandje is eigenlijk 1mm te smal voor dit horloge, maar dat valt gelukkig niet op met dragen

9 likes

https://www.poljot24.de/5430.html

Ja het barst van de varianten op basis van de 3602. Dit is een van de vele bij Poljot24. Gewoon nieuw. Ik verwacht dat de uurwerken oude rest partijen zijn. Komt veel voor in die wereld. Worden veel “nostalgische” horloges mee samengesteld.
Prima uurwerk trouwens!

Uitleg van Julian Kampman volgt hieronder.

“MOLNIJA 3602
Das Molnija 3602, das fast fünfzig Jahre lang, zwischen 1960 und 2008, produziert wurde.
Es geht auf das, in den 30er/40er Jahren in der Schweiz produzierte Cortebert 616 zurück, dessen Maschinen wohl anschließend nach Russland verkauft wurden.
Im Laufe der Zeit wurde dieses Werk mehrmals modifiziert, vor allem hat sich die Bauhöhe um über einen Millimeter erhöht, außerdem wurde die Dekoration immer sparsamer, bis gegen Ende so gut wie keine Zierschliffe und anderweitige Dekorationen mehr aufgebracht wurden.”

2 likes

Dat klopt allemaal, de oudste in mijn verzameling is er eentje uit 1948 geloof ik. :blush:
Tijdens mijn zoektocht naar een uurwerkje kwam ik nog een raar geval tegen, die nu ook in de verzameling zit.

Het werd door de verkoper aangeboden als Chinees Molnija uurwerk, en dat zou best wel eens kunnen kloppen, de gravering lijkt precies op die van de Chinese skeleton ETA 6497 uurwerken.
Toen Molnija stopte met het maken van deze uurwerken was er sprake van dat de uurwerken voortaan uit China zouden komen, volgens mij is dit er een van, maar ik kan er niets over terug vinden.
Op ebay staat alleen deze skeleton Molnia.

6 likes

Leuk horloge hoor, wel een knoeperd

Het 3602 uurwerk is gebaseerd op het Cortebert 616 uurwerk, dat ook model heeft gestaan voor de Rolex 5513. Dus een mooie aanwinst. :wink:

3 likes

Vandaag de raketa 24 uur om de pols van voor 1991 te zien aan de Russische stad Sverdlosk (Cbepanobck) nu jekatarineburg.

13 likes

Prachtig,

14 likes

Voor iedereen weer een heel fijne Vostok vrijdag gewenst.

17 likes

Goedemorgen,

In het kader van Vostok Friday, hoewel ik niet zeker ben of het een Vostok is:

Ik dacht eerst dat het een hele slechte print was, maar er zit reliëf in de wijzerplaat.

Dit zit er in, volgens mij een 2602 uurwerk dat in een Raketa, een Zim, maar ook een Vostok kan zitten:

:ukraine:

15 likes

Nieuwe vostok vrijdag nieuwe MOD gemaakt van de restjes
Wel automaat deze keer

16 likes

Goedemorgen Boctok vrienden. Allemaal een hele fijne Boctok vrijdag gewenst. Voor vele misschien de laatste werkdag van het jaar voor anderen in ieder geval moment van voor bereiden van kerst. Beste wensen allemaal.

18 likes

18 likes

Fijne Vostok vrijdag!

Toch maar even een extra Hirsch Modena zweet bestendige lederen band gekocht. Bevalt me in de winter toch het beste qua comfort.

24 likes

Fijne Vostok vrijdag iedereen. Wat een heerlijk horloge is dit toch. Ik weet nu al dat deze mee gaat op vakantie in februari. Hij past wel mooi op een cruise bij de Emiraten denk ik zomaar :grinning:

19 likes

Iedereen een prachtige Boctoc vrijdag, zelf de Raketa omde pols, goed voornemen voor volgend jaar
Een Boctoc in de verzameling.

3 likes

Fijne Vostok vrijdag gewenst iedereen :rocket:

Ter ere van het 75 jarige jubileum van de militaire luchtvaart academie in Tambov
met de handtekening van Generaal Gorev die destijds de directeur was van die vliegschool / academie

20 likes

Denk het ook wel, heel mooie duiker die je ook als sportief horloge kunt dragen.

Heel fraaie wijzerplaat!

1 like

1 like

HBF allemaal! Ik duik onder gezien het kortom uitermate teleurstellende weer

16 likes

Volgens mij is het ook een HF lid,Nynke😉

2 likes