Citaat
Wanneer heb je deze gekocht, twijfel zelf ook over een Invicta. Maar heb maar een hele smalle pols. Dus ben een beetje bang dat die veel te groot is
Pfff… jaren terug, via eBay.
Citaat
Wanneer heb je deze gekocht, twijfel zelf ook over een Invicta. Maar heb maar een hele smalle pols. Dus ben een beetje bang dat die veel te groot is
Pfff… jaren terug, via eBay.
Over wat voor bedragen praten we ?
Inderdaad, heel mooi exemplaar !
Deze lag nog bij mij in een la. Geen idee wat voor merk. Is denk ik een jaar of 20 oud en er zit een Japans quartz uurwerkje in. Loopt wel prima. Iemand een idee wat het is?
Geniaal!
Hier laat ik een disney horloge zien uit 1960 met een leuk en niet alledaags uurwerk. Ik heb dit horloge pas volledig gerestaureerd,
Ik kreeg het binnen met een verwaarloosd en roestig uurwerk.
Ik zou hier verder geen aandacht aan hebben besteed, maar omdat dit een interessant uurwerk is en omdat Disney indertijd een beperkte speciale productie liet maken onder eigen naam met dit kaliber uurwerk dacht ik dat er best wel belangstelling zou zijn bij de horloge forum leden die liefhebbers van Disney horloges zijn. Met name om ook eens meer te weten en te zien hoe het nu binnen in de kast eruit ziet.
Hier de uitleg;
Het uurwerk is een kaliber EB 8800 met 12 ligne pennen, dat in het midden van de jaren 60 werd gelanceerd, dit kaliber was ongeveer tien jaar lang een van de meest gebruikte Zwitserse uurwerken. De zeer eenvoudige constructie, de vele verschillende verbeteringen tot aan een eenvoudige chronograaf waren verantwoordelijk voor de populariteit.
De basisplaats toont al de zeer economische constructie: het uurwerk is een pilaarconstructie, waarbij zelfs de veercilinder op een pilaar is gelagerd. Het aantal lagers op dit uurwerk hangt af van één (als synthetische robijn voor het balanswiel).
De EB 8800 heeft een moderne tandwieltrein, waarop de grote drijfveercilinder het tweede wiel aandrijft, dat de tijdsaanduiding aandrijft werkt aan de wijzerplaatzijde door een slipkoppeling (later in detail getoond), gevolgd door derde wiel, secondewiel bij 6 uur (die op 6 uur een decentrale secondewijzer kan aandrijven - dit uurwerk heeft ook de naam EB 8800) en het filigrane echappement wiel met zijn relatief kleine tanden.
Op het zijaanzicht zie je hoe plat dit uurwerk is in verhouding tot de diameter.
Zoals hierboven al geschreven, drijft het tweede wiel de wijzers aan de kant van de wijzerplaat aan. Dit gebeurt door middel van een slipkoppeling, die je hier kunt zien. De slipkoppeling is nodig om de beweging uit te schakelen bij het instellen van de tijd. Het is gemakkelijk voor te stellen dat deze koppeling na verloop van tijd zijn wrijving kan verliezen.
Aangezien de basisplaats van de EB 8800 geen verankeringspennen voor de hendel heeft, heeft EB een truc gebruikt: aan de onderkant van de hendel (op de foto ligt de hendel met de onderkant naar boven), wordt de bevestigingspen van de vork uitgeschoven, zodat deze in een gat in de grondplaat valt. De diameter van dit gat is zo gekozen dat de pen zijn rand aan beide eindposities van de hefboom raakt. Dit voorkomt dat de fijne hefboompennen worden beschadigd wanneer de balans stuitert.
De zeer platte, schroefloze ringvormige balans maakt 18000 omwentelingen per uur en is bij sommige versies zelfs schokbestendig.
Aan de wijzerplaatzijde is dit uurwerk ook behoorlijk modern. Het heeft een juk-opwindsysteem met een geponste instel-hendel-veer, die ook het wisselwiel vergrendelt. Op 3 uur zie je het koppelingswiel aan de wijzerplaat van het tweede wiel. Het drijft de minutenwijzer aan en is tevens de verbinding met het opwindrondsel van Breguet.
Op 9 uur is er het KIF Protec-choc lager van het handwiel. Hier gebruikt het geen synthetische robijnen als lager, maar een metalen bus en een metalen kapplaat. En als je een klein beetje naar rechts en naar beneden kijkt, zie je de pin van de hendel, hierboven beschreven.
Wel beste Disney liefhebbende forumleden, hier stopt mijn uitleg, best wel leuk te weten dat dit horloges dus ook al zestig jaar oud is.
Zoals een aantal op dit forum wel weten werk ik juist aan horloges uit die periode.
dixi
Zo te zien Popeye
Swatch X Damien Hirst - Spot Mickey - 1 van de 1999
Speciale editie voor de 90ste verjaardag van Mickey in 2018. Bij de lancering uren achter de computer gezeten om er eentje te pakken te krijgen. Bij ontvangst toch enkele weken getwijfeld of ik hem in de stickers zou laten. De (vraag)prijzen gaan nog steeds erg hoog voor dit model. Maar ik word altijd goed gezind als ik deze om de pols heb.
Bedankt voor de info, ik vind het knap dat iemand dat zo snel gevonden heeft.