Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Is dat een 44-9990? Het toeval wil, dat ik me er vandaag zo’n King Seiko gekocht heb in Japan. Natuurlijk enorm smerig en een glaasje, dat betere dagen gezien heeft, maar wel een 44-9990 uit 1967… De kast zuiver maken zal het grootste probleem niet zijn, en een nieuw glaasje ook niet.

Past goed in mijn verzameling KS… De 56KS heb ik al in no-date en date only, dat maakt het dan ook weer in lijn met de 4402-8000, die ik al heb…

1 like

Ja 44-9990 KS klopt maar deze heeft een beetje TLC nodig. Tevens gaat hij in December naar Kamil in polen voor een mooie kast refinnish

1 like

Hij ziet er goed uit, vergeleken met de mijne. Maar dat heeft er meer mee te maken, dat hij smerig is, en het glaasje goed bekrast…


Eerst eens naar Nederland laten komen, en dan eens kijken, of een Poland Polish nodig is. Want ondanks de foto lijkt de kast er nog best redelijk uit te zien.

3 likes

Is een polish polish met zo’n plaat de moeite?

Blijft toch een beetje wabisabi, ramstrakke kast staat dan wellicht wat vreemd

Met de plaat van mijn horloge is niets mis. Alles wat je nu ziet op de foto, zit in het glaasje. Bij de foto’s van opzij zie je dat duidelijk. Soms is het beter zo’n horloge met beschadigd glas te kopen, want die willen ze niet zo graag. Terwijl er meestal de mooiste horloges achter schuil gaan… Dat heb ik wel kunnen ontdekken met mijn Lord Marvel, en mijn EL-370 in het hemelsblauw. Dat zijn nu een van mijn mooiste horloges, terwijl ze er op de foto echt belabberd uitzagen…

95% zeker van niet. Die zwarte randen zie je helaas vaak bij King Seikos.

Patina is niet erg… maar dan vind ik zo’n loeistrakke Kamilkast altijd zo afsteken tenzij de dial ook perfect is.

Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ze doen.

We zullen het wel zien, als het horloge hier is… Maar wat jij niet ziet, is dat de bevel niet helemaal op de kast gedrukt zit. Dus we hopen er het beste van…

Ook maar eens m’n NA showen in dit topic.
King Seiko 5625-7110.

Handgemaakt bandje besteld zodat ik nog de mooie KS-gesp erop kan doen. En afspraak bij de Lapinist ingepland voor service en polish.

5 likes

Ik mag ook (weer) meedoen😜

7 likes

11 likes

11 likes

Ik zie net dat de Lapinist nu ook zelf open casebacks produceert voor vintage GS en KS, met saffier en zaratsu polishing.

Linkje: https://lapinist.com/en_US/c/DISPLAY-CASE-BACKS/17

Wat vinden jullie ervan?

Ik heb eind dit jaar een afspraak staan voor service en case polish en overweeg meteen maar zo’n open caseback te laten plaatsen.

Zijn ook gewoon los te bestellen.

Misschien als er een probleem is als een afgesleten/ontbrekend medallion. Anders lekker houden zoals het bedoelt is.

2 likes

Ik zag het net ook op instagram. Ze zien er op zich goed uit. Maar de wat vreemde rondinkjes komen niet zo heel erg grand seiko achtig op me over. Ik denk dat ik dat liever GS style vierkantjes gehad had.

Ik zie zo’n achterkant ook wat als behoud van de vintage achterkant. In die van mijn 44GS zit een heel miniem gaatje dat ik niet groter wil zien worden. Misschien koop ik ook eentje voor mijn 45GS, maar voor mijn 61GS hoeft het van mij zeker niet.

Niet dat ik ze veel draag trouwens.

2 likes

Ik heb een 56KS zonder caseback met medaillon. Misschien maakt een open caseback het geheel wat interessanter. Al is het uurwerk van een handwinder mooier om te zien.

En tja, heeft niks meer met historische correctheid te maken. Maar hetzelfde geldt misschien voor de zaratsu polish van de Lapinist. Als ik daar dan toch voor ga, dan misschien maar gelijk all the way :thinking:

6146-8000 Cross Hair dial

8 likes

King Seiko 5626-7040

6 likes

Ik heb er 1 in Japan besteld. Voor mijn 45ks die heb ik in een opwelling gekocht voor het uurwerk. Aangezien de kast gepolished is en het medaillon zo goed als weg is gaat de plaat en het uurwerk in een andere kast daar wil ik het medaillon dat goed is behouden tot ik een oplossing heb voor de wijzerplaat.
De 4502-8010



De plaat en uurwerk was voor deze de 4502-7010 had me dus goed vergist maar toen was de veiling al gesloten

4 likes

Mijn King Seiko 44-9990 is eindelijk binnen. Gisteren heb ik een hele tijd besteed aan het schoonmaken en poetsen. Het bestelde glaasje was helaas nog niet binnen, dus heb ik de krassen er maar uit gepolijst.

@Ruud: De zwarte rand is er inderdaad, maar die wordt meer veroorzaakt door de interne bezel, die een spleetje over laat. Overigens was de buitenste bezet ook wel een verhaal apart: Die zat er ondersteboven op! Hoe krijg je het voor elkaar?

Maar ik laat het horloge zoals hij nu is. Het heeft wel krasjes, maar dat past bij het horloge. Interne is er wel goed voor gezorgd, want het liep al meteen strak en met genoeg kracht.

Past goed met mijn 4420, die al heb en valt zeker goed in lijn met de 5621 en een 5622 KS.

Ook leuk om de verschillen tussen een 44-9990 en een 4420-8000 te zien. Ik vind ze allebei mooi.

8 likes

Mooi hoor! Die krassen op de kast heeft die van mij ook. Die gaat in December naar Polen
voor een facelift :rofl: heb vandaag ook 1 binnengekregen
Se 4502-8010

5 likes