Tip! Volg deze stappen op FB. Leuk huiswerk. Wel even lid worden van het groepje
Dat is ook een mooie, wat is het merk?
Het is een mariage-horloge, een huwelijk tussen een caliber en een kast die oorspronkelijk niet bij elkaar hoorden. In dit geval is een Molnija 3602 caliber met wijzerplaat uit een zakhorloge ingebouwd in een andere kast.
Door het gebruik van het Latijnse schrift kun je ervan uitgaan dat het oorspronkelijke horloge in oorsprong bedoeld was voor de export. Dit mariage-horloge is waarschijnlijk gemaakt om oude voorraden op te ruimen en om mee te liften op de retro-hype van ‘drivers’.
Oorspronkelijk ontstonden drivers in de haren '20 - '40 van de vorige eeuw door de opkomst van het autoracen. Begin deze eeuw kregen de drivers een retro-revival.
Zoek op internet eens naar de Vacheron Constantin ‘1921’ welke in 2009 opnieuw werd uitgebracht. Dit model (origineel uit 1921) is één van de ‘moeders’ van het drivers-model.
Maar Charles, Molnija staat op jouw horloge toch in het cyrillisch? Of bedoelde je wat anders.
Ga eens op zoek naar zo’n kast want heb genoeg 3602 uurwerken liggen die graag willen tikken.
Poljot24 verkocht Molija een tijdje maar zie ze nu ook niet meer
Leuk weetje Charles. Zo lang geleden dus al. ![]()
Cyrillisch schrift viel mij ook niet direct op. Door dat grafisch aparte platte grafische schrift lijkt het op ouderwets geschreven latijns handschrift. ![]()
yip.
Werd in mijn hoofd op het verkeerde been gezet door de exporthorloges van Molnija. Begin deze eeuw waren die in grote getal te koop.
Ga ik zeker doen ![]()
Vooral, omdat de 3602 een lekker groot caliber is om de ‘Belle Heure-skills’ te oefenen ![]()
Het meeste zijn zakhorloges, maar ze zijn er nog wel ![]()
https://www.poljot24.de/en/catalogsearch/result/index/?q=Molni
Die wijzerplaat kwam mij al bekend voor, ik struin misschien iets teveel op poljot24 ![]()
Mooie uitdaging om een 3602 te upgraden naar een 3603.
Maar heb jij je Molnija driver compleet gekocht? Of heb je het “huwelijk” zelf voltooid.
Al even op Ebay en Etsy gekeken maar kan niets vinden wat lijkt op een driver kast voor een 360x
Nee, kant en klaar gekocht bij een solide handelaar in Duitsland. Hij dacht zelf dat Molnija deze horloges in eigen beheer gemaakt heeft om op dat moment calibers in veelbelovende modellen kwijt te kunnen.
Zijn voorraad kwam in ieder geval uit Rusland via de normale kanalen.
Ik zal hem vanmiddag eens openen. Is lang geleden dat hij open is geweest.
Heb 1 molnija
Mooi van binnen en buiten.
Als je inzoomt op de voorkant zie je hoe subtiel het is beschildert
Wouw, misschien wel een Peter Carl Fabergé Bill? Je weet het maar nooit.
De bestelling uit Belarus is binnen ! Doos vol met stickers en stempels. Geen aparte invoerrechten tot dusver. Vanavond rustig unboxen ![]()
We kunnen het wachten bijna niet meer opbrengen ![]()
Ik heb voor de mijne destijds ook geen invoerrechten en BTW betaald. Kwam ook nieuw uit Rusland.
Daar is hij dan, inderdaad een 3602. De aanduiding SU laat zien dat het caliber ooit voor de export bedoeld was. Naar mijn beste weten werd deze aanduiding vooral in de jaren '80 gebruikt.
Intrigerend is dan toch de naam Molnija in het Cyrillische schrift en het gebruik van de aanduiding CCCP op de wijzerplaat.
Misschien dat het caliber ooit voor een ander model bedoeld is geweest.
Het deksel laat zien dat Molnija ooit de zakhorloges heeft geleverd aan de Russische spoorwegen.
https://www.netgrafik.ch/molnija-history.htm
Dit is de historie volgens Netgrafik.
Mooie stoomloc trouwens.
Ook een hobby.
Je hebt geluk. Engelstalige manual erbij! ![]()
Maar erg leuk horloge man. Lekker alles instellen en uitproberen. Voor geen geld. ![]()