Club Campus moet kunnen met wat praten. Junghans Meister is ook cool.
Maar niemand die Archimede noemt. Jammer.
230 onder budget en zowaar met een proper uurwerk.
Mooi jongehans!
Wat een plaatje mooi zeg.
Ver onder de 1200 euro is er ook nog de Certina ds-4. Vind zelf het golfpatroon op de wijzerplaat erg geslaagd.
Pure klasse zeg!
Je kan ook gaan voor op klassieke ontwerpen gebaseerde small seconds modellen.
Vario maakt een paar leuke varianten ruim binnen budget, wel met een Miyota/Citizen 8200 serie uurwerk (niet het meest accurate, wel redelijk onverwoestbaar):
Kuoe Old Smith (Japanse microbrand)
De wijzerplaat in alle ere, die kast is nogal groot voor het uurwerk. Alles zit erg dicht op de centrale as, inclusief datum. Als ze dit in een no-date deden met een 35mm kast was je klaar.
All uitvoeringen van de bambino small seconds heb je voor dit bedrag. Kun je er mogelijk nog een duiker bij kopen
Alle gekheid op een stokje, de Mido small seconds, ook mooi…
Of twee, als je dit soort redials overslaat
Oe, licht toe. Hands misschien? Beetje off topic, anders per PB?
En kijk ook eens in het blauwe gedeelte. Snoepgoed te vinden daar.
Ik zie dat hier vaak gebeuren, inclusief bij Stowa en Nomos… Vaak staan kleine seconde-complicaties veel, veel te dicht op de centrale seconde-as. In dit geval wordt het nog eens benadrukt omdat de datum godbetert zelfs binnen de 3 staat.
Bij de Mido is dat ook zo, al hebben ze er een draai aan gegeven om dat als design feature te verpakken. Het is één van de redenen dat ik deze twee horloges verpatst heb:
De hier door TS genoemde en door @jan13 getoonde Stowa Marine 36 doet dat ook, en in alle eerlijkheid… M’n eigen Club Campus 36 is ook schuldig.
Nu kan ik de kleine seconde beter handelen dan de datum-plaatsing, dus de Nomos overleeft het nog. Nog. Eigenlijk hoort het wat mij betreft zo:
Hier hebben ze een groot Unitas uurwerk in een relatief kleine 40mm kast weten te proppen. Ergens in m’n achterhoofd heb ik wel eens spijt dat ik dat horloge verkocht aan @peter_bij_de_tijd.
Ik heb voor dit jaar m’n horlogebudget al gereserveerd voor een Shunbun, maar Peter, als je er medio 2024 vanaf wilt ben ik koopman.
Hoe dan ook overleeft dit horloge alle verschuivingen in de kist wel:
Dit is niet zo optimaal als de Tourby, maar wel beter dan het gemiddelde Peseux 7001 gebaseerde horloge, of erger nog, de 2892 met de KS module en de datum. Dat komt omdat deze het DUW3001 in-house uurwerk heeft, waardoor de plaatsing van KS beter uit komt. In een 36mm kast, uiteraard.
Deze overleeft het ook, maar dat is omdat ze het visueel zo hebben gedaan dat de KS en datum op de vlakken op de wijzerplaat mooi uitkomen.
Evengoed liggen mijn oranje Club en deze Mühle in mijn hoofd een beetje op het hakblok.
Heb jij mijn neiging om naar de plaatsing der dingen te kijken niet? Of stoor je je er ook aan wanneer zaken onbalans tonen? Voor mij is het kopen van een kleine Seconde tegenwoordig een doffe ellende omdat ik het een geweldig genre vind, maar bijna niemand een fatsoenlijk uurwerk gebruikt voor de kastmaat.
Bij mijn weten is Sellita de enige op de markt met een keuze, qua afstand:
Ik ervaar het als verlicht dat Archimede dat uurwerk nam.