Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

haha verstandig.

Vintage KS en GS kasten vind ikzelf echt lastig om goed op te knappen. Alles komt zeer nauw, waarbij de snaar strakke rechte vlakken een vereiste zijn om de design filosofie te behouden voor het gehele effect van het horloge. Haal je van 1 groot vlak iets af, moet je de andere kant ook corrigeren, evenals de facetten. Als je een lichte bolling maakt in het vlak, zie je dit meteen en oogt het horloge heel anders imo.
Het gaat imo bij deze schatten namelijk om het lichtbrekend effect. De weerspiegeling en schittering die veranderd naar gelang het lichtinval.

Ik zou je toch aanraden om een strakke kast te zoeken of een staal model welke je naar polen stuurt voor een gehele restauratie. Maar ieder zijn ding uiteraard :slight_smile:

1 like

Tuurlijk, dat is zo. Maar als het níet zo zou zijn, waar zit dan de lol/uitdaging :wink:

Het is überhaupt niet handig om op te pakken, hoofdzakelijk omdat het laatste wat ik nodig heb een extra hobby is :grimacing:

1 like

Haha, lekker dit. Ik zeg, doen!

Net klaar met een service aan een 7750. Nog bezig met een certina, maar die heeft wat meer probleempjes.
Als die af is, ga ik alle KSen uit de projectlade afwerken. Lijkt me geen makkelijke opgave maar zoals je zegt; Waar zit anders de uitdaging :wink:

Polijsten en brushen doe ik enkel heel, heel licht. Dus mocht je dit gaan doen en goed worden, stuur ik je de kasten wel op xD

1 like

Goedemorgen grand seiko liefhebbers.

Al geruime tijd ben ik opzoek naar wen vintage gtand seiko.
Via marktplaats zie ik wel een paar mooie maar die zeggen dat ze het horloge een onderhoudsbeurt hebben gegeven maar dit kunnen ze niet laten zien.

Is er in Nederland een betrouwbare vintage grand seiko verkoper.
En weet iemand of er een horlogemaker is die onderhoud kan uitvoeren?

Met vriendelijke groet
Chris

1 like

Ligt een beetje aan het model betreffende verkrijgbare Nos of onderdelen uit donor horloges. Maar het zijn gewoon handwinders of automaten, welke geen probleem zijn om goed te servicen :+1:.

Het probleem is dat de meeste horlogemakers er geen zin in hebben door de net afwijkende uurwerk maten die dan bijv. weer niet in de houders passen, het compleet andere opwind mechanisme, de andere smeer traditie en de relatief lage oplages en zeldzaamheid van de onderdelen.

@Lexie2797 heeft er volgens mij al meerdere gedaan. Zelf heb ik nog een stapel in de project lade in de externe kluis, waar ik maar niet aan toe kom :sweat_smile:. Maar verwacht tegen het einde van het jaar meerdere KS en GS uurwerken geserviced te hebben.

Wat me opvalt aan de horloges in mijn collectie, is dat ze erg goed blijven lopen met opgedroogde olie. Dus enkel een time grapher uitlezing zou ik niet op bouwen. Je wilt een visuele inspectie van de lagerstenen etc.

Je kunt voor top exemplaren de insta van @HvdK checken. Die heeft de afgelopen periode topstukken verkocht. Vraag is wel hoeveel er nog weg gaan :rofl:.

2 likes

Bedankt,

Ik heb herman een pb gestuurd.
Als iemand nog tips heeft graag.

Mvg
Chris

1 like

Na lange tijd deze King weer gedragen.

Loopt nog altijd zeer nauwkeurig en blijft een mooie kastvorm.

24 likes

Mooi :watch: :star_struck: :+1: :clap: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Prachtig met die blauwe wijzerplaat. Hier de witte

16 likes

Heerlijke kastvorm inderdaad :sunglasses:

18 likes

Een van mijn King Seiko horloges :face_holding_back_tears:

14 likes

Ik heb mijn klassieke 44GS nu 10 dagen om. Gemiddelde afwijking -3,2sec per dag. En heel constant, geen uitschieters. Niet slecht voor een ±55 jaar oud horloge.

Met een nog mooi scherpe kast!

ps. Dat ik hem 10 dagen om heb betekent niet dat ik hem nieuw heb. Ik draag hem gewoon niet vaak. En al helemaal niet 10 dagen achtereen. Maar nu dus eens wel :slight_smile:

13 likes

Dat is weer even geleden:

Februari 1973.

16 likes

Grand Seiko 5646-7010

16 likes

14 likes

Mijn nieuwe aanwinst, een 5722-9990. In het echt nog heel veel mooier dan op de foto. De band wordt nog gewisseld met een zwart alligator bandje.

14 likes

:ok_hand:

Lekker horloge ook @ForgottenDecay .
Een van mijn favoriete kssen wbt looks, helaas nog niet gehad.

1 like

Iemand die mij iets meer over deze KS kan zeggen?
Kan niet direct de juiste ref vinden of er een jaartal op plakken :grimacing:

Update: als ik het www mag geloven zou deze 1966 zijn?

5 likes

44-9990 uit November 1966 (denk ik)

2 likes

Dankje! Van wat ik op www vond zou deze 1966 zijn…
Ligt hier bij de project doos en aangezien ik wat tijd heb deze week :smiley: heb denk ik buiten deze nog 2 kings liggen

1 like