Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

Fijne Vostok vrijdag!

16 likes

Iedereen een mooie Vostok vrijdag toegewenst,

16 likes

Fijne Vostok vrijdag iedereen.

19 likes

Fijne Vostok Vrijdag!

15 likes

Fijne Vostok vrijdag mensen!

15 likes

Deze chronograaf kwam ik gisteren tegen toen ik op zoek was naar een ander horloge (dat ik overigens niet gevonden heb :worried:)

16 likes

Mooie Poljot! :ok_hand:
Kom jij die zomaar tegen? :grin:

1 like

Ik had hem al een paar jaar niet meer gezien.

3 likes

Goedemorgen heren. Een Raketa na de val vd muur.

15 likes

Ik heb er sinds kort ook eentje. Erg leuk. Wisten jullie dat Orient een heeft gemaakt die er erg op lijkt? Van wie is het origineel?

1100012497_PREVIEW

9 likes

Giogle lens is je vriend!

Wie was de eerste?

Orient was de eerste die dit specifieke type kalenderhorloge op de markt bracht.

• Orient (1965): Introduceerde de eerste generatie van de Multi-Year Calendar. Het ontwerp was simpel maar ingenieus: een schijf met jaren en weekdagen die met een extra kroon kon worden gedraaid om de juiste kalender voor die specifieke maand te tonen.
  • Raketa (Mid-jaren '70): Het Sovjet-merk volgde later met een vergelijkbaar ontwerp. Hun versie werd enorm populair onder Russische studenten en kreeg de bijnaam “college watch”. De vroege Raketa-modellen hadden vaak een jaarschijf die liep van 1980 tot 2000.

De échte “Perpetual Calendar”

Als we kijken naar de horologische definitie van een eeuwigdurende kalender (een uurwerk dat automatisch rekening houdt met de lengte van de maand én schrikkeljaren zonder handmatige aanpassing), dan is de geschiedenis anders:

Merk Mijlpaal Jaar
Thomas Mudge Uitvinding van het eerste eeuwige kalender-mechanisme (zakhorloge). 1762
Patek Philippe Het allereerste polshorloge met een eeuwige kalender. 1925
Patek Philippe Eerste eeuwige kalender geproduceerd in een (kleine) serie (Ref. 1526). 1941
Audemars Piguet Een belangrijke concurrent die ook al vroeg (vanaf de jaren '50) complexe kalenderhorloges perfectioneerde. -

Samenvattend: Voor het “Multi-Year” type met de draaibare schijven was Orient de pionier in 1965. Voor het mechanische hoogstandje dat zichzelf aanpast, blijft Patek Philippe de absolute eerste in de horlogegeschiedenis

5 likes

Voorbeeld

10 likes

Goedemorgen, even twijfelde ik of ik vandaag mijn blauwe of witte Raketa zou pakken. Maar beiden hebben een iets te strakke (originele) band.

Dus gekozen voor een Raketa met een pulsatieschaal. Uitgerust met een quartz, wel zo makkelijk tijdens het werk.
De werking is simpel: tel vanaf 12 of 6 een vooraf bepaald aantal hartslagen en bereken vervolgens met de schaal (vanuit de positie van de secondenwijzer) het aantal hartslagen per minuut.

Iedereen een fijne Vostok-vrijdag toegewenst. (En een mooie zondag met én de Amstel Gold én Neesee in de finale :partying_face:)

15 likes

Nee, jij bent mn vriend :partying_face: Dank! Deze vrijdag is nog jong maar we hebben nu alweer veel geleerd. :+1:

5 likes

In de kast, in de winkel of on line?

3 likes

Ach deze is ook leuk. Maar doe hem liever niet om. Heb liever een Gripen of F35. :thinking::rofl:

14 likes

Ze lopen wel mooi strak op tijd. Ik lees net dat Raketa meer ‘in house’ is dan de meeste horloges met ‘Swiss made’ er op. Respect.

1 like

Zojuist ontvangen

17 likes

Ik moest dit er weer even bijpakken

5 likes

Nou dan doe ik ook mee.

Fijne Boctok vrijdag allemaal.

12 likes