Show your power reserve

Ik ben een groot fan van de power reserve. Al mijn horloges hebben een power reserve. Die gaat van zo’n 38 uur tot 25 jaar (of wanneer de capacitor kapot gaat danwel de zon ophoudt).

Ik heb alleen geen horloges met zo’n metertje, want dat vind ik storend op de wijzerplaat. Het leidt af van de kernfunctie van een horloge, en zou aan de achterkant moeten zitten.

Wel heb ik diverse quartzen die op het eind van de batterij met één stap per twee seconden gaan lopen. Dat is mooi.

2 likes

Hoe zit dat,?

Als je een gangreserve indicator heb, en de gangreserve is bijvoorbeeld 42 uur. En het horloge stopt eerder dan de voorgeschreven 42 uur, door het toedoen van bijvoorbeeld verdikte ouwe olie, slijtage op tandwielen en droge olie bij het anker van het echappement dan zal de gangreserve wijzer toch niet volledig op nul staan maar ergens bij de 10 uur (bijvoorbeeld) blijven hangen,? Aangezien de veer nog niet volledig afgelopen is maar er niet genoeg kracht geleverd kan worden om het uurwerk door te laten lopen,?

Of zie ik iets verkeerd,?

1 like

Dan is het tijd voor een onderhoudsbeurt denk ik?

1 like

Dat begrijp ik, en dan is het inderdaad tijd voor een onderhoudsbeurt, maar ik doelde eigelijk meer op het niet halen van de gangreserve icm met de positie van de gangreserve wijzer,

Tekort gangreserve betekend dan toch stilstand met de gangreserve wijzer op bijvoorbeeld 10 uur,

Wellicht heeft iemand anders daar kijk op. :slight_smile: Ik rij auto’s maar sleutel er niet aan, met horloges een beetje van hetzelfde

1 like

Bedankt! En dan is de iPhone 8 niet in staat de schittering en het intense wit echt vast te leggen. Maar ik draag de ML ook heel graag,

1 like

Deze is ook heel fraai zeg! Mooie oplossing voor de power reserve ook, ipv een aparte subdial waar @Fate_Amenable_To_Change niet echt een fan van is.

2 likes

Doordat je ogen er vanuit twee richtingen naar kijken is de reflectie ook mooier lijkt het. Doe een oog dicht en je krijgt al meer een idee wat de camera er van bakt.

Dat ga ik morgen eens proberen. Ook de kleur is lastig. Hier heb ik al het rood wat teruggezet om van die roze gloed af te komen.

1 like

Dat zie je helemaal correct. Indien een mechanische weerstand of een zwakke veer er voor zorgt dat je uurwerk stilvalt vooraleer de gangreserve tijd op is, dan zal de gangreserve wijzer niet op nul staan.
Ter vergelijking: als je uurwerk voorzien is van een hack functie dan blijft de gangreserve wijzer ook stilstaan wanneer je de hack functie gebruikt.

Ik mis hier: “volgens mij” oid.

Dus een gangreserve indicator is een leuke toevoeging, maar enkelt en alleen betrouwbaar als het uurwerk in dermate goede conditie is om zijn voorgeschreven gangreserve te behalen… :pray:

Het is goed voor je horloge als ie niet stilstaat. Een indicator helpt daarbij. De brandstofmeter en snelheidsmeter in de auto heb je ook niet nodig om te rijden, die vind ik ook heel prettig :slight_smile:

Heh tjonge nu wil ik er ook 1 :pensive:

1 like

Waar baseer je dat op? Er zijn al hele volumes volgeschreven over de discussie of je horloges die je niet om hebt op een winder moet doen of juist stil moet laten liggen.

Ik ben een fan van dat laatste. Nu draag ik m’n horloges twee dagen om dan te wisselen, dus er kan zomaar een maand tussen de momenten dat ik ze draag zitten. Als ik ze constant allemaal door zou laten lopen zou dat veel slijtage betekenen voor de uurwerken.

Te lang stil liggen kan slecht zijn als er oude olie is gebruikt. Moderne smeermiddelen schijnen minder snel aan te koeken. Uiteraard is het bij stil vallen wel weer zo dat je op moet winden en het snelverzet van de datum gebruikt.

Kortom: Het is een moeilijke vraag die op dagelijks dragen geen invloed heeft, want dan loopt het horloge toch wel.

Dat heb je me wel eens vaker gezegd, en ik ga die disclaimer niet voor iedere scheet opnemen in de tekst. Je zult het er dus gezellig bij moeten blijven denken. :kissing_heart:

Wonderlijk dat Orient zo een kwalitatief mooie guilloche kunnen doen voor die prijs

1 like

En dan nu weer een gezellig fotootje…

Het horloge is al bijna een oldtimer. :smile:
Volgens mij is dit een van de millennium modellen.

2 likes

Fijn, dankje :slight_smile: de likes kunnen blijkbaar op, dus bij deze

1 like

20 seconden, nog ff een paar dagen om om de volle 6 maanden te pakken.