Solar laden met LED, ervaringen?

Wat zijn jullie ervaringen om een solar horloge te laden met een led-lamp?

In de donkere dagen leg ik mijn solar (Astron) weleens onder een gewoon bureau-lampje, maar dan wordt íe al snel warm. Dus vroeg ik me af of het niet beter is om daarvoor een led-lampje te gebruiken. Die geven best veel licht, en daar komt volgens mij geen warmte bij te pas.

Ik snap dat een dagje in de zon beter is, maar dat is niet altijd even makkelijk hier :frowning:

Ik heb vorige week mijn G-shock GW-M5610 opgeladen met een Finex TK15 LED zaklamp.
Het horloge op ca. 20cm van de zaklamp gelegd, Na een half uur gaf de G-shock aan dat hij vol was.

maar inderdaad, in de :sunny: is beter.:wink:

Is dat serieus nodig met een Seiko? Gewoon even voor het raam een dagje en de klok kan er weer tegenaan…

Eén van de meest aansprekende speerpunten in het SEIKO Clean Energy concept is Solar. Bladiebla…. De grote doorbraak was de ontwikkeling van een ultra-efficiënte ‘zonnecel’, die in staat is om uit ALLE soorten licht, dus niet alleen zonlicht, energie te creëren. Bladiebla….

1 minuut (zon)licht - Zoveel tijd hebben de meeste kalibers nodig om 1 uur energie op te laden. Na 3 uur zijn SEIKO Solar horloges volledig opgeladen.

Minimaal 2 maanden - Wanneer een volledig opgeladen Solar horloge in het donker wordt gelegd, dan blijft het minimaal nog 2 maanden lang de tijd registreren. (Bij veel modellen is dit zelfs 12 maanden!)

8 minuten - Zit het horloge volkomen zonder energie, dan heeft het slechts 8 minuten (zon)licht nodig om weer op gang te komen.

Heeft een Astron een laadniveau indicator? Net als een G shock in 3 niveau’s of met meer niveau’s (spreiding), als een kinetic?
Houd je de batterij niet vol met je standaard gebruik?
Goed dat je op warmte let idd, een led wordt veel minder warm. (Maar het rendement is geen 100% dus er ontstaat wel wat warmte, maar je hoeft minder afstand te houden.
De warmte die hij uitstraalt in watt=
[(100-rendement in procenten)/100]*opgenomen vermogen, maar dit terzijde.

Rechtstreeks in de zon zou ik met heet weer niet doen, een winterzonnetje kan wel (ook weer vanwege de temperatuur). Heb je geen raam op het noorden?

Vanaf welk niveau kwam de G shock?

Als je dat hier vandaan hebt: http://seiko.nl/technology/solar/Default.aspx
"1 minuut (zon)licht - Zoveel tijd hebben de meeste kalibers nodig om 1 uur energie op te laden. Na 3 uur zijn SEIKO Solar horloges volledig opgeladen."
Ik vind dat een heel onduidelijke uitspraak, waarschijnlijk bewust onduidelijk.

Casio verstrekt deze tabel, ook niet optimaal qua definities (indoor fluorescent lighting, maar zeg dan van welke afstand), maar wel meerzeggender. De vraag is of Seiko zonnecellen gebruikt die veel rendabeler zijn, maar ik denk dat ze elkaar niet veel ontlopen. De producent van Casio zonnecellen is Panasonic trouwens.

Het menselijk oog houd ons een beetje voor het lapje, en corrigeert de gevoeligheid.
Een bewolkte dag kan zo maar 100 keer minder licht zijn dan een zonnige dag met hoogstaande zon. (https://www.batterijlicht.nl/lux-of-lumen.html)
Een zoeklicht met 200(!) watt led lamp op 6 meter afstand is maar 290lux, dat lijkt 'snachts heel wat.

@Erikje: dat gaat voor de Astron met 7X52 caliber in elk geval echt niet op.
(Handleiding) “De geschatte oplaadtijd voor het horloge: tot 1 dag functioneren 6 minuten zonlicht / 1,4 uur bij 3000 lux = 30 Watt op 20cm; tot volledig opgeladen 65 uur zonlicht / 530 uur bij 3000 lux = 30 Watt op 20cm”

Mijn SAST005G wèl in elk geval.

Bij mijn standaard gebruik niet, omdat hij erg veel in de kluis ligt…
Nu is het wel zo dat hij dan ook snel in een PowerSave functie gaat, dus dan gebruikt hij erg weinig.

Is in elk geval in een schril contrast met wat in de handleiding staat van mijn caliber, zie hierboven.
Marketingpraat, nietwaar?

De G-shock kwam heeft 3 batterijindicaties: L, M en H. Toen ik de LED lamp er op heb gezet stond hij al twee dagen op M, na een half uurtje gaf hij H aan.
Uiteraard ben ik op de hoogte dat buiten in de zon de beste manier is om een solarhorloge op te laden, maar bij gebrek aan zonlicht is kunstlicht ook te gebruiken.

Holy sh#t da’s idd andere koek…

Dat betekent ruim 3 weken dag en nacht onder een 30 Watt lamp…16 Kwh x 7 ct = € 1,12 (excl vastrecht en netwerkkosten en milieubelastingen

Ga je die ledlamp in je kluis monteren? Zo nee kan hij dan niet net zo goed bij een raam liggen?

Nee, dat is niet de bedoeling. En bij een raam levert in deze dagen erg weinig licht op, dus dacht het te bespoedigen met een ledlamp.

Mijn 2 solar G Shocks liggen altijd bij het raam. Altijd vol, ondanks veelvuldig gebruik van vooral de countdown alarmpjes voor intervaltraining (40 a 80 keer per week).
Waarschijnlijk is één dag per week genoeg maar vol is vol. (er is overladingsbeveiliging).

Maar de Astron schijnt veel meer energie te verbruiken, dus moet je er wel scherper op letten. Een lege batterij en het is tijd om in te sturen lees ik wel eens.

Ik zou hem zeker altijd bij een raam leggen, en (alleen indien nodig) snachts idd bij een LED lamp.
Er bestaat ook nog dit:

Lees ook de reviews. Duur en toch een gammel ding, maar superveel licht.

@Hieronimus Goede tip! Die ga ik bestellen. Ik kom ze in NL alleen niet tegen, wordt Duitsland of UK.

1 like