Show je in-house uurwerk, eh, vooruit... show je uurwerk dan.

Ik wil best toegeven dat dat het eerste was dat in mij opkwam, maar vanwege de recente aankoop van iets bijzonders, waarover binnenkort wellicht meer volgt, kan ik volgens mij niet meer zomaar voor deze optie gaan. Kortom, ik houd het in het midden. :smile:

1 like

Oh em gee, is het vandaag Pasen Ăšn Pinxteren?

3 likes

Mij doet het inderdaad wel wat. Niet zozeer in-house of niet, vaak heb je het dan over corporate eigendomsstructuren, meer dan over eigen vakmanschap. Als Rolex haar eigen uurwerkmaker koopt bijvoorbeeld.

Mij gaat het om vakmanschap, techniek en afwerkingsgraad. Is een uurwerk uniek voor dat horloge? Zit er echte ambacht in, en zie je dat terug? En heeft het uurwerk enig gewicht in de historie van de horlogerie.

Of het nu een Omega is met 321 uurwerk (Lemania) of een Zenith met een 135 uurwerk (in-house), beide zijn geweldig vanwege hun opbouw, historie en maakwijze. Inhouse brengt wel vaak met zich mee dat het uurwerk goed is gepaard met de rest van het horloge, soms zelfs uniek voor dat horloge. Geen belachelijk klein uurwerkje in een te grote kast. Ik vind dat echt lelijk.

De horlogehobby is meer een kwestie van gevoel dan van ratio, anders keken we wel op onze iPhones om de tijd te weten. Mijn gevoel gaat naar ambacht en een doordacht geheel. Dat heeft mijn voorkeur boven een uurwerk uit een catalogus min of meer geforceerd verpakt in een horlogekast. Als het ‘ingekochte’ uurwerk an sich een prachtig, ambachtelijk en doordacht uurwerk is, dat goed matched bij het horloge, dan pruim ik het ook prima.

Een Eta is geweldig, maar het doet me emotioneel wel veel minder dan een Zenith 135, Vaucher of JLC uurwerk.

Edit: inmiddels is de titel al weer aangepast? Lastig zo om relevant te reageren op een topic


11 likes

Het interesseert mij wel degelijk wat voor uurwerk in een horloge zit. Zo staan er nog wel een aantal vintage horloges op mijn verlanglijstje die er alleen maar als uurwerk op staan. Zo wil ik nog een ch13, en een ch27; het horloge eromheen is dan van iets minder belang.
Verder bestaat het significante deel van m’n collectie uit vintage Tissot’s met grotendeels een in-house uurwerk.
Toch heb ik de optie “als het maar cool is” aangevinkt. :sunglasses: Beetje tegenstrijdig eigenlijk. :sweat_smile:
Oftewel, het gaat om het totaalplaatje. Uurwerk speelt een rol en in-house is leuk; maar ik kan ook genieten van een horloge met een eta’tje erin. :sunglasses:

Oh ja, plaatjes: hier een in-house uit de collectie (Tissot kaliber 40.5):

En niet in-house (Tissot met Lemania 15TL):

Ik geniet van beide. :sunglasses:

3 likes

Dat springt er voor mij sowieso uit, zeker als het meer dan de som der delen wordt. :slight_smile:

De titel verandert de vraagstelling niet echt. De insteek was nooit om een topic te maken voor alleen in-house uurwerken, maar meer om een idee te krijgen van wat mensen beweegt. :slight_smile:

Vanaf hoeveel handwerk wordt een ingekochte ETA dan in-house? De MĂŒhle GlashĂŒtter ETA uurwerkjes (of Sellita) worden zo bewerkt dat naar verluid meer dan 50% van de waarde in GlashĂŒtte wordt toegevoegd.

Zo vind ik de MĂŒhles ook mooier dan de 6r15 In-House Seiko’s die ik heb. Ik wilde geen topic maken waar men het idee kreeg die ETA/Sellita niet te kunnen laten zien. :slight_smile:

1 like

Het wordt nooit in-house. Maar het kan er heel mooi uitzien.

Iets met ‘vlag’ en ‘lading’


1 like

Bij nader inzien en mijn uitgebrachte stem overdacht te hebben stel ik mijn mening bij. Als ik mijn “horloge carriùre” overzie is dit inderdaad toch wel waar ik naar wil streven.

Al is het wel zo dat soms het praktische aspect, een eta of gewone quartz, toch ondergeschikt raakt omdat het uiterlijk, de uitstraling, van een bepaald horloge me toch vaker triggert.

Hm
 Stof ter overdenking, realiseer ik me.

3 likes

Ik zou iedereen aanraden zich er gewoon lekker in te verdiepen. Verder is het een, voor mij, niet zo relevante vraag.

Dit juist door de geschiedenis en het ontstaan van bepaalde uurwerken en de plaatsing in horloges. Dat maakt het soms juist zo interessant. Voorheen werkte veel bedrijven samen.
Tegenwoordig is dat eigenlijk niet heel veel anders. Denk aan alle kleine nieuwe merken. Vaak opgericht door personen die wegkomen van de grote merken zoals een Laurent & Ferrier.
Dan nog grote merken die tijdelijk samenwerken met specialisten om een uurwerk te ontwikkelen.

Kortom aan de commerciële zijde van onze hobby hebben we het vaak over een manufactuur. Het woord zelf geeft dan weer de nodige discussie.

Neem Nomos bijvoorbeeld met de Alpha uurwerken, zijn in de basis gewoon Peseux 7001 uurwerken.
Of een Minerva met een Venus 175. Terwijl Minerva toch bekend staat om de chronografen. Toch heeft het een mooi verhaal omdat er een link is met de eigenaar.
Zo zijn er legio andere voorbeelden/verhalen die leuk zijn en verder gaan dan het ‘manufactuur’ gebeuren.

Precies de soort vragen die het oproept. Voor mij totaal niet interessant. Laat ze, wat mij betreft, onderling zelf een ‘standaard’ creĂ«eren zoals ‘swiss made’, etc.
Allemaal termen die gericht zijn op de verkoop. Ze maken er maar iets moois van. :+1:

[edit]
Vandaag ook een leuk voorbeeld om met heel oud inhouse uurwerk en inmiddels beter bekend als standaard Unitas uurwerk. :wink:


[/edit]

10 likes

nou
eigenlijk zou ik liever dit hebben gestemd : Het maakt mij niet uit, maar een ETA, Miyota of Sellita heeft wel mijn voorkeur ivm degelijkheid en goedkopere service.

Dus eigenlijk 2 stemmen :nerd_face:

2 likes

5 likes

Ik hoop dat dat sarcastisch bedoeld is.

1 like

In mijn hoofd heb ik een voorkeur voor in-house maar blijkbaar zijn in de praktijk andere dingen toch leidend: toen ik een Tudor BB wilde, zocht ik expliciet naar de ETA variant i.v.m. dunnere kast, ander design wijzerplaat, meer ‘zeldzaam’ (i.v.m. discontinued), makkelijker extern te repareren etc. Dus: optie ‘maakt me niet uit’.

1 like

Vroeger konden fabrikanten je nog wel eens verrassen. Fabelachtig mooie in-house uurwerkjes die zich konden meten met de toen en nu ‘grote’ merken. Voor mij is het uurwerk geen doorslaggevende factor maar eerder een leuk extra’tje.

Eterna is zo’n voorbeeld.

Of wat dachten we van Zodiac?

Er was ook iets met een U geloof ik.

Certina dan?

7 likes

:roll_eyes:?

Marvin cal 560

5 likes

Ach, net wat je zegt: In mijn beleving irrelevant. Kijk, ergens in m’n achterhoofd vind ik het wel cool dat een Seiko 27 jaar over Spring Drive na heeft gedacht, maar als ze dat samen hadden gedaan met Fujitsu was daar weinig mis mee geweest.

Zie ook de geschiedenis van de eerste automatische Chrono. Er waren veel bedrijven die achter een ontwerp aanzaten, niet alleen competetief, maar zeker ook in samenwerkingsverbanden. A propos de El Primero die @Erik11 te berde brengt.

Saillant detail in dat artikel is dat er tussen neus en lippen door gezegd wordt dat Omega het een nodeloze ontwikkeling vond. :slight_smile:

Volgens mij heeft Tudor pas met de BB58 een horloge uitgebracht wat de ETA-Tudor mensen een beetje gerust heeft gesteld. :slight_smile: Maar ze hebben allemaal een stalen bodem, dus je ziet ze toch niet.

En soms ook enorme bare-bones el cheapo uurwerken en alles daar tussen in.

Hier bijvoorbeeld grootvader’s horloge met het Pforzheimer (?) Uhrenwerk Fabrik-gebeuren. :slight_smile: Al weet ik niks over het uurwerk an sich. :slight_smile:

ETA is natuurlijk een zusterbedrijf van wat ooit Eterna was voordat een stel smakeloze HK Chinezen de collectie verneukten met veel te grote kermishorloges waarvan de damesversie de meeste heren uitstekend zou passen.

Vintage Eterna is de way to go, als het ware.

Geintje. :+1:

4 likes

Als je de mening van mensen wilt horen moet je toch eerst genoeg aandacht trekken om ze tot een discussie te nopen. :slight_smile:

Hier wat info over PUW / Pforzheimer Uhren Rohwerke

Volgens mij lees ik op grootvaders caliber puw361
=edit= als het horloge een Porta is, of een PUW, istie dus inhouse
=

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&PUW_361

1 like

Longines UltraQuartz

8 likes

Dit is toch wel een super extreem zeer heel erg bijzonder caliber !!!
=edit=
Weer nog steeds niet wat het betekent, maar deze Ultraquartz is het enige cybernetic caliber ter wereld


2 likes