Mijn moeder toonde me vandaag dit horloge dat haar oma destijds uit meen ik Moskou had meegenomen. Schijnt ook nog eens goud te zijn. Ik wond het op en lijkt te lopen maar kan iemand mij meer over het merk/model vertellen? De balkjes waar een strap omheen moet lijken enorm fragiel dus dragen is
Tenzij iemand de stempel vervalst heeft, wat voor Slava vrij twijfelachtig lijkt - ja, 14 karaats goud. Je kan op de fotos ook wel zien dat het (zachte) goud stevig wat krassen te slikken gekregen heeft.
Valt wel mee. Geen al te gekke dingen mee doen - maar het is geen sporthorloge. Het blijft een metaal, dat ga je niet zomaar even scheuren door te hard te niezen.
Voilà. Oppoetsen om de meeste kleinere krasjes er uit te helpen, zacht leer bandje, niks mis mee. Misschien eens onderhoud laten doen, als er emotionele waarde aan zit.
Als ik de foto’s bekijk, dan twijfel ik of het goud is. Er lijken nogal was slijtplekken te zien en dat wijst dan weer naar verguld. Iets wat beter bij Slava past.
Tweede ding wat mij opvalt is het stempel met 583. Dat is namelijk niet te verwarren met 585 en echt iets anders. 585 verwijst namelijk naar 14 karaat….
Maar goed, in dit verhaal moet het niet om de economische waarde gaan, maar juist om de emotionele.
Ik zeg: laat het eens door een horlogemaker bekijken en eventueel wat onderhoud geven.
583 is de Russische goud aanduiding. Van voor jaren 90. Daarna zijn ze ook over gegaan naar 585. Dus klopt volgens mij. Heb zelf ook zo’n russisch gouden horloge.
Mooi elegant horloge hoor. Klopt inderdaad dat het de “oude” Russische aanduiding voor goud is. Rood goud, hele populaire legering (met koper) in Rusland. Wijzerplaat ontwerp is een kleine variant wat je meer ziet op de heren uitvoering van Slava. Zijn ook heel veel re-issues van dus dat is altijd wel oppassen. Maar deze is echt wel authentiek. Geproduceerd als export product, Slava staat er in het latijn en niet in het cyrillisch. Waarschijnlijk staat onder aan de wijzerplaat ook “made in USSR”. Zo’n mooi elegant horloge moet ze lekker dragen. En wellicht beetje onderhoud nodig of op z’n minst even kijken of er al andere schroevendraaiers in zijn geweest die misschien de nodige schade hebben achtergelaten. Voor meer hulp, PB maar.