Een voorstudie is vaak heel leuk omdat je “virtueel” al veel modellen kan verzamelen of afketsen op basis van je voorkeur. Je ontdekt echter pas echt hoe een horloge om de pols zit door het te gaan dragen. Dus je moet ergens beginnen. Ik vind de nieuwste Moonwatch 3861 de perfecte instapper. Goed gemaakt, ziet er goed uit, zeer nauwkeurig, hacking seconds en idd nog garantie. Ik zou ‘m dan gebruikt kopen met de kop eraf. Dan kan je zonder zorgen het dragen en mogelijk voor dezelfde prijs weer van de hand doen als je het niks vindt.
Een tritium Speedmaster moet je echt liggen. De techniek is net zo robuust maar het uurwerk is iets ouder en dus minder nauwkeurig. Het rammelt ook meer door de ruimte tussen de lugs en de eindschakels. Holle sluiting etc. Ik vind het tritium wel iets toevoegen aan de beleving en als je een goed onderhouden nineties exemplaar kan vinden, ziet het er vaak nog als nieuw uit.
Je moet het dus ervaren. Ik zou de nieuwste Moonwatch proberen bij een AD en zien of het je die “wow” factor geeft. Dan is dat een mooi beginpunt.
Na een kleine 48 uur zonder Speedy in bezit vond ik het wel weer welletjes, en dankzij @Bassert heb ik in ieder geval weer een basismodel in huis.
Ik heb altijd een sterke voorkeur gehad voor saffier, maar na de GTG van vorige week ben ik overgestapt naar het hesalite kamp. Ik zal wel blijven poetsen, maar goed.
Mijn NA
Deze schuurvondst is onderweg naar mij en is hopelijk een compleet originele en vroege 145022 69. Er moet wat liefde tegenaan, een secondenwijzer heb ik zelf, maar de kast ziet er gaaf uit evenals de DO90 bezel. Wijzerplaat kan tropisch zijn of niet dus afwachten wat ik daar van vind, lumen is intact. Het uurwerk is een gok want daar was geen foto van en heeft 15 jaar stil gelegen, maar dat is altijd te servicen.
Foute band en endlink van een ander type band, eerste eigenaar Opa knutselde ook graag volgens mij want geen uurwerkmaker doet dit zo - of laat die geamputeerde secondenwijzer zitten- maar dat is weer te verkopen of te ruilen.
Spannend wat er straks uit de doos gaat komen, lood of goud ! Maar tja, al die studie uren van mij moesten een keer gebruikt gaan worden vond ik dus maar meteen examen gedaan hiermee.
En ik heb al 6 maanden niks gekocht… en het regende… en ik woon in een konijnenhol…
Wordt vervolgt…
Daarom is een Speedmaster ook een echt liefhebbers horloge.
Helaas is het met sommige andere horloges, zoals mijn Pepsi, wel anders. Ik krijg (vaak te onpas), complimenten op momenten dat ik daar helemaal niet op zit te wachten, en van mensen die geen idee hebben over horloges, maar toevallig een keer iets gelezen hebben over de hype van 2021-22.
Om te starten is een nieuwe misschien nog niet zo gek. Ervaren hoe dit bevalt en oordelen of je misschien vintage wil of toch nieuw. Nieuw is naar mijn idee met minder zorgen dragen tov vintage.
Heb vorige jaar nog een tritium seamaster gehad, was daar erg gecharmeerd van, denk dan ook dat een tritium speedmaster geen straf zal zijn.
Zonder enig speurwerk neig ik nu naar nieuw of eentje uit 85, mijn geboortejaar
Kwam op MP een Speedmaster tegen uit mijn geboortejaar, 1967.
Van de ene kant lijkt het me gaaf naast mijn nieuwe Sapphire Speedmaster maar twijfel ook wel.
Dat is niet goedkoop vind ik, daarvoor is er teveel schade aan de bezelrand bijvoorbeeld. En het is een cal 321 pre moon en de 105.012 is meer gezocht dan andere referenties. Hij heeft wel de correcte band en de kast lijkt in prima staat. Dus het wordt een kwestie van smaak vs budget.
Die heeft wel veel schade inderdaad. Mogelijk is de insert origineel maar de stalen ring/houder niet, of de insert is aftermarket en de houder origineel, want deze past heel slecht.