Show je Seiko mod of build (Deel 1)

Toch maar een andere insert binnenkort.

4 likes

Wat een kwaliteit! Lucius Atelier Black Diamond Like Carbon 36mm Explorer.
Let the mod begin.

2 likes

Schijnbaar ook in het blauw doorgedrongen.

Moet zeggen dat ik zelf ook liever origineel heb.
Wat eenieder voor zichzelf doet is de vrijheid die men zelf heeft. En als dat niet is toegestaan op een forum moet diegene daar ook vrede mee hebben. Ja, ook ik.

Maar de regelgeving moet dan wel duidelijk zijn.
Wanneer een foto gemaakt is zodat de wijzers over de “merknaam” zit zodat deze niet leesbaar is, wel of niet toegestaan?

Uit bovenstaande link begrijp is dat een OEM plaat in een AM kast ook niet wenselijk is.
Tenminste, in het blauwe gedeelte van dit forum.

Voor de rest heb ik er vrij weinig moeite mee.
Behalve wanneer je een AM StO1 plaat ziet, zoals hierboven ergens. Buiten dat het zonde vh geld is is het ook verre van mooi.

Veel mods zijn sinds dat topic in blauwe gedeelte opeens onverkoopbaar op HF, terwijl het after market onderdelen bevat die geen misbruik maken van seiko naam. Althans zo lees ik het.

Edit: wat op zich vreemd zou zijn want niet alle mod advertenties zijn weggehaald.

Dat kan, er is namelijk niets illegaals aan. Aftermarket is niet per definitie namaak.

Een wijzerplaat die niet van Seiko is maar waar wel de merknaam op staat mag dus (hier) niet.

1 like

Hebben we @Jur helemaal niet voor nodig. Het is zo simpel, nep is wanneer een merknaam oneigelijk wordt gebruikt.

Aftermarket zijn vervangingsonderdelen, soms merkloos, soms met een eigen merk (Namoki, Dagaz, DLW etc.). zolang men een merknaam (vaak Seiko) niet gebruikt is dit volkomen legaal.

Natuurlijk is dat toegestaan, het is immers niet illegaal om aftermarket onderdelen te gebruiken. De hele “mod industrie” is hierop gebaseerd.

Is eigenlijk geen mod(ificatie) maar een “build” ofwel van de grondaf opgebouwd horloge. Zolang het geen oneigelijk gebruik van een merknaam bevat is dit ook (wettelijk) toegestaan.

Ja, duh!

Zie 2, een kast gelijkend aan die van bijvoorbeeld een Sub maar daar geen exacte kopie van is is gewoon toegestaan.

Dat is wel zo netjes ja.

2 likes

Als ik de regels en dit lees lijkt me dat dat niet toegestaan is. Wat er staat is volgens mij vrij duidelijk.

1 like

Nou nee, en volgens mij ben ik een paar jaartjes ouder dan jij bent :wink:

Niet dat ik weet. Wel dat sommige mensen het onderscheid tussen fake, aftermarket etc. niet kunnen maken. Kun je dit wel dan zijn de zaken echt vrij helder hoor.

Gewoon lekker onderdelen gebruiken en dingen maken waar je zelf gelukkig van wordt. Zolang er maar geen “Seiko” staat op onderdelen die niet van Seiko zijn, doe je niks geks.

2 likes

En als je de wijzers over de merknaam hebt staan, of de naam blurt met pizap, en deze foto dan plaatst…?

Dan toon je enkel je mod of build zonder over de schreef te gaan dat je een niet-OEM plaat hebt gebruikt.

Dan kan ik rustig wat plaatjes tonen van mijn nep-plaat. Ik ben namelijk geen expert, en zie aan heel veel platen echt niet of het wel of niet nep is.

Dan ben je de boel aan het belazeren

Dan ben je wederom de boel aan het belazeren.

Dat is niet waar, ik kocht onderstaande plaat omdat er geen tekst op zou staan.
Ik kreeg hem echter met tekst binnen.

Poeh, schiet me ineens een mooie naam voor zo’n plaat te binnen. :thinking: ook wel een mooie forum-naam: Seik-erd

Dat is zeer spijtig voor jou maar het tonen van deze mod is hier (strikt gezien) niet toegestaan.

Dat jij een “foutief” danwel fake plaat hebt ontvangen is iets wat jij en de verkoper onderling moeten oplossen. Dat staat natuurlijk volkomen los van dit draadje en/of forum.

How about de Seiko kroon met S?
Niet gemaakte kroon door Seiko met S ook maar flaggen als zijnde fake Seiko? Zal die DaVinci van balen…

1 like

Heb bewust een kroon Zonder S besteld bij Seikomods UK. Krijg een kroon met S toegestuurd. Oelewappers.

10 likes

Regels zijn regels, en als daardoor geen mods zoals de mijne (want AM mast van SeikoMods) verkocht mogen worden is dat prima.

Maar what about zo’n merk als Sharky. Die kopiëren letterlijk alles wat Seiko maakt. Is dat niet veel storender dan?

Anyway, ik houd mijn toch zelf, dus no problem there.

4 likes

Maar er staat geen Seiko op dus je weet dat het after market/hommage is. het gebeid van hommages kan je ook wat van vinden maar dat was volgens mij niet de discussie.

Op mijn modkast staat ook geen Seiko. Als dat er wel op stond vond ik het ook fake en niet kunnen.

Er is een verschil tussen after market, fake en “hommage”.

3 likes

Strikt gezien zijn de regels ook onduidelijk.
Je zou het onder promoten kunnen wegzetten.
Maar er worden hier ook allerlei websites genoemd, dus strikt gezien zou dat dan ook niet kunnen.

Anyhoe, wel een mooie plaat. Nog mooier wanneer er geen tekst op zou zitten.
Zoals:

Zonder datum was nog mooier geweest.

1 like